Řešíme to na konzultacích, řešíme to v doručené poště, kde nám píšete, řešíme to neustále.
Algoritmus. Ono magické slůvko, které se stalo modlou Instagramu a věřím, že na něj určitě narazíte nebo jste již měli tu čest.
„Algoritmus je špatný, je potřeba proti němu bojovat“ často slýcháme. ? A co když je to naopak dobrý kamarád, se kterým musíte jenom umět vycházet a pak vám to spolu bude fungovat?
Pojďme se spolu dneska podívat na to, co to ten agoritmus Instagramu vlastně je, proč tak moc rozhoduje o tom, jak budeme na Instagramu oblíbení a kolik bychom toho měli tím pádem zveřejňovat?
Nebudu dnes chodit kolem horké kaše. Možná pro vás informace z tohoto článku budou jen ohrané fráze, které jste četli na mnoha serverech. Možná to pro vás bude nové.
Algoritmus není státem utajovaná informace. Mluví o něm samotný Instagram a píše se o něm na každém druhém marketingovém serveru.
Něco jsou skutečně hodnotné informace a něco jsou pouhé mýty, kterým byste neměli propadnout, protože pak se může vaše snažení na Instagramu proměnit ve frustraci nebo promrhaný čas.
Co je to algoritmus Instagramu?
Algoritmus Instagramu je často to, co určí, kdo skutečně vidí obsah, který zveřejňujete a kdo ne. A aby to nebylo tak jednoduché, Instagram nemá pouze 1 hlavní algoritmus, ale je jich mnohonásobně víc.
Algoritmy určují pořadí příspěvků, které uživatelé uvidí, když procházejí aplikací.
Na základě konkrétních signálů algoritmy upřednostňují příspěvky, tlačí ty nejrelevantnější směrem nahoru (ať už z vašeho profilu či Stories) a dávají jim co nejlepší viditelnost, zatímco ostatní obsah skončí tam někde dole nebo v případě Stories na konci řady.
Už v červnu 2018 Instagram zveřejnil informace o 3 hlavních hodnotících faktorech, které algoritmus zohledňuje při stanovení priority zobrazení obsahu ve zdroji každého uživatele.
Vztah s uživatelem
Pokud konkrétní uživatel interagoval s velkým množstvím vašeho stávajícího obsahu (bavíme se o jednotkách čísel), s největší pravděpodobností uvidí i obsah, který teprve zveřejníte.
Pokud to není váš sledující, může se mu tento obsah zobrazit například v záložce „Prozkoumat“.
V případě, že se stane vaším sledujícím, je to ještě lepší, protože se mu váš obsah zobrazí na jeho hlavní stránce v aplikaci.
Proto se všichni tak moc honíme za získáváním sledujících, protože to je cesta, jak jim začít strategicky zobrazovat námi vytvořený obsah.
Zájem, který uživatel vyjádřil
Tento signál je založen na tom, zda uživatel při procházení Instagramu interaguje s jinými, podobnými příspěvky a účty, jako je ten váš.
Zjednodušeně řečeno, pokud začne koukat na příspěvky o autech, uvidí víc příspěvků o autech. ?
Člověk by si řekl, že když někdo bude koukat na známé blogerky snídající avokádo a vaše bistro vyfotí fotku avokáda na chlebu, který podáváte ke snídani, tak máte vyhráno.
Bohužel to tak jednoduché není.
Nicméně ona blogerka pro vás může být „vstupní“ branou k větší visibilitě. To jsou ty fintičky, které vás pak učíme na konzultacích. ? A ne, nemám na mysli přímou spolupráci s blogerkou.
Aktuálnost příspěvku
Už dávno neplatí, že Instagram zobrazuje zveřejněný obsah chronologicky (vyjma obsahu pod hashtagy, tam to ještě funguje).
Nicméně aktuálnost vašeho obsahu je stále relevantní.
Logicky jsou nově nahrané příspěvky upřednostňovány a tlačeny lidem před oči.
To však neznamená, že starší obsah se nezobrazuje. Jenom bude uživatelům trvat se k němu dostat.
Údajně existuje více než 500 různých faktorů, které rozhodují o tom, co, kdy a komu se na Instagramu zobrazí
Algoritmus bere v úvahu daleko víc, než jen lajky, počet zobrazení nebo komentáře u vašich příspěvků.
Algoritmus zobrazuje váš obsah podle toho, jak používáte Instagram jako celek. Buď vás odmění, nebo vás potrestá.
Algoritmus je jako studium ve škole
Přemýšlejte nad algoritmem jako nad vašim celkovým působením v rámci studia.
Že se vám povede udělat jednu písemku na jedničku ještě neznamená, že projdete celým ročníkem. Musíte chodit na většinu hodin, dělat domácí úkoly, pracovat na projektech, zúčastňovat se mimoškolních aktivit, hledat si přátele, vytvářet s nimi vztahy atd.
Musíte se vašeho studia zúčastnit jako celku, ne jen chodit na zkoušky.
Tady se mnoho lidí šeredně mýlí, jak „ochcali“ Instagram.
Mají pocit, že když zveřejní 3x týdně fotku na profil, k ní dají pár hashtagů, zveřejní 10 Stories a rozdají pár lajků na profilech, že se z nich Instagram hned zblázní a zvýší jím okamžitě dosahy a jejich účet bude zvýhodněn před ostatními.
****** BACHA, SPOILER ******
Ve finále je vám tohle všechno snažení úplně k ničemu, pokud váš obsah stojí za ho***. ?
Zpátky k analogii se školou.
Nemůžete očekávat, že s trojkou z chování projdete do dalšího ročníku. Vrátí vás to o rok zpátky.
V případě Instagramu pokud budete porušovat opakovaně pravidla, dostanete stopku a začínáte od znova. A když budete k průserům nabádat, můžete naprosto s klidem dopadnout jako ten nejznámější plavovlasý buřič, kterého aktuálně vyhodili hned z několika „škol“. ?
Možná vás teď zajímá, jak všechny faktory algoritmu ovlivní vaši marketingovou strategii na Instagramu.
Pojďme se podívat, co po nás Instagram (aktuálně) vůbec chce.
Tvořte Reels, jinak jděte do háje ?
Zní to drsně? Je to ale tak. Instagram před časem spustil novou funkci Reels (v aplikaci jako „Sekvence“).
Jestli je to obava z konkurenčního TikToku, nebo snaha udržet pozornost uživatelů, o tom můžeme sáhodlouze diskutovat.
Nicméně jedno je jisté, Reels jsou aktuálně „palivem“ Instagramu a také způsobem, jak si Instagram získat na svoji stranu.
Jsou také důvodem, proč si mnoho uživatelů na podzim začalo stěžovat, že jim padá organický dosah jejich příspěvků na profilu.
Samozřejmě to nemusí znamenat, že jenom Reels jsou důvodem, proč vám spadly dosahy. Může to však být jeden z důvodů poklesu.
Proč Instagram tolik tlačí Reels a ovlivňuje to celkovou visibilitu obsahu?
Jednoduše, protože jde o novinku, do které tým v Instagramu šlape, věnuje jí čas, tudíž i své peníze. A to se musí někde rentovat.
Dá se tedy očekávat, že za několik měsíců trend tvorby Reels opadne a visibilita ostatního obsahu se vrátí do normálu. Nebo taky ne.
Pro vás to znamená jediné, buď začnete Reels tvořit také a svezete se na vlně jejich úspěšnosti. Nebo je tvořit nebudete, ale nemůžete pak očekávat, že vás algoritmus bude nějak zásadně odměňovat v zobrazování.
Nechci tím samozřejmě říct, že bez Reels nemá smysl Instagram nadále „provozovat“.
Jenom se připravte na to, že vás může převálcovat vaše konkurence a vy s tím neuděláte nic. Vlastně jo, můžete začit tvořit Reels taky. ?
V Čechách máme navíc velkou výhodu v tom, že většina účtů už tuto funkci má aktivní.
Jsou země, kde Reels ještě nejsou a tudíž je tam válcuje konkurence ze zahraničí. Buďme za tuto možnost proto rádi a začněme ji používat.
Co to jsou Reels?
- Reels představují alternativu k aplikaci TikTok, kdy můžete přímo na Instagramu natáčet, vkládat nebo sdílet krátká až 30 vteřinová videa.
- Do nich můžete přidat zvuky nebo písničky, efekty či jiné kreativní nástroje, které jsou vám k dispozici.
- Můžete je natočit kamerou vašeho telefonu, nebo vybrat již hotová videa z galerie vašeho telefonu. Fotku do Reels nepřidáte.
- Takto vyrobená videa můžete sdílet přímo na vašem profilu jako součást obsahu nebo je zveřejnit ve Stories, kde za 24 hodin zmizí.
- Lidé je pak mohou objevit přes speciální kartu Reels na spodní liště v aplikaci, také v části Explore, pod hashtagy nebo v případě vašich sledujících na titulní stránce aplikace.
Kolik Reels po vás chce Instagram vytvořit, aby byl „spokojený“?
Z některých zdrojů se dozvíte, že Instagram chce 4-7 Reels týdně, aby byl spokojený a mohl vás zobrazovat aktivně.
Do jaké míry je tato informace pravdivá se můžeme jen domnívat. Nicméně po důkladnějším zkoumání by se tomu dalo věřit.
Pokud jste si vyzkoušeli vytvořit Reels, které dává smysl a odpovídá marketingové strategii vaší značky, dáte mi jistě za pravdu, že 4-7 kvalitních Reels týdně může být sebevražda. ?
Jak otestovat algoritmus Reels?
Zkuste si 2 týdenní aktivní testování.
První týden zveřejněte v pondělí Reels na váš profil a po zbytek týdne, třeba ve středu a pátek zveřejněte standardní obsah na profilu (tedy klasickou fotku, 60 vteřinové video nebo IGTV).
Všimněte si, že u všech příspěvků na profilu budete mít tento týden vyšší míru zapojení, než u předchozích příspěvků.
Další týden se vyhněte zveřejnění Reels a pokračujte ve standardním zveřejňování obsahu 2x týdně. Na konci týdne se podívejte na výsledky vašich příspěvků tohoto týdne a srovnejte je s těmi z týdne minulého.
*(pokud jste zvyklí zveřejňovat běžně více obsahu za týden, při testování nemusíte snižovat na mnou doporučené, ponechte vaše množství)
Jaké jsou rozdíly v číslech? Je to na chlup stejné, jsou vyšší nebo naopak nižší?
S největší pravděpodobností byste měli mít v týdnu, kdy jste zveřejnili Reels, vyšší čísla u vašeho obsahu, než v týdnu, kdy jste žádné Reels nezveřejnili.
Platí to však v případě, kdy jste aktivní uživatel Instagramu, máte aktivní fanouškovskou základnu a zveřejňujete obsah v pravidelném intervalu.
Reels „komando“ v akci
Jak to tak bývá, tak při každé novince na Instagramu vyčlení Facebook speciální tým pracovníků, kteří mají za úkol vyhledávat v aplikaci zajímavý obsah a ten tlačit lidem před oči.
Bylo tomu tak při spuštění Stories i v případě spuštění IGTV.
Pokud je vaše Reels doporučeno týmem v aplikaci uživatelům, v průběhu 30 dnů váš obsah koluje Instagramem v části Explore nebo pod ikonkou Reels a zvyšuje se vám číslo zobrazení. Můžete si všimnout, že zobrazení vašeho Reels videa může být mnohonásobně vyšší, než je tomu u standardního obsahu.
Jenže pozor, tenhle tým zkoumá, jak jste Reels pořídili a jestli jste k tomu využili všech nástrojů Reels – tedy hudba, počítadlo, stopáž, texty, stickerky apod.
Pokud tvoříte videa například na TikToku, ta si stáhnete do telefonu a poté je nahrajete na Instagram do Reels, vaše šance na vyšší expozici se rapidně snižuje a speciální tým vás „diskvalifikuje“.
Dává to smysl. Instagram přece nebude zvýhodňovat TikTok videa, ale svá vlastní videa – vytvořená v editoru Reels, do kterých leje peníze.
Pojďme tedy kapitolu o Reels uzavřít tím, že máte aktuálně 3 možnosti
- Tvořte 4-7 Reels týdně. Sice vám rapidně vystřelí dosah nahoru, ale asi přijdete o zdravej rozum.
- Tvořte alespoň 1 Reels týdně, zvýšíte si tím visibilitu a Instagram vás nebude tolik znevýhodňovat.
- Vykašlete se na Reels, ale připravte se na to, že vaše čísla mohou stagnovat.
Instagram chce, abyste používali VŠECHNY jeho funkce
Pamatujete na analogii se školou, o které jsem psala výše ve článku? To je přesně ono! Všichni učitelé ve škole (zdravím do Krnova na SOŠ-DCR ?) vás na konci roku oznámkují podle toho, jak se vám vedlo.
A stejně tak to funguje na Instagramu.
Instagram totiž miluje, když trávíte všechen svůj volný čas v aplikaci a používáte ideálně VŠECHNY jejich dostupné funkce.
Má moc rád, když kromě klasických příspěvků na profilu používáte také Reels, IGTV, Stories, Nákupní příspěvky (za předpokladu, že nabízíte fyzické produkty) atd.
V případě Stories ještě miluje, když kromě fotek děláte také videa, boomerangy a v rámci toho do nich vkládáte stickerky jako ankety, kvízy, otázky, odpočet atd.
Algoritmus také miluje, když používáte kameru Stories místo té vaší v telefonu, různé barevné filtry, stickerku polohy, zmínky, funkci Výběrů… zjednodušeně řečeno se musíte Instagramu zaprodat jako děvka. ?
To jsme u funkcí. Ale Instagram chce po nás další práci.
Buďte konzistentní!
Když jsem začínala s BGRAMEM (dříve BUSINESSGRAM), pořád jsem lidem cpala do hlavy jednu stěžejní myšlenku:
BUĎTE KONZISTENTNÍ!!!! JEDINĚ TO JE CESTA, JAK MÍT DLOUHODOBĚ UDRŽITELNÝ INSTAGRAM.
Spousta našich klientů to pochopila a dělá dodnes. Někteří nevydrželi, jiní polevili. I to se stává. Konzistence je zkrátka klíčová.
Jenže s tou konzistencí je to mnohdy špatně chápáno.
Lidé berou konzistentní profil jako ten, co má stejný barevný filtr na všech fotkách. O tom to však není. Ve skutečnosti je to daleko komplexnější.
V první řadě je potřeba si uvědomit, že Instagram miluje, když zveřejňujete opravdu hodně obsahu.
Postupem času dojdete k závěru, že pokud nechcete přijít o zdravý rozum, nejde to udržet.
Pokud se z toho jako já nechcete zbláznit, poradím vám jednu fintu:
Buďte v průběhu času konzistentní
- zveřejňujte příspěvky v úterý, čtvrtek a v neděli každý týden
- zveřejňujte příspěvky každý druhý den
- zveřejňujte příspěvky 3x týdně
Jde o to, abyste příspěvky zveřejňovali konzistentně ve stejnou dobu (ideálně v kombinaci s časy, které vám analytické nástroje vyhodnotí jako nejlepší peak) po dlouhou dobu.
Algoritmy na Instagramu mají rády konzistenci a pevný řád. Jakmile jim narušíte jeho řád, začnou z toho šílet = a znevýhodňují vás. Všechno co se děje na Instagramu je řízeno umělou inteligencí a ta funguje na základě vzorců.
Perfektně to vysvětluje úryvek z mého oblíbeného seriálu The Big Bang Theory, kde se Sheldon snaží přijít na to, jak funguje algoritmus pro získávání přátel.
Pro zjednodušení, podobně to funguje i na Instagramu.
Samozřejmě to neznamená, že když budete dodržovat všechny věci, o kterých vám dneska píšu, tak váš účet vystřelí na první pozice a bude mega úspěšný.
Nicméně právě ta konzistence a vytrvalost je cestou, jak se na ten pomyslný vrchol časem vyškrábat.
Nemá smysl si to ulehčovat zkratkami typu Instagram pody, roboti, nákup followerů, automatizace apod.
Tohle už dneska Instagram umí odhalit poměrně rychle a dostanete pak tvrdou ránu, po které se nemusíte zvednout.
Kolik toho po vás chce Instagram zveřejnit týdně?
- 3 příspěvky na profilu týdně (počítá se do toho i IGTV nebo Reels zveřejněné na profil)
- 8-10 Stories týdně (ideálně 2 denně)
- 1-3 IGTV týdně
- 4-7 Reels týdně
Nejedná se o oficiální stanovisko Instagramu, ale o čísla posbíraná z různých zdrojů, které se v minulosti i současnosti zabývaly snahou rozlousknout podstatu algoritmu.
Neberte prosím tato čísla dogmaticky. Naopak s nimi experimentujte a dělejte si vlastní závěry.
Možná vás ten počet děsí. Nedivím se. Instagramu je jedno, jestli na to máte čas, znalosti nebo rozpočet.
Neznamená to, že pokud nezvládnete tohle tempo a objem, Instagram vám nebude fungovat.
Za mě doporučuju udržet pravidelnost v obsahu, zaměřit se na kvalitní výběr hashtagů a nepodceňovat komunikaci pod vašimi příspěvky. Zaměřte se na tvorbu Stories a využívejte všechny dostupné nástroje, které vám Instagram v danou chvíli nabídne.
Jedině to je cesta, jak síť může pracovat pro vás.
A pokud si s tím nebudete vědět rady, jednoduše se na mě obraťte a já vám poradím. Hodně štěstí!
Zdroje, ze kterých jsem čerpala: především moje vlastní zkušenosti a nějaký ten pátek praxe nejen s našimi klienty, Instagram blog a jejich přidružené profily + Twitter, Facebook keynote, Social Media Geek.
Děkuji za zajímavý a inspirující článek.
Rádo se stalo, Honzo.
Zdravím..učím na SOŠ DCR v Krnově a dnes jsem narazila na tento článek o Instagramu, jde nás učitele z Krnova připomínáte. Zaujal mě obsah, starám se o školní ig. Mohla byste se mi prosím ozvat?