Často se setkáváme s názorem majitelů firem, kteří necílí na koncového zákazníka, nýbrž na firmy, že je pro ně Instagram nepoužitelný.
Nemusí nutně prodávat hmatatelné výrobky, které se samozřejmě na Instagramu propagují ze všeho nejlépe.
Logicky to pak vede k přesvědčení, že taková firma nemá atraktivní vizuální obsah pro Instagram a proto se jejich marketingová strategie zaměřuje pouze na blogové články, newslettery nebo reklamy ve vyhledávačích.
I když se to samozřejmě snažíme pochopit, tak s jejich názorem, že pro ně Instagram není, nesouhlasíme.
Jsme přesvědčeni, že každá firma může být na Instagramu a může svým fanouškům servírovat atraktivní obsah z prostředí jejich firmy.
Tím nechceme říct, že by se firma měla najednou vykašlat na stávající marketingové činnosti, ale měla by Instagram začlenit do svého obsahového marketingu.
Jestli jste malý podnikatel nebo velká firma, existuje několik způsobů, jak používat fotky a videa na Instagramu. Jak představit veřejnosti vaše podnikání a získat si tím zalíbení a logicky si tak zvýšit povědomí o vaší značce.
Ukážu vám několik způsobů, díky kterým mohou B2B firmy využívat Instagram ve svůj prospěch.
Ukažte, jak skvělí lidé pracují ve vaší firmě
Jako B2B obchodníci jste určitě zvyklí pracovat s lidmi – ať už to jsou lidé ve vaší firmě, lidé ve firmách, se kterými jednáte, nebo zákazníci a lidé, kteří s vámi jakkoliv spolupracují.
Když se na chvíli zamyslíte, zjistíte, že můžete poměrně neotřelým a kreativním způsobem využít všechny tyto lidi, kteří vám pomohou v budování vaší nové komunity na Instagramu.
Ukažte vaše zaměstnance, jak pracují na různých místech (ať už ve firmě nebo mimo ní). Pokud budete slavit nějaké milníky, úspěchy, výročí – hlavně to foťte! Ptejte se vašich zákazníků, jestli jim nevadí, že se s nimi vyfotíte pro váš Instagram.
Odbourejte veškerý stud, vždyť focení je tak přirozená věc. Určitě máte po ruce nejnovější chytrý telefon, který umí natáčet videa.
Použijte jej a natočte se svými klienty nebo zákazníky krátká videa (Instagram umí 60 vteřinové video) o vaší firmě, o tom, co se vám povedlo apod. Lidé na Instagramu milují videa a ještě víc cvrkot kolem byznysu.
Přijali jste nového zaměstnance? Představte ho vašemu publiku. Popřejte mu na Instagramu štěstí. Vaše komunita bude mít pocit, že se může aktivně zapojit a může vás motivovat ve vašem podnikání.
Stejně tak můžete na Instagramu vyfotit zaměstnance měsíce a říct vašim fanouškům, proč se tím zaměstnancem měsíce stal.
Lidé na Instagramu milují skutečné vztahy, které se týkají vaší firmy. Dopřejte jim je.
Podělte se o svůj příběh
Každá firma má svůj příběh – ať už je to váš start, vaše začátky, odvedená dřina, důvody, proč děláte co děláte nebo jaké jsou vaše plány. Sdílejte to pomocí fotek nebo videí! Můžete k tomu přidat hashtagy #uspech nebo #podnikani.
Jakmile budete ve firmě cokoliv slavit, ať už to jsou významné milníky na vaší podnikatelské cestě, sdílejte je se svými fanoušky. Slavíte nějaký rekord, firemní akci, výročí, nový kontrakt, investici, start nového projektu, příběhy o úspěchu a další významné události?
Instagram je pro vás skvělý způsob, jak tyto příběhy sdílet pomocí vizuálních dojmů.
Momentky ze zákulisí
#BTS neboli #behindthescenes alias #momentky ze zákulisí jsou jedním z nejoblíbenějších témat na Instagramu.
Lidé chtějí vidět, jak to vypadá v zákulisí vaší firmy. Budete překvapeni, kolik vizuálního obsahu můžete za den vytvořit 🙂
A neříkejte mi, že se u vás ve firmě každý den něco zajímavého nestane nebo neodehraje???
Co fotit, kde brát nápady na fotky?
Sedíte v zasedačce u stolu, sedíte v parku s notebookem na klíně? Pijete dobrou kávu na poradě? Třídíte barevné šanony v knihovně? Zapojujete novou multifunkční tiskárnu?
Ať je to cokoliv, ukažte to lidem prostřednictvím fotek nebo videí.
Popište fotku příběhem, pochlubte se, co se vám povedlo. Poraďte jim, co třeba není dobré dělat. Raďte se s nimi, komunikujte!
Ukažte, jak vypadá vaše kancelář nebo výrobna
Jezdíte do práce nebo fungujete z domova? Cestujete stovky kilometrů přes nová místa? Je vaše kancelář ve městě nebo na klidnější vesnici? Máte v kanceláři krásná velká okna s výhledem do lesa? Jste s kolegy na teambuildingu?
Tohle všechno jsou zábavné a kreativní (a opravdu velice úspěšné) způsoby sdílení vizuálního obsahu o vaší firmě na Instagramu.
Využijte okolí vaší firmy
Ať už pracujte na jednom místě nebo jezdíte po různých městech (máte tam pobočky nebo cestujete na meetingy), věřte mi, že budete mít bohatý obsah na Instagram prakticky na dosah ruky.
Lidé na Instagramu milují architekturu, krajinu a nové destinace, které ještě nenavštívili. Využijte toho a foťte místa, kam jezdíte na služební cesty.
Pokud máte kancelář nebo výrobnu na jednom místě, využijte lokální zajímavosti. Zjistěte si zajímavé informace o vaší lokalitě a ty využijte.
Máte pobočky na více místech? Skvělé! Foťte je.
Každá z poboček má určitě nějaké specifikum, které se liší od té předchozí. Zaměřte se i na detaily, které vám připadají v tu chvíli nepodstatné. Ukažte, v čem se liší vaše kanceláře.
Foťte různé změny, ať už stavební nebo ty pocitové (jak vypadají na jaře, v létě nebo v zimě). Ukazujte zajímavosti z okolí.
Jezdíte na služební cesty?
Foťte cokoliv na každém místě, kde se zastavíte. Řekněte vašim fanouškům, proč tam jste a co tam děláte. Přidejte vlastní pocity a zážitky. Cestujete pravidelně na stejná místa? Foťte tam pokaždé něco jiného.
Ve finále si na Instagramu můžete udělat jakýsi vizuální travel-blog o vašich obchodních cestách.
Napište k tomu zase nějaký krátký příběh, nové zážitky, co se v tom místě změnilo, co jste tam objevili.
Nezapomeňte na označování konkrétních míst pomocí funkce geo-tagging v Instagramu, neboli “PŘIDAT MÍSTO”.
Proč je to důležité? Lidé vás díky tomu mohou objevit a začít vás sledovat.
Používejte také konkrétní hashtagy, typické pro danou lokalitu. Opět si tím získáte dosahy a zviditelnění a nikdy nevíte, kdo vás osloví, protože si všimne, že působíte v jeho kraji.
Propagujte to, co skutečně prodáváte
Podnikáte, abyste vydělávali peníze. A nemůžete jen fotit hezké fotky a nic neprodávat. Ať už jde o nějakou vaši službu, kurz, program nebo cokoliv jiného, jistě k tomu máte nějaké reklamní podklady, ze kterých můžete vycházet.
Stejně jako všechny sociální sítě, ani Instagram není místo, kde můžete bezhlavě “sejlovat” lidi od rána do večera. To však neznamená, že to nejde 🙂
V první řadě se musíte vykašlat na korporátní styl komunikace, s ní tady nemáte šanci.
Musíte lidem velice opatrně podsouvat to, co nabízíte. Nedělejte to okatě. Musíte to do něčeho zabalit. Do něčeho atraktivního, co nebude na první pohled smrdět reklamou.
Spustili jste nový program? Vytvořte k němu atraktivní vizuály a sdílejte je na Instagramu
Upgradovali jste nějaký produkt? Ukažte to na Instagramu a připište k tomu, v čem je jiný, lepší a co vás k tomu vedlo. Pokud chcete propagovat vaše služby, sdílejte fotky, které vaše služby zobrazují v reálném životě. Vyzdvihněte hodnotu, kterou mají vaše služby pro lidi.
Ptejte se lidí na názory, komunikujte s nimi. Sbírejte zpětnou vazbu a tu vyhodnocujte.
Propagujte vzdělávací obsah
Píšete odborný blog na svém webu? Propagujte jej i na Instagramu. Ebooky, tiskovky, návody, všechno je to skvělý obsah pro Instagram. Řekněte lidem, co děláte a v čem jste nejlepší a staňte se lídrem na trhu.
Ani tady nepodceňujte tvorbu skvělé a poutavé grafiky
Neulehčujte si to tím, že na Instagram nasdílíte úvodní fotku z blogového článku, která s největší pravděpodobností nebude odpovídat rozměrům ani stylu, který na Instagram patří.
Chcete se pochlubit novou tiskovkou?
Těžko budete sdílet PDF, dokument z Wordu nebo printscreen z webu – je to nuda.
Radši poproste kolegu, který vás seshora vyfotí s tabletem v ruce, vedle kterého si budete číst tiskovku a u toho pít ranní kávu. Vedle vám bude ležet mobil, poznámkový blok nebo jiný zajímavý doplněk evokující “pracovní” náladu.
Dělejte to kreativně a budete mít zaručený úspěch i s takovými tématy.
Jedna věc, která je extrémně důležitá: do popisku vaší fotky nemůžete dát URL odkaz, protože ten na Instagramu nebude fungovat.
Je potřeba, abyste odkaz na cílový obsah dali do svého profilu a v příspěvku fanoušky navedli, aby šli na profil a proklikli se.
Pamatujte si, odkaz ve vašem profilu neměňte každý den. Dosahy vašich fotek mohou mít zpoždění a člověk, který si nestihne prohlédnout vaši fotku v ten den, může následující den přijít o možnost prokliknout se na váš web.
Tzn. neměňte odkazy tak často! Ideální doba na změnu URL odkazu je 4-7 dní.
Všechno je to o kvalitních vizuálech
Lidé na Instagramu milují dokonalé fotky, zábavu a hledají zde inspiraci. Abyste takového člověka oslovili, musíte sázet na kvalitní vizuály. Nad focením musíte přemýšlet a musíte vědět, pro koho fotíte a proč to fotíte.
Držte se zaměření vaší firmy, nefoťte na Instagram věci, které vám sice osobně připadají atraktivní, ale o vaší firmě to nic neřekne. Pro takové účely doporučuji soukromý profil, kde můžete experimentovat a nikoho tím nebudete otravovat.
Instagram díky obrazům spojuje lidi dohromady a boří bariéry v komunikaci. Najděte kreativní a zábavné způsoby, jak tyto zážitky sdílet mezi vaše fanoušky a budete překvapeni z výsledků a nových zákazníků.