Otázka, kterou si klade na srdce nejeden podnikatel nebo markeťák v moderně smýšlející české firmě.
Ráda bych ji s vámi dneska trošku nakousla, protože jde o velmi častý dotaz, který nám poptávající pokládají, když si posílají poptávku na konzultaci Instagramu a ještě si nejsou 100% jistí, jestli pro ně bude Instagram skutečně vhodnou volbou.
Když se mě dneska někdo zeptá, pro jaké obory je Instagram vhodný, s úsměvem odpovím, že to není o oboru, ale o lidech.
Musela bych se vás zeptat minimálně na dalších 50 otázek, abych vám dokázala říct „jasně, pojďte do toho“ nebo „vykašlete se na to, bude to ztráta času“. Někdy tu krutou pravdu lidé nechtějí slyšet, ale to je život.
Pokud bychom se měli bavit o tom, co dneska propagace na Instagramu obnáší, lze se na to dívat ze 3 úhlů pohledu:
- Chci tam inzerovat
- Chci se tam prezentovat
- Chci obojí (hou hou hou, brzděte to nadšení ?)
Chci tam inzerovat?
V pořádku, že se ptáte. Pokud jsou vaši potenciální zákazníci žijící v Česku ve věku od 18 – 35 let, pak to stojí za vyzkoušení. Aktuálně vám Instagram nabízí krásných 2 855 000 uživatelů, kteří se v Česku každý měsíc do aplikace přihlásí a „něco“ v ní dělají.
Jestli vám jde o to „zobrazit“ vaší reklamu široké skupině lidí, uděláte to za poměrně malé peníze. Pokud od toho ale očekáváte přímé prodeje, připravte si plnou peněženku, protože vám jí Instagram trošku vyluxuje. Jak moc do hloubky vysavač zajede, to vám neřeknu. ?
Dobrou zprávou je, že abyste mohli na Instagramu spustit reklamu, nepotřebujete tam mít ani založený účet. Všechno odbavíte z reklamního rozhraní Facebooku, ale potřebujete mít osobní účet na Facebooku (a nemusít jej aktivně používat ?).
Jak by reklama na Instagramu měla vypadat?
Další dobrá otázka. Předpokládám, že na Instagramu nemáte účet, nebo nejste aktivní uživatel, takže se tam moc neorientujete. Když mi někdo pošle požadavek „Katko, chci spustit reklamu na Instagramu“, zeptám se „a kde konkrétně?“, většinou vytřeští oči a neví, co mi odpovědět.
V pořádku. Stejně tak jsem čuměla na autoškoláka, když se mě zeptal, co bych dělala v situaci, kdy by mi svítilo jenom pravé světlo a musela jsem ve tmě nutně dojet domů (ne, vážně nemáte svítit iPhonem z okna). ? Koho v úplných začátcích napadne, že stačí vymontovat žárovku z pravého světla a dát ji do levého? ?
Chce to praxi.
Instagram má totiž několik míst, kde se lidem zobrazuje různý obsah a kde tráví svůj čas. Je proto potřeba reklamu tvořit cíleně.
Může jít o čtvercový obrázek, který lidé uvidí listováním na titulní stránce (podobná hlavní zdi na Facebooku) nebo naopak o krátký 15 vteřinový klip, který se uživateli zobrazí v tzv. Instagram Stories přes celý jeho displej a vy tak máte jeho plnou pozornost. To jsou 2 nejčastější případy, ale těch možností je daleko víc.
Ušetřím vás omáčky, kterou jste slyšeli asi na každém školení online marketingu: Když už se rozhodnete, kde všude na Instagramu chcete vaši reklamu lidem zobrazit, musíte tomu přizpůsobit její obsah a sdělení.
Proč vůbec řešit, jak má vaše reklama vypadat?
Víte, já asi nejsem úplně zastánce hlášky „i špatná reklama je reklama“.
Možná je to rádoby vtipná omluva pro člověka, kterej to posr***l a nedomyslel věci jako, že lidé na Instagramu mají možnost vaši reklamu okamžitě přeskočit nebo u ní jedním kliknutím vybrat možnost „OD TOHODLE BLBA UŽ MI REKLAMU NEUKAZUJTE“ (Parafrázuju. Ve skutečnosti není Instagram tak sprostej, jako já ?) a jste v háji. Tahle konkrétní kampaň pro vás u jednotlivce skončila.
Jenom proto, že jste si to „zkusili nanečisto“ nebo vám to nastavil někdo, kdo má sice Instagram načtenej z internetu, ale chybí mu praxe.
Reklama je na vás moc silný kafe na začátek a chcete začít pěkně krůček po krůčku? Nebo naopak nechcete cpát peníze Instagramu a chcete si to vydřít sami?
Pak se vám nabízí možnost číslo 2:
Začnu se prezentovat na Instagramu
A máte co říct? A mohla bych to vidět? ?
Jestli čekáte test ve stylu: „Měl bych mít na Instagramu profi účet pro prezentaci mého podnikání nebo naší firmy?“, který vám dá na konci rozuzlení, čekáte marně.
Za těch 6 let, co se věnuju edukaci podnikatelů a firem v oblasti Instagram marketingu, se ze mě do jisté míry stal instagramový psycholog, kouč, mentor, lektor, vrba, kámoš, parťák a kdo ví co ještě (ty termíny jsem si nevycucala z prstu, tak mě občas titulují někteří naši klienti ?).
Abychom na tuto otázku spolu našli odpověď, bude to na jedno, až dvě sezení, kdy se vám zavrtám hluboko do hlavy a trochu se vám tam pohrabu. ? Pojďme se mezitím podívat na to:
Co od vás lidé na Instagramu vlastně chtějí (vidět)?
Když se odpíchneme od jeho hlavní podstaty, lidé tady přidávají vlastní fotky, nebo videa, nebo je sledují na účtech jiných lidí, aby se pobavili, něco se dozvěděli, inspirovali se…
Aplikaci si každý den spouští proto, aby viděli zajímavé momentky, profi (i neprofi) fotky nebo videa, drby ze zákulisí nebo drby obecně, krásné i ošklivé lidi, jídlo, módu, zvířata, humor atd.
Teď si asi říkáte, jak se takovému trendu přizpůsobit, když prezentujete poměrně seriózní věc/produkt/službu, kde jde mnohdy i o větší peníze?
Zeptám se jednoduše: Komu to prodáváte?
Zase a jenom obyčejným lidem? Věřím, že jsou na Instagramu.
Vašim úkolem tedy bude najít způsob, jak vaše „vážné“ téma naroubovat do prostředí Instagramu tak, aby to lidi bavilo a měli motivaci vás chtít sledovat.
Odprostěte se od toho, že rozumíte Facebooku nebo Linkedinu.
Výše zmíněné sociální sítě už dneska suplují noviny, debatní kroužky, diskuzní fóra, online bazary nebo poradny. Ale postupy z těchto sítí vám na Instagramu ve větší míře fungovat nebudou. Byť si i na Instagram lidé chodí povídat a vyměňovat zkušenosti, pořád je to vizuální síť, kde jsou úhlavním motivem OBRAZOVÉ materiály.
Hezké a kvalitní fotky jsou dneska pro firmu/podnikatele nezbytný základ a videa letí kupředu jak splašený kůň.
Texty jsou tedy „až“ na druhém místě.
S webovými odkazy v příspěvcích, jak je znáte z jiných sítí, se tady rovnou rozlučte.
Máte co nabídnout? Ukažte (mi) to!
Na Instagramu platí jednoduché pravidlo: „Co neukážeš, to ti nevěřím, že existuje“. Tady se nechodí kolem horké kaše.
Firmy i podnikatelé musí pochopit, že aby někoho vůbec začaly zajímat, potřebují lidem přinášet vizuálně zajímavý a zároveň inspirativní obsah.
Vím, že je to do jisté míry velmi subjektivní záležitost. Na druhou stranu se v rámci Instagramu opakují stále dokola stejné vzorce obsahu, které perfektně fungují napříč různými obory.
Vaším úkolem bude:
- pochopit Instagram po ideové stránce (proč tam lidé chodí a jakou hru tam spolu budete hrát)
- pochopit potřeby vaší persony/person (co lidem chcete předat za zprávu a co v nich má vyvolat)
- naučit se Instagram po technické stránce (nezamrznout jenom u zveřejňování čtvercových fotek a anglických hashtagů)
- odhodit stud stranou (JINAK PO VÁS NEŠTEKNE ANI PES)
- neusnout na vavřínech (Instagram neustále přidává nové a nové funkce a odměňuje vás za jejich používání tím, že váš obsah zdarma zobrazuje lidem)
Hodně štěstí!