Obavy z dopadu obsahu na zdraví mladých lidí jsou aktuálním tématem, které Instagram řeší a na které reaguje.
Instagram oznámil, že u některých příspěvků, které se týkají diet a kosmetické chirurgie, musí být zavedena přísnější omezení.
Společnost Facebook uvedla, že od středy 18.9.2019 se budou na Instagramu, ale také na Facebooku na některé takové příspěvky vztahovat věková omezení, nebo budou přímo odstraněny.
S největší pravděpodobností už platforma vytvořila umělou inteligenci, která bude umět příspěvky rozeznávat podle typu obsahu, popisků nebo hashtagů.
Půjde primárně o příspěvky, které propagují používání některých produktů na hubnutí nebo služby kosmetické chirurgie, které uživatele Instagramu mají motivovat ke koupi nebo obsahují informaci o ceně produktu.
Instagram uvedl, že podle nových pravidel skryje některé příspěvky o dietách a kosmetických vylepšovácích uživatelům, kteří mají méně než 18 let.“
Zázračné produkty na hubnutí
Instagram také uvedl, že jakýkoliv obsah, ve kterém uživatelé mluví o „zázračných“ účincích přípravků na hubnutí, nebo diet a je spojen s komerční nabídkou, jako je slevový kód nebo pobídka k prokliku na webové stránky, bude z Instagramu odstraněn.
To může znamenat potíže pro některé Influencery, kteří například propagují tabletky na hubnutí a mají s firmou domluvenou spolupráci, kdy fanouškům rozdávají slevový kód pro nákup.
Podle slov Emmy Collins (manažerka pro veřejnou politiku z Instagramu) chce být Instagram pozitivním místem pro každého, kdo ho používá.
Tato politika je součástí probíhající práce na snižování tlaku, který mohou lidé cítit v důsledku používání sociálních sítí.
Instagram také požádal o radu externí odborníky, včetně doktorky Ysabel Gerrard z Velké Británie, aby zjistil, zda-li kroky k omezení a odstranění tohoto obsahu budou mít pozitivní dopad na jejich komunitu (aktuálně více než 1 miliarda lidí na celém světě).
Zároveň chce zajistit, aby i nadále zůstal platformou pro diskuzi a vyjadřování.
Tlak ze strany aktivistů
Radost z toho mají také různí aktivisté, jako např. Jameela Jamil, která je známá především svojí opakovanou kritikou vysoce postavených osob (nejčastěji Influencerů), jako například Khloé Kardashian, která velmi často propaguje dietní produkty na sociálních sítích.
Problematika „bodyshaming“ nejen na Instagramu
Není žádným tajemstvím, že se sociální sítě potýkají s přetlakem obsahu, který se zaměřuje na perfektní vizáž a „zdravý“ životní styl schovávající se za různé diety a doplňky stravy.
Celá řada odborníků osvětlila nebezpečí těchto produktů.
Herečka Jameela Jamil je iniciátorkou kampaně “I Weigh”, kterou založila na základě dlouhodobé únavy z toho, jak se hodnota žen měří pouze podle jejich váhy.
Potenciální nebezpečí pro mladé lidi
Mnoho uživatelů Instagramu jsou mladší ročníky, které mnohdy zápasí s poruchami příjmu potravy a tento obsah, který se na ně valí ze všech stran, pro ně může být zvlášť nebezpečný.
Firmy si sice vesele mnou ruce z vysokých tržeb, ale někdo musí nastavit hranici.
Jak se tato změna dotkne některých firem, podnikatelů nebo dokonce Influencerů či bloggerů zatím není dost jasné.