‹ Zpátky na blog

Jak zvládnout koronavirus v online světě

Připravme se na to, že situace v marketingu a obecně v byznysu nebude vůbec jednoduchá.

Je nejvyšší čas začít zmírňovat následky.

Dnes bychom vám za nás rádi předali několik praktických doporučení a nápadů, které stojí za zmínku.

Buďte v bezpečí a zjišťujte si aktuální informace

Rada nad zlato? Ano. Každý vám bude radit, abyste zůstali doma a ideálně nikam nechodili.

My jsme převzali zodpovědnost pár dní předtím, než vyšla poslední tvrdá nařízení vlády.

S předstihem jsme začali komunikovat s našimi klienty a hledat náhradní řešení, jak uskutečnit všechny nasmlouvané akce.

Abychom ochránili sebe, abychom ochránili vás. Mrzí nás to. Neskutečně.

Všechny naše služby a školení dočasně přetavujeme do online kurzů a online konzultací, se kterými už máme zkušenost, takže to pro nás není nic nového.

Jaké zdroje doporučujeme sledovat?

Chtěli bychom vám doporučit, abyste se příliš nevzhlídli ve statusech vašich kamarádů a některých bulvárních médií.

Informace mohou (a jsou!) mnohdy zkreslené, neúplné nebo vytržené z kontextu.

A to bohužel vzbuzuje nezdravý strach, paniku a paradoxně i to, že velká část populace naprosto kašle na ohleduplnost vůči ostatním lidem a dělá, jako by se nic nedělo.

Možná si teď říkáte, že uvažujete racionálně a jste nad věcí. Jenže pak si přečtete dva statusy na Facebooku, pár komentářů pod nimi a je jednoduché se v tom ztratit a začít panikařit.

Sledováním aktuálních informací můžete rychle reagovat na změny, které by mohly mít vliv na vaše zákazníky.

Aplikace „zprávy Google“ vás udrží ve střehu

  • Stáhněte si do telefonu zdarma (Android nebo iOS) aplikaci Google News (Google zprávy), abyste věděli o nejnovějších zprávách jako první.
  • Důležité články si můžete ukládat do záložek a později se k nim vracet.
  • Pokud jste navíc svým gmailem přihlášení do aplikace, vše se vám synchronizuje do desktopové verze Google zpráv.

Zůstaňte se zákazníky a sledujícími v kontaktu

Teď rozhodně není vhodná doba na to, aby vaše sociální sítě a webové stránky utichly.

Důležité informace sdílejte s vašimi zákazníky způsobem, jakým jsou zvyklí – přes newslettery, na vašem webu v novinkách, na facebookové stránce nebo ve facebookové skupině, na Instagramu, Twitteru nebo Linkedinu.

Facebook stránka

Důležité upozornění na Facebook stránce můžete „připnout“ do horní části stránky, aby bylo neustále na očích každému, kdo stránku navštíví.

Facebook skupina

Ve vaší facebookové skupině můžete jakýkoliv příspěvek připnout do tzv. „Oznámení“, což je speciální sekce v horní části skupiny, kde se lidé mohou dozvědět o důležitých informacích.

Jak komunikovat aktuální situaci na Instagramu?

Aktuálně se vám nabízí 4 komunikační kanály na Instagramu, které můžete naplno využít:

  • Příspěvek v profilu
  • IGTV
  • Stories
  • Výběry (Highlights)

Nespoléhejte se jen na to, že když dáte jedno oznámení do Stories, bude to stačit.

Stories po 24 hodinách zmizí a vaši sledující nebo zákazníci to nemusí stihnout zaregistrovat.

Příspěvek na profilu / ve feedu

Můžete uvést, jaká dlouhodobá opatření děláte, abyste zajistili bezpečí své pobočky nebo produktů, případně jak hodláte reagovat na dotazy zákazníků v případě zpoždění dodávek.

Rychlé zprávy ve Stories

Stories za 24 hod mizí, takže jsou vhodné pro předávání krátkých zpráv v průběhu všech opatření, která na nás dopadají.

Je to jeden z kanálů, kde můžete maličko uklidnit vaše sledující nebo zákazníky, aby zbytečně nepanikařili.

Nestyďte se vzít telefon do rukou a natočit vašim sledujícím video o tom, jaká je u vás situace, jak ji řešíte, co mohou zákazníci očekávat nebo vysvětlete důvody zdržení dodávek apod.

Nikdy jste videa do Stories netočili?

Berte to jako příležitost, kdy si můžete u vašich sledujících otestovat, jak na vás budou reagovat.

Protože v tento okamžik je důležitější obsah, než forma.

  • Nestyďte se lidem ukázat (klidně i opakovaně), že dál fungujete a jak vaše opatření vypadají v reálu.
  • Z nejvyšších míst našeho státu moc uklidnění nepřichází, tak se o to musíme postarat sami.

Ze Stories vytvořte praktické highlighty/výběry

Usnadníte tím sledujícím přístup k informacím, které tak budou mít na jedno kliknutí přímo na vašem profilu a budou se moct snáz zorientovat v tom, jaká opatření na vás dopadla, jak je řešíte a jak se jich to případně dotkne.

Přesuňte vaše akce do onlajnu, pokud to je možné

Plánovali jste veletrh, prodejní market, koncert, vlastní konferenci, školení, workshop apod., které nyní nemůžete realizovat?

Promyslete, které z akcí lze stejně efektivně uspořádat online. 

Určitě jste postřehli několik prezentací nových automobilů po zrušeném autosalonu v Ženevě. Viděli jsme už online variantu koncertu, divadelního představení…

Samozřejmě můžete použít služby jako Facebook Watch, Youtube nebo Vimeo, nebo můžete zůstat věrní Instagramu.

Instagram má k dispozici dvě varianty:

  • Živé vysílání ve Stories
  • IGTV video

Leona z Minile měla mít stánek na Dyzajn marketu

Ten byl bohužel jako mnoho akcí zrušen a tak se rozhodla natočit na IGTV svůj „malý dyzajn market“, kde lidem ukázala, co pro ně všechno měla připravené, jak to vypadá oblečené a nakonec jim nabídla slevu na objednávku.

IGTV propagovala také ve Stories, kde přidala na konec výzvu pro doplňující dotazy.

Je to vynikající marketingové využití 2 silných komunikačních kanálů – tedy IGTV a Stories.

Usnadněte si komunikaci se zákazníky

Rada, která nás provázela celý poslední týden zní: „Transparentnost a otevřenost“.

Čím otevřenější a transparentnější vůči svým zákazníkům jste, tím jsou klidnější, upřednostní racionální důvody před panikou a pochopí, že tvrdá opatření, která vláda zavedla, jednoduše dopadají na nás všechny.

Ani my jsme se nestyděli našim klientům přiznat, že jeden z důvodů pro změny je i to, že se jednoduše bojíme vystavovat sami sebe a následně je nákaze.

Ano, nejdeme ve stovkách klientů týdně, takže nám proto stačil telefon a e-mail.

V případě, že máte větší množství zákazníků, kteří jsou s vámi zvyklí komunikovat např. na Instagramu nebo na Facebooku, je dobré se na nápor připravit a práci si trošku usnadnit.

  • Instagram nabízí firemním profilům a účtům tvůrců praktickou funkci „Rychlé odpovědi“, o které jste možná zatím neslyšeli, protože je schovaná v nastavení firemních parametrů a pod nenápadnou ikonkou v doručené zprávě.
  • Pokuste se odhadnout, na co se vás lidé budou pravděpodobně v současné situaci ptát a připravte si krátké, stručné a věcné odpovědi, kterými zvládnete většinu opakujících se otázek odbavit na jedno kliknutí.

(Pře)nastavte si interní postupy

Možná jste zvyklí zprávy od lidí odbavovat „když zrovna vyjde chvíle“ nebo je třeba kontrolujete jednou za dva dny.

V situaci, kdy lidé snadněji podléhají panice, může vaše pasivnější komunikace způsobit, že na vás lidé rychleji zanevřou.

Může to mít dlouhodobější dopady po skončení „krize“, kdy už od lidí budete mít nálepku „tihle se na mě v krizi vy***“.

Neříkáme tím, že teď musíte mít zapnuté notifikace 24/7 a reagovat do 5 minut, ale měli byste se zamyslet nad tím, jestli zvládnete zprávy reálně odbavovat alespoň 1x denně a svým zákazníkům pro jejich klid věnovat trochu péče.

Přistupuje do vašeho Instagramového účtu více osob?

Často u našich klientů narazíme na hromady neodbavených zpráv a když se pídíme po příčině, docházíme většinou k jednomu opakujícímu se závěru:

Lidé, kteří koukají do doručených zpráv mezi sebou nekomunikují a nerozdělí si, kdo na jaké typy dotazů bude odpovídat.

Tohle je špatné v normální situaci. V situaci, jako je ta aktuální, to může být zabiják vztahu mezi vámi a vašim zákazníkem.

Koronavirus řádí i v kybernetickém světě

Přesun pracovních i mimopracovních činností do virtuálního prostředí s sebou nenese pouze výhody, ale nese s sebou i hrozby, kterých si nemusíte být vědomi.

Kyberzločinci podle specialistů začínají využívat paniku k šíření spamových kampaní a škodlivých kódů.

Zabezpečte si vaše účty nejenom na Instagramu, ideálně silným heslem v kombinaci s dvoufázovým zabezpečením. Tím omezíte možnost nechat si vaše účty „jen tak“ sebrat.

V rámci našich osobních i online konzultací vám dokážeme poradit nejen s nastavením Instagramu a strategiemi pro marketing, ale také se zabezpečením vašich nástrojů a dalších účtů, přes které můžete ovládat správu Instagramu.

S největší pravděpodobností se setkáte i s podvodnými e-maily, které se budou tvářit, jako by je odeslal přímo Instagram nebo Facebook.

Musíte si uvědomit, že Facebook (vlastnící i Instagram) od vás nikdy nevyžaduje potvrzení přímo v e-mailu. V případě, že je na vašem účtu nějaký problém, pouze vás upozorní, abyste přešli do aplikace a tam provedli požadovanou akci.

Pokud by vám tedy například do e-mailu dorazila žádost o stažení souboru nebo zadání hesla pro vylepšení bezpečnosti vašeho účtu, je to ten správný okamžik, kdy zapnout kritické myšlení a nedělat unáhlené kroky, jejichž náprava obvykle stojí čas i peníze.

Protože náš obvyklý pozdrav „mějte se skvěle“ působí v tento moment poněkud nepatřičně, vypůjčíme si typický pozdrav Vulkánců, který do současné situace sedí výrazně lépe:

„Žijte dlouho a blaze!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *