Článek byl 5.8.2023 aktualizován.
Často narazíme u majitelů firem, agentur nebo externistů na problém, jak dát přístup k Instagramu dalším osobám.
Instagram má trochu jiná specifika, než Facebook stránka, tak si pojďme vysvětlit, jak to s předáním přístupu k Instagramu vlastně je a jaké možnosti se vám nabízí.
Jak je to s přidáním práv na Facebooku?
Pokud vlastníte Facebook stránku a chcete, aby se vám o ní někdo začal starat, jednoduše mu v nastavení přidáte práva editora nebo moderátora a dotyčný může se stránkou a doručenými zprávami hospodařit, jak se zlíbí.
Je nutné hned dávat práva správce Facebook stránky?
Po zkušenostech z našich konzultací říkám: “Nedávejte druhé straně nutně hned práva správce!” Jasně, že chcete té druhé straně důvěřovat, ale co si ji nejdřív na čas prověřit?
Pokud najímáte externistu nebo agenturu pro správu vašeho Facebooku, pro většinu úkonů bohatě postačí role “editor” a nižší.
Předáním práv “správce” totiž druhé straně dáváte plná práva k ovládání vaší stránky (včetně možnosti vás úplně odebrat a sebrat vám tak vlastnictví).
Pokud nemáte s druhou stranou sepsanou smlouvu, kde budou jasně definované přístupy a případné restrikce z porušení, pouštíte se na velmi tenký led.
Jste majitel firmy nebo značky (vašeho podnikání) a tak by to mělo zůstat i v případě vlastnictví Facebook stránky.
Jak v novém rozhraní Facebook stránek přidat dalšího člověka?
Otevřete si vaši stránku, vlevo ve sloupci zvolte “Nastavení“, poté “Nové prostředí stránek” a jste tam.
Pokud potřebujete, aby měl dotyčný přístup k vaší stránce i Instagramu, přidejte ho v části “Lidé s přístupem k Facebooku“.
Jak to funguje s právy k Instagram účtu?
Pokud hledáte v nastavení Instagramu nějakou nabídku, která by vám umožnila přidat správce profilu, tak vás zastavím: NENAJDETE JI!
Chcete někoho přidat jako administrátora, dát mu přístup, aby se vám staral o Instagram? Pak budete muset předat heslo k vašemu Instagramu.
Jinými slovy, předáváte druhé straně kompletní práva k vašemu účtu.
Dotyčný si za vašimi zády může s účtem dělat, co se mu zlíbí. Může se k tomu postavit zodpovědně a neohrozit tak váš byznys na Instagramu, ale může také použít tzv. [simple_tooltip content=’Black Hat taktikami na Instagramu jsou označovány triky nebo techniky, které porušují pravidla Instagramu. Lidé, kteří tyto techniky používají se snaží o to, aby jejich účty vypadaly lépe, než na tom ve skutečnosti jsou. Může jít o různé aplikace třetích stran, které nabízí růst “reálných” fanoušků, robotí farmy, spam, hromadné zasílání do doručené pošty apod. Jako podnikatel nebo firma od takových nabídek utíkejte co nejdál!’]”black hat”[/simple_tooltip] taktiky a smutné na tom je, že se o tom ani nemusíte dozvědět.
Až do chvíle, než vás Instagram zablokuje. Mnohdy i trvale.
Ale dnes vám nebudu vyprávět šokující historky, se kterými se setkáváme u našich klientů a mnohdy nám vyrazí dech, dneska vám vysvětlím, jaké máte možnosti předání práv k Instagramu.
Instagram lze částečně spravovat skrz nástroj Meta Business Suite zcela zdarma
Nástroj Business Suite od Mety vám (nebo agentuře, či externistovi) umožní připravovat koncepty nebo plánovat příspěvky na váš Instagram, aniž byste druhé straně museli dávat heslo k Instagramu.
Rovněž může dotyčný nahrávat Reels videa nebo spravovat doručené zprávy.
Skrz Business Suite však nemůže spravovat Instagram Stories naplno, takže vás to zase vrací zpátky na začátek – musíte předat heslo k Instagramu.
Otázkou je: Musí vaše Stories spravovat agentura nebo externista, který s vámi ve firmě stejně nesedí?
V případě, kdy máte instagramový účet propojený s vaší Facebook stránkou stačí dát dotyčnému administrátorská práva k Facebook stránce a automaticky získává přístup ke správě vašeho Instagramu pomocí Meta Business Suite.
Chcete-li externistovi nebo agentuře předat práva k Instagramu, vyberte ze dvou rolí:
Editor
Může s Instagramem dělat všechno, nemůže měnit role u Facebook stránky.
Moderátor
Může jménem Instagramu odpovídat na zprávy, zobrazovat si statistiky, ale nemůže vytvářet ani mazat příspěvky na Instagramu, ani měnit role u stránky.
Použijte ke správě Instagramu nástroje třetích stran. Třeba Later
Later je špičková marketingová platforma pro Instagram, kterou jsem si v roce 2015 zamilovala a naši klienti s její pomocí plánují obsah nejen na Instagram.
Funkce Lateru se zaměřují na vizuální plánování, správu médií, marketing a analytiku a jsou navrženy tak, aby s nimi mohl pracovat drobný podnikatel i velká firma. Jedná se o tzv. aplikaci třetí strany.
Základní verze aplikace je pro vás ZDARMA a nabízí vám možnost naplánovat 5 příspěvků měsíčně. Nebo ji můžete používat jen kvůli funkci Preview, balíčkům hashtagů nebo jako hlídač limitů.
Zní to hezky, že? Bohužel je tady jedno ALE….
Používáním aplikace Later sice nemusíte dotyčnému dávat heslo k Instagramu, protože váš Instagram spravuje z rozhraní aplikace (ta je jak pro mobil, tak pro počítač), ale opět mu to neumožňuje spravovat Stories.
Jaké se vám tedy jako majiteli Instagram účtu nabízí možnosti?
1. Nebudete to řešit a předáte heslo k vašemu Instagramu druhé straně
Druhé straně sice dáte plná práva ke správě vašeho Instagramu, ale zároveň na dotyčného předáváte veškerou zodpovědnost.
Pokud dotyčný člověk není dostatečně edukovaný ve správě firemního Instagramu a nemá nastudovaná pravidla této sociální sítě, může vám v dlouhodobém horizontu napáchat mnoho škod, které nebude možné opravit a pak se začíná úplně od začátku (Cink! Cink! Cink! Slyšíte ve své hlavě, o kolik peněz jste právě přišli?!).
Nebo narazíte na člověka, který je ve 100% férový, znalý a bude to dělat s nejlepším vědomím a svědomím! Hodně štěstí při jeho hledání.
2. Instagram chcete mít pod kontrolou a tak druhé straně předáte pouze částečná práva
Můžete druhé straně předat práva k vaší Facebook stránce a tím získá přístup k Meta Business Suite, ze kterého může spravovat Instagram.
Případně založíte váš Later účet a dotyčnému k němu přidáte pouze přihlašovací údaje.
Druhá strana nechce pro správu vašeho Instagramu používat žádné aplikace pro správu?
Bez urážky. Jaká je pak efektivita její práce? A kdo to platí? Přece vy!
Tato varianta však neřeší, jak bude druhá strana obstarávat Instagram Stories. Tvorby Stories se tak můžete zhostit vy a správu obsahu na profilu a péči o fanoušky v doručené poště vám může obstarávat externista.
3. Spravujte si Instagram sami nebo jej předejte člověku ve vaší firmě
Skutečně musíte platit za správu externistovi nebo agentuře?
Jsou vynaložené náklady v souladu s výkonem vašeho Instagramu?
Co když si jenom “platíte” předražený Later?
I na to naši klienti časem poměrně často přicházejí.
