Slýcháte v poslední době o Instagramu? Vaši kolegové už tam jsou a pochvalují si to? Zajímá vás, v čem je ten Instagram tak „úžasný“ a jak tuhle platformu můžete využít k oslovení více lidí nebo ke generování potenciálních zákazníků?
Dneska vám ukradnu trochu vašeho času a vytáhnu nejdůležitější body, které by se vám mohly hodit, pokud přemýšlíte, že byste se pustili do prezentace na Instagramu.
Předpokládám, že už jste si přečetli, jak je Instagram cool, protože tam jsou všichni od rána do noci, má to tam 15krát vyšší míru zapojení než Facebook a je tam velice jednoduché vydělat peníze? ?
Pravda bude někde na půl cesty. Rozhodně nelze rozporovat, že 1 miliarda aktivních uživatelů (celosvětově) je zajímavé číslo, nad kterým má smysl se zamyslet.
Pro zajímavost, v Česku Instagram používají necelé 3 miliony uživatelů.
Z platformy, kterou vlastní Facebook, se stal mainstreamový gigant sociálních médií se zaměřením na vizuální obsah – od módy a jídla až po fotky autobusů a dokonce i nemovitosti.
Přestože Facebook a Instagram vlastní stejní lidé, jejich algoritmy se velice liší. Tam, kde je obtížné oslovit vaše publikum na Facebooku, je to bezproblémové na Instagramu.
Je tedy pochopitelné, pokud jako realitní makléř zvažujete vstup na Instagram.
Potřebují realitní makléři účet na Instagramu?
Věřte mi, že je naprosto na místě si tuhle otázku položit. Potřebujete opravdu účet na Instagramu? Myslím, že pokud se takhle ptáte, tak asi ne. ?
Je jasné, že existuje spousta způsobů, jak si jako makléř můžete přijít k novým klientům. Stále můžete naslepo obepisovat lidi přes e-mail, tvořit placené reklamy na Facebooku, zlepšovat SEO na vašich webovkách nebo využít offline zdroje vašich kontaktů nebo spolupracovat s místními odborníky.
V takovém případě není nezbytně nutné, aby byl Instagram součástí vaší marketingové strategie.
Na druhou stranu právě Instagram může být poměrně účinným nástrojem pro budování povědomí o tom, kdo jste a co děláte. Obzvlášť, pokud jste doposud využívali konzervativní nebo offline nástroje a neexistuje o vás žádná digitální stopa.
Pokud vás baví interakce s lidmi na sociálních sítích pro vás bude Instagram dobrým kamarádem i ve vašem podnikání.
Většina z nás tráví i několik hodin brouzdáním na sociálních sítích každý den, tak proč místo toho nevyužít ten čas k tvorbě obsahu a růstu vašeho profilu se službami realitního makléře (nebo makléřky ?) právě na Instagramu?
Dám ruku do ohně za to, že je Instagram stále skvělou marketingovou platformou pro firmy i podnikatele. Tak proč by nemohl fungovat realitním makléřům?
Instagram je ideální místo pro sdílení obrázků domů nebo bytů, které právě nabízíte a zároveň je to vhodný prostor pro sdílení vašich vlastních zkušeností s nákupem nebo prodejem nemovitostí.
Chápu, že vás to v tuhle chvíli ještě nemusí přesvědčit, ale jediným skutečným způsobem, jak zjistit, zda-li vám Instagram může nějak pomoct rozvíjet vaše podnikání v oblasti nemovitostí, je to jednoduše zkusit a sledovat, co se stane. ?
Než se pustíte do založení profilu a zveřejňování obsahu, stanovete si cíle
Často se setkávám s lidmi, kteří jsou velmi horliví a nadšení a hned se pustí do Instagramu, aniž by si to dopředu promysleli.
Nikdo vám to samozřejmě nemůže zakazovat, protože Instagram je otevřená platforma, která je pro vás navíc zdarma. Ale i tak byste si měli určit alespoň 1-3 cíle, kterých chcete svými aktivitami na Instagramu dosáhnout. Díky tomu budete vědět, jaký plán prací vytvořit a jaké kroky budou následovat.
Držet se nízkého počtu cílů znamená, že se můžete maximálně soustředit a nebudete jako ten pověstný králíček, který se rozhoduje, kterou mrkev začne chroupat jako první. ?
Čeho budete chtít svými aktivitami na Instagramu dosáhnout?
- Chcete jednoduše oslovit nové potenciální zákazníky?
- Má být Instagram vaším online portfoliem?
- Chcete sbírat hromady fanoušků a zvyšovat si číslo zobrazení vašich příspěvků?
- Chcete mít účet s vysokou angažovaností (aby se např. pod vašimi příspěvky hodně komentovalo)?
- Chcete se stát „trend-setterem“ ve vašem oboru?
Identifikujte svého ideálního zákazníka
Super! Stanovili jste si jeden z cílů a teď je potřeba si říct, na koho to vlastně budete aplikovat? ?
Instagram není o vás, jako o realitním makléři, ale o lidech, kteří ho používají.
Lidé vás budou sledovat, protože sdílíte obsah, který oni považují za zajímavý nebo užitečný. A ideálně takový, který mohou sdílet se svými kontakty.
Chcete například cílit na mladé studenty, kteří si při škole chtějí pronajmout byt?
Zveřejňujte na Instagramu tipy, jak takové byty hledat, na co si mají dát při pronájmu bacha, jak porozumět někdy dost matoucím smlouvám pronajímatelů atd.
Díky tomu se stanete jejich „kamarádským“ odborníkem a je to ideální způsob, jak získat přímé zájemce z řad studentů, kteří si chtějí něco pronajmout nebo se poradit s odborníkem.
Stejně tak, pokud chcete cílit například na mladé rodiny, které chtějí koupit dům na okraji města, nebudete zveřejňovat obsah komerčních prostor v centru Prahy, protože to tuhle cílovku nebude zajímat.
Pokud jste takový ten „všeobecný“ makléř, který nabízí úplně všechno, budete se muset zaměřit na cílenější nabídku, protože multifunkční persony na Instagramu moc dobře nefungují.
Vytvořte si personu vašeho zákazníka na Instagramu
Vědět, komu vlastně chcete na Instagramu „prodávat“ je klíčem k úspěchu. Ale v začátcích to nemusí být tak jednoduché. Persony si tvoříte z toho důvodu, abyste lidem na Instagramu mohli svůj obsah co nejlépe přizpůsobit.
Určitě je dobré si říct, jak identifikujete vašeho ideálního zákazníka: kolik je mu let, jaký je jeho rodinný stav, kolik vydělává, jakého je pohlaví, zda-li už má rodinu nebo je to single třináctník atd.
To jsou všechno fajn informace, ale pojďte ještě o krok dál:
Zkuste vaši službu definovat z pohledu vašeho potenciálního zákazníka:
Chce u vás vidět portfolio bytů nebo domů, které nabízíte? Nebo chce realitního makléře, který si s ním sedne na kafe a bude s ním společně hledat ideální domov?
Vše závisí na tom, kdo jsou opravdu vaši zákazníci.
Musíte na Instagramu platit reklamy?
Tuto otázku mám velice ráda, protože kolem ní panují mýty.
Pokud se rozhodnete zveřejňovat váš obsah na Instagramu organicky, tedy bez dotování reklamou, může to fungovat velice dobře. Za předpokladu, že víte jak na to. ?
Lidé si však myslí, že to na Instagramu funguje stejně, jako na Facebooku. Na Facebooku je dnes už díky algoritmu neuvěřitelně obtížné dostat váš obsah k publiku a je fuk, jestli vás ti lidé sledují nebo ne. Na Facebooku si zkrátka bez peněz neškrtnete.
To samé však neplatí pro Instagram.
Tady máte mnoho způsobů, jak zdarma oslovit tisíce lidí z Česka i zahraničí. Jenom tyhle taktiky potřebujete znát a aplikovat je. To je taky jeden z důvodů, proč za námi už 6.rokem chodíte radit se. ?
Na internetu narazíte na několik studií, které vám víceméně potvrdí, že průměrná míra zapojení na Facebooku je 0,09 % na 1 příspěvek, zatímco na Instagramu je to kolem 1,60 %. To je poměrně značný rozdíl.
Samozřejmě studie neberte dogmaticky, protože jsou vždy dělané na jednom konkrétním vzorku uživatelů, kteří pro váš obor nemusí být vůbec relevantní. Nicméně u toho % pro Instagram s tím musím v průměru souhlasit.
Abych toto téma každopádně uzavřela: Reklamy na Instagramu fungují, můžete si je dokonce i dovolit a má tedy smysl nad nimi uvažovat. Dokonce byste mohli na Instagramu jen inzerovat a nemít tam založený účet. Technicky to možné je. Ale o tom zase někdy příště.
Založte si na Instagramu účet pro firmy zdarma
Instagram má možnost založit si tzv. „firemní účet“, který můžete použít pro propagaci vašeho podnikání, značky nebo firmy. Hodí se to ve chvíli, kdy máte také svůj osobní účet na Instagramu.
Asi nechcete míchat svůj osobní život s obchodním, obzvlášť v tak otevřeném prostředí, jako je Instagram. ?
Firemní účty jsou lepší v tom, že poskytují funkci „Přehledy“, což je nástroj, který vám defacto prozradí, jak se daří vašemu obsahu, kdo na něj kouká a zjistíte i demografické údaje o vašem publiku.
Nechybí ani přehledy o tom, kdy jsou vaši sledující aktivní a v přiloženém obrázku níže můžete vidět, že se dozvíte, jestli se lidé proklikávají na vaše webové stránky, jestli vás díky příspěvku začnou sledovat nebo z jakého zdroje k vám přišli.
To jsou velmi konkrétní informace, které můžete poměrně šikovně vyhodnocovat a přizpůsobovat tomu vaše další kroky.
Jak začít?
- Založte si účet a přepněte jej na firemní
- Vyplňte si kompletně váš profil (fotka nebo logo, headline, BIO a přidejte odkaz na váš web + konktaktní údaje jako e-mail nebo telefon)
- Začněte nahrávat obrázky s popisky
- Hledejte klíčová slova, která pomohou váš obsah dostat mezi potenciální sledující a ty přidávejte k vašim příspěvkům
- Networkujte a komunikujte s lidmi
- Vyhodnocujte obsah pomocí Přehledů
To je samozřejmě velmi stručný návod, co vás čeká. Instagram je daleko komplexnější nástroj, než se na první pohled může zdát.
Rozhodně to není o tom, že stačí nahrát 1 fotku týdně a budou se dít zázraky.
Úspěch na Instagramu se nestane přes noc. Instagram má také svá pravidla, osvědčené postupy i zakázané taktiky, kterým byste se měli vyhnout, abyste za to neslízli restrikce.
Přeji vám hodně štěstí, pevné nervy a neztraťte chuť! Instagram za to stojí.