‹ Zpátky na blog

Hudba na Instagramu: Jak se vyhnout problémům s autorskými právy a propagovat svůj obsah

Víte, jak je frustrující, když chcete propagovat svůj příspěvek na Instagramu s chytlavou hudbou a narazíte na upozornění, že si máte vybrat jiný příspěvek nebo změnit hudbu v Business Suite?

To se vám může stát, pokud používáte hudbu chráněnou autorskými právy, která není licencována pro propagaci.

Bohužel, situace ohledně autorských práv na hudbu na Instagramu je poměrně složitá a ne vždy transparentní.

I když Instagram nabízí hudbu v knihovně, na kterou se vztahují autorská práva, neznamená to automaticky, že ji lze použít pro placenou propagaci.

To je dáno licenčními smlouvami, které má Instagram s hudebními vydavatelstvími a autory.

Důležité je si uvědomit, že i u nepropagovaných příspěvků je nutné respektovat autorská práva k hudbě. I když se vám upozornění nezobrazí, použití hudby bez licence může vést k blokaci vašeho účtu nebo k soudním sporům.

Jak zjistit, zda hudba podléhá autorským právům?

Ne vždy je snadné rozpoznat, zda hudba podléhá autorským právům. Existuje však několik vodítek, která vám napoví:

  • Hudba od populárních umělců a nahrávacích společností: Většina hudby od známých interpretů a labelů je chráněna autorskými právy.
  • Originální hudba: Pokud si nejste jisti, zkontrolujte popis skladby (je nutné si to vygooglovat). Mnoho autorů uvádí informace o licenci a autorských právech.
  • Hudba z neznámých zdrojů: Pokud pochází hudba z neověřeného zdroje, je pravděpodobné, že není licencována pro komerční využití.

Pozor na hudbu označenou jako “Původní zvuk”

Denně na Instagramu narazíte na skvělý song nebo oblíbenou Adele, song použijete, ale brzy přijde upozornění o odebrání zvuku z vašeho videa a rázem máte němé video. O placené propagaci si můžete nechat jenom zdát.

Je to z toho důvodu, že si někdo na Instagramu originální písničku stáhnul, přidal do svého Reelu a po zveřejnění se hudba zařadila do neznámé kategorie jako “Původní zvuk” se jménem autora Reelu, nikoliv songu jako takového.

Je jen otázkou času, než ji Instagram stopne.

Tipy na nalezení licencované hudby pro Instagram

  • Knihovna hudby pro Instagram: Meta nabízí širokou škálu, aktuálně 14 418, licencovaných skladeb zdarma i za poplatek. Můžete si vybrat podle žánru, nálady a dalších kritérií. https://www.facebook.com/sound
  • Webové stránky s licencovanou hudbou: Existuje mnoho online platforem, které nabízí hudbu s volnými licencemi a licencemi pro komerční využití. Mezi oblíbené patří Epidemic Sound, Artlist, Storyblocks, Musicbed, Audiojungle.
    Při výběru hudby z těchto platforem se ujistěte, že vybíráte skladby s licencí, která vám umožňuje používat hudbu pro propagaci na Instagramu.
  • Nezávislí hudebníci: Mnoho talentovaných hudebníků nabízí svou hudbu k licenci za dostupné ceny. Můžete je najít na platformách jako Bandcamp a Soundcloud.
Skvělá hudba pro vaše videa od Mety zdarma
Skvělá hudba pro vaše videa od Mety zdarma

Dopady porušení autorských práv na Instagramu

Porušení autorských práv může mít na Instagramu vážné následky:

  • Blokace účtu: V nejhorším případě vám Instagram může zablokovat účet.
  • Smazání příspěvků: Příspěvky s hudbou chráněnou autorskými právy mohou být smazány. Instagram spíš častěji sáhne k tomu, že vám hudbu z videa odstraní a stane se z něj němé video. Stejně tak mu sníží organický dosah.
  • Soudní spory: V závažných případech vám může hrozit žaloba ze strany autora hudby či vydavatelství.

Používání hudby na Instagramu může být skvělým způsobem, jak oživit vaše příspěvky a upoutat pozornost sledujících.

Je ale důležité respektovat autorská práva a používat pouze hudbu, ke které máte licenci. Dodržováním těchto pokynů se můžete vyhnout problémům s autorskými právy a chránit svůj účet na Instagramu.

2 komentáře “Hudba na Instagramu: Jak se vyhnout problémům s autorskými právy a propagovat svůj obsah

  1. Ester píše:

    Dobrý den, lze tedy nějak snadno najít, zda hudba je nelicencovaná? Trápí mě, že přidám reels a ten nejde propagovat po x hodinách vytváření.

    • Katka Pavlíčková píše:

      Zdravím vás, Ester. Bohužel, žádná jednoduchá „kontrola“ přímo na Instagramu neexistuje, která by stoprocentně zaručila, že hudbu můžete použít i pro placenou propagaci. Ale tady je pár praktických tipů, které mohou pomoct:

    • Vybírejte hudbu z knihovny Meta (Facebook Sound Collection) – Tahle knihovna je sice omezenější než otevřená nabídka na Instagramu, ale skladby tam mají jasně stanovené licence a jsou primárně určené pro komerční využití. To vám dá větší jistotu, že půjde video s touto hudbou i promovat.
    • Zkoušejte licencované hudební služby – Epidemic Sound nebo Artlist mají hudbu přímo pro komerční použití, což zahrnuje i reklamní kampaně. Tady sice zaplatíte nějaké poplatky, ale minimalizujete riziko blokace při propagaci.
    • Ověřte si, že nepoužíváte „Původní zvuk“ – Hudba označená jako „Původní zvuk“ je často re-uploadnutá originální hudba uživatelem, což znamená, že se nedá využít pro propagaci. Pokud je uveden konkrétní název skladby a jméno umělce, máte větší šanci, že je licence jasnější (ale není to záruka).
    • Testovací režim – Pokud potřebujete rychle zjistit, zda je hudba vhodná pro propagaci, zkuste rovnou vytvořit propagační kampaň na nepublikovaném příspěvku, nebo si nechte přehrát náhled s vybranou hudbou. Pokud Instagram odmítne, víte to hned a ušetříte si zklamání po investici do obsahu.
    • Držím pěsti! Katka

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *