Jestli je na Instagramu něco jisté, tak to, že nás letos čeká opravdu hodně změň. Některé budou opravdu VELKÉ. Počítejte s tím, že každý měsíc přibude nová funkce v Reels a Stories, ale péči dostanou i další zákoutí Instagramu.
Tak jdeme na to.
Konsolidace video funkcí
Instagram s videem pracuje již několik let. Před koncem roku ukončil svůj formát IGTV a nahradil ho jednotným formátem “Instagram video”. Nyní se snaží zkombinovat všechny video funkce s funkcemi v Reels.
Dalo by se říct, že kdyby tohle od začátku bylo už v rámci rozhraní Stories, mnoha lidem by se ulevilo a s video formáty by uměli pracovat daleko dříve. Na video nástroje bychom se měli “těšit” taky v rámci obsahu ve feedu. Více informací snad brzy.
Ještě jste se nezačali zabývat formáty Reels? Je mi líto, ale měli byste o nich v rámci svého působení na Instagramu hodně rychle zauvažovat.
Lidé nás tlačí ze všech stran, abychom konečně vykopli taky nějaký to školení nebo kurz Reels pro začátečníky. Dobrá zpráva je, že na tom pracujeme. Tak mějte nastražený ouška, až to přijde, řekneme vám o tom jako prvním.
Funkce „Přidat připomenutí“
Instagram přidal poměrně zábavnou funkci, která vám umožňuje nastavit datum a čas události, u které si lidé mohou vybrat, aby jim ji Instagram připomněl.
Platí to pouze pro příspěvky ve vašem feedu, nikoliv pro Reels nebo Stories.
Jakmile tohle nastavení vyberete, u příspěvku se zobrazí ikonka zvonečku, která lidi vyzývá k zapnutí notifikace.
Už jsme to dokonce 2x použili a teď máme ve feedu jeden aktivní příspěvek, kde je zvoneček zapnutý, tak se můžete podívat sami, jak to vypadá (funguje to pouze v mobilní aplikaci, nikoliv na desktopu).
Embed profilu
Novinka, která se zatím testuje v USA by vám měla umožnit embedovat váš Instagram profil kamkoliv na webovou stránku.
Vznikla by vám jakási virtuální Instagram vizitka, pomocí které byste návštěvníky vašich webovek mohli jednodušeji vyzvat ke sledování vašeho účtu.
Momentálně existují programy, které umí emdedovat třeba hashtag feed na web, ale většinou jde o placenou službu a ne vždy je to použitelné pro každého.
Rovněž existují speciální pluginy pro WordPress, pomocí kterých můžete na web „tahat“ Instagram feed. Je však nutné, aby měl plugin potřebné API oprávnění od Instagramu. To je záležitostí programátorů.
Nová možnost embedování profilu na váš web nebo kamkoliv online by eventuálně měla odlehčit od používání těchto pluginů. Nicméně je to ve fázi testu, takže vám přesnější informace nesdělím. ?
Přicházejí avataři na Instagram?
Dobrá otázka. Zatím to vypadá, že funkce, která se už poměrně dlouho používá na Facebooku by teď mohla přijít i na Instagram.
Můžete si vytvořit svého vlastního avatara a pomocí něj komunikovat na Instagramu. V jaké podobě to bude, to úplně do detailu nevíme.
BGRAM se do beta testu zatím ještě nedostal. Tak snad brzy.
Testování funkce „Dancify“ pro Reels
Pokud už jste aktivními uživateli na TikToku, tak vám tahle funkce nebude připadat nijak nová. V principu jde o možnost automaticky synchronizovat vámi nahrané video s jakoukoliv hudbou, kterou si vyberete.
Automatizovaný proces přiřazuje k videu rytmy, abyste docílili lepší kvality. Ne vždy je to spolehlivé, ale zdá se, že tenhle jednoduchý koncept by mohl dobře fungovat.
Funkce je ve fázi raného prototypu a není jisté, jak se funkce bude přesně jmenovat a jestli bude skutečně zařazena do portfolia funkcí Instagramu.
Nic dalšího tu už není
Alespoň ne v mém homefeedu. ? Pokud máte založený účet na Instagramu, tak jste možná někdy při rolování narazili na upozornění “Nic dalšího tu už není”.
Stane se vám to buď, když máte příliš málo sledovaných nebo jste tak strašlivě aktivní každej den, že vám Instagram nemá co ukazovat. ?
Ale teď vážně. Jakmile dosáhnete tohoto bodu, Instagram bude pokračovat v zobrazování “doporučených příspěvků” z účtů, které nesledujete.
Bude vám tam ukazovat fotky, videa nebo Reels, u kterých si myslí, že by vás to mohlo zajímat. Na jednu stranu je to docela fajn, protože můžete objevit nové zajímavé věci.
Na druhou stranu to může být problém, protože ne vždy (i přesto, že tam tlačítko pro zobrazení starších příspěvků najdete) se dostanete ke starším příspěvkům od vašich sledovaných, které se během 3 dnů z feedu většinou vytratí.
I když vám tam tato funkce může být nově Instagramem nabídnuta, stále je to algoritmicky řízený feed, který nezohledňuje chronologicky zveřejněný obsah.
Instagram testuje soukromé lajky na Stories s vybranými uživateli
Hned na začátku je nutno dodat, že tahle funkce je viditelná pouze malé skupině lidé po celém světě. Cílem této funkce by měla být možnost komukoliv olajkovat Stories a výsledky těchto lajků by viděl jenom autor daného příběhu.
Je to vlastně taková další možnost interakce mezi vámi a účtem, na jehož Stories se právě díváte.
V současné době mají všichni uživatelé Instagramu možnost odpovědět nebo reagovat na příběh s osmi možnostmi, včetně smajlíka smíchu, překvapení, srdíčka, slziček, tleskání, ohně, oslavy a smajlík “stovky”.
Tyto reakce nejsou veřejně viditelné, ale člověk, který Stories zveřejnil, může vidět celkový počet reakcí, které obdržela pro každé emoji.
Zavedení lajků ve Stories by uživatelům umožnilo nový způsob interakce se Stories. Poskytuje také uživatelům a influencerům nový způsob měření engagementu jejich příběhů stejným způsobem jako se to dělá u příspěvků ve feedu.
Obecně téma skrývání lajků na platformě začal Instagram poprvé testovat v roce 2019 a oficiálně ji u příspěvků na profilu zavedl pro všechny uživatele loni v květnu.
Tento poslední test skrytých lajků ve Stories naznačuje, že se Instagram hodlá i nadále zaměřovat na myšlenku soukromých lajků a právě proto nemá v plánu lajky na Stories zviditelnit pro veřejnost.
Instagram testuje novou možnost, která by uživatelům umožnila změnit zobrazení příspěvků na jejich profilu
Instagram je již od začátku postavený tak, že na vašem profilu máte čtvercový grid příspěvků, které se zobrazují chronologicky za sebou tak, jak jste příspěvek zveřejnili. Obsah tedy odtéká dolů a dolů a dolů.
Podle informací byste měli mít možnost si zveřejněné příspěvky prstem pošoupat (nebo říkejme tomu přeuspořádat ) tak, jak chcete, aby šly za sebou a vlastně byste si tím svůj grid poskládali podle toho, co zrovna potřebujete komunikovat.
Docela zajímavej nápad. ?
V souvislosti s tím nedávno Instagram připustil, že uvažují i nad něčím jako “připnout příspěvek”, což můžete znát třeba z Facebook stránek.
Banner s informací o chystaném živém vysílání na Instagramu
Ok, tak tuhle testovanou novinku beru všema deseti, pokud přijde.
Instagram totiž začal testovat přidání malého řádkového banneru (název + datum) s miniaturou fotky, pokud máte ve svém feedu naplánované nějaké živé vysílání.
Banner by měl být umístěn mezi BIO a kontaktními tlačítky.
Nová možnost zobrazení umožní na vašem profilu zobrazit seznam nadcházejících živých přenosů v rámci Instagramu, na který když klepnete, zobrazí se další informace ve vyskakovacím okně, kde se lidé mohou také zaregistrovat, aby jim Instagram poslal připomenutí před zahájením živého vysílání.
Ankety na Instagramu budou moct být až o 4 odpovědích
Další z testovaných věcí, které jsme si všimli je možnost přidat do klasické ankety až 4 odpovědi. Aktuálně mohou uživatelé přidat pouze 2 možnosti kliknutí.
Ankety jsou jednoznačně jedna z nejoblíbenějších stickerek ve Stories, takže je tento krok naprosto logickým vyústěním.
A konečně to taky vypadá, že budete moct změnit barvu otázky nad anketou.
Aktuálně se nabízí pouze bílá barva nad anketovou Stickerkou, která bývá na většině fotek či vizuálů nevýrazná. Proto ji uživatelé moc nepoužívají a radši si text otázky napíšou textovým nástrojem a anketovou Stickerku využívají jen pro napsání odpovědí.
Instagram vám nyní umožňuje vytvářet remixy podobné TikToku pomocí libovolného videa
Této novinky jsem si všimla už minulý měsíc, když jsem nahrála na jeden z účtů, kterým pomáháme video – ne Reels. V nastavení se mě Instagram zeptal, jestli dovolím remixování videa. Ok, to teda nedovolím. ?
Pokud vás zajímá, o co jde, tak se jedná o kopii oblíbený funkce Duets z TikToku.
Zjednodušeně řečeno, pokud tuhle možnost máte povolenou (a Instagram ji samozřejmě defaultně zapíná na “povoleno”), tak může kdokoliv na Instagramu použít vaše zdrojové video do svého video mixu v Reels.
Samozřejmě budete uveden jako autor videa, které bude proklikávatelné.
Ale pokud například nechcete, aby někdo z vašich promo videí dělal vtipné mixy, doporučuji si to při každém zveřejňování videa na vašem profilu pohlídat a případně vypnout. Zapnutí dodatečně je samozřejmě možné.
A to je pro leden tak akorát ?
A já už v šuplíčku připravuju novinky únorové. Je tady toho fakt ranec, ale musím vám to dávkovat postupně, ať se mi z toho nesesypete. ?
Díky, že čtete naše novinky z Instagramu a pokud chcete, aby vám chodily jako prvním do vašeho e-mailu, stačí se přidat tady a jste na našem VIP listu. ?