Velké tajemství odhaleno! Instagram konečně odkryl karty a svým uživatelům popsal, podle jakých kritérií určuje zobrazování obsahu.
Má jít z jejich strany o upevnění vztahu se svojí komunitou, které chtějí dopřát větší průhlednost celého procesu využívání aplikace.
Když jsme si poprvé přečetli, jak tedy mají algoritmy fungovat, bylo pro nás potěšením zjistit, že to není zase nic nového.
Poprvé jsem o algoritmech začala mluvit na našich kurzech už v průběhu roku 2016 a principy fungování se prakticky od té doby nijak zásadně nezměnily.
Těch faktorů, podle kterých Instagram určuje, co na titulce nebo v Explore části uvidíte, je mnohem více.
Pojďme ale začít 3 nejhlavnějšími:
Zájem uživatelů
Tento algoritmus určuje, jaký bude váš pravděpodobný zájem o každý jednotlivý příspěvek na Instagramu. Usuzuje tak z vašich předchozích reakcí na podobný obsah. Instagram se podívá na to, do jaké míry se zajímáte o fotky nebo videa.
Jestli si je jenom prohlížíte, jestli si čtete celý popisek, jestli dáte komentář nebo se u fotky prokliknete na některý z hashtagů.
Systém také posuzuje skutečný vizuální obsah příspěvků pomocí vývojových nástrojů pro rozpoznávání obsahu na Instagramu.
Lajkujete často fotky s tématikou bytového designu? Pak se připravte, že vám jej Instagram bude víc a víc tlačit před oči.
Včasnost zveřejnění obsahu
Jinými slovy: Neměli byste podceňovat čas, kdy budete zveřejňovat fotky nebo videa na feedu a vaše Stories. Zkušenosti odhalí, kdy je vaše cílová skupina nejvíc aktivní a takového času byste se měli držet.
Nicméně neznamená to, že když např. v pondělí v 9:00 zveřejníte fotku, všem se v tuto dobu zobrazí.
To už je práce algoritmu, kdy to jednotlivými uživatelům zobrazí. Jestli ráno v 9:00 nebo v 17:00.
Spousta uživatelů si také stěžovala na sociálních sítích, že ve svých účtech vidí příliš starého obsahu, který už kolikrát není aktuální nebo jej naopak opakovaně viděli.
Proto Instagram přišel s aktualizací, která na homefeedu zobrazuje co nejčerstvější obsah.
Vztah s komunitou
Posledním důležitým faktorem je vztah mezi vámi a tvůrcem obsahu (a naopak). Jinými slovy, pokud vás začne někdo sledovat a pravidelně vám dává lajky na fotky, občas něco okomentuje nebo si spolu píšete v Direct Message, to vše jsou signály pro Instagram.
Instagram také potvrdil, že se více zabývá vývojem algoritmu, který bude lépe schopný analyzovat obsah na vašich příspěvcích podle toho, co ve fotkách opravdu je.
Dnes totiž algoritmus z velké části vyhodnocuje obsah podle popisků a hashtagů na fotkách.
Instagram také vyvrátil některé mýty
- Návrat chronologického feedu se nekoná, ani to Instagram neměl nikdy v plánu vrátit zpět
- Algoritmy neupřednostňují fotky před video obsahem. Jinými slovy nahrávání videa do feedu nemá mnohonásobně vyšší dosahy.
Dosahy ovlivňuje chování vašich fanoušků nebo dalších lidí na Instagramu, kteří na obsah narazí - Příliš časté zveřejňování obsahu nepomáhá v tom, že „půjdete více vidět“. Nepomůžete si tím, že budete denně zveřejňovat víc, jak 2 fotky na profilu.
- Algoritmy nezvýhodňují osobní profily od firemních.
Mýty o tom, že firemní účty mají horší engagement, než osobní účty, jsou pasé.
Algoritmy obsah řadí stejně u obou typů účtů.
I přesto, že se mnoho uživatelů se zavedením nových algoritmů čertilo, uživatelská data mluví sama za sebe.
Před zavedením algoritmu uživatelé v aplikaci strávili zhruba 21 minut denně. Od implementace algoritmů se průměrný čas trávený na Instagramu zvýšil na 24 minut denně na uživatele.