V posledních 2 měsících jsem začala spolupracovat s několika drobnými podnikateli, protože nás skrze doporučení oslovili, abychom je „resuscitovali“ na sociálních sítích.
Ze začátku mě jejich názory docela šokovaly, ale postupně jsem rozklíčovala, kde je ten zakopaný pes.
S lidmi, kteří k nám dorazí pro pomoc v začátcích vedeme debaty o jejich podnikání. Je to takový nenásilný výslech, kdy potřebuju, aby byli maximálně otevření. Není to jednoduché.
Lidé mají tendenci vám neříkat všechno, snad ze studu nebo z nedůvěry. Ze zkušeností však už vím, za jaké nitky zatahat, aby se ta lavina informací spustila. Ale chápu, chce to zkrátka čas. Důvěru si člověk musí zasloužit.
Nicméně co mě ještě stále šokuje jsou zkreslené informace o používání sociálních sítí pro podnikání, které dost často vyplynou ze subjektivních rozhovorů dotyčných podnikatelů s jejich přáteli (nemarketéry) a čtením nekvalitních zdrojů informací na internetu.
Je to boj s větrnými mlýny, do kterého se sama ani nechci pouštět.
Spotřebitelská základna klesá kvůli nedostatku povědomí o jejich podnikání nebo značce v jejich okolí
Bavíme se o tom, jaké mají sociální sítě dopad na dnešní nákupní procesy zákazníků a během prvních minut se dozvím, že podnikatelé nevěří ve výhody marketingu na sociálních sítích.
Dost často zkrátka spoléhají na to, že jejich zákazníci jsou dost často známí, lidi z rodiny a jejich známí, což bývají ty pomyslné zdroje příjmů.
Bohužel se ve finále dostaneme k tomu, že se jejich spotřebitelská základna v posledních měsících nebo spíš letech snížila a jde to mnohdy až do ztrátových čísel.
A to už je v době, kdy si nás takoví lidé najdou, abychom jim z této situace pomohli ven.
Příklad z praxe: Kadeřnictví na malém městě
Náš klient podniká na malém městě (do 6.000 obyvatel), kde je navíc konkurence poměrně vysoká (napočítali jsme asi 6 kadeřnictví!!!) a navíc je to poměrně blízko Prahy, kam si může člověk pro služby dojet.
Když jsme se s klientem seznámili, měl samozřejmě takovou tu klasiku – založený Facebook, Instagram a tím to haslo.
Jenže sítě nebyly správně nastavené, vyplněné, propojené a především aktualizované.
Spousta lidí stále neví, jak s takovými sítěmi pracovat, co tam zveřejňovat a co tam naopak nezveřejňovat.
Potřebovala jsem nějakým způsobem identifikovat, jací klienti do kadeřnictví chodí, jakým způsobem hledají informace a z klienta jsem to nedokázala úplně vykřesat. Jednoduše jsem na pár hodin dorazila do salonu začala úřadovat. Feedback byl fantastický!
Přestaňte se už sakra stydět zeptat se vašich stávajících zákazníků, jak vás našli a jakým způsobem by o vás chtěli získávat aktuality. Nekoušou!
Samozřejmě jsme se dozvěděli, že zákazníci klienta nejčastěji našli přes Facebook nebo firemní zápis na Google, který už klientovi nějaký „chytrolín“ někdy založil, ale nebyly tam žádné údaje. Všechno jsem musela napravit a opravit, vyladit a ejhle, začalo to skvěle fungovat (statistiky v aplikacích dneska hovoří samy za sebe).
Jakmile klient od vlastních zákazníků slyšel, že zákazníci opravdu ty sociální sítě a internet pro hledání informací (např. o cenách nebo otvíračce) používají, přesvědčilo ho to, že má smysl v tom pokračovat a mohli jsme se pustit do práce.
Někteří zákazníci dokonce potvrdili, že ve městě žijí již mnoho let a kolem kadeřnictví chodí prakticky pořád, ale nevěděli, že existuje.
Dnešní zákazníci nejsou stejní, jako ti před 20 lety, nebo dokonce před 10 lety
Dnešní zákazníci získávají veškeré informace o produktech nebo službách skrze sociální sítě, kde kromě základních informací hledají také hodnotu těchto produktů a nějaké hlubší spojení se značkou nebo podnikatelem.
U příkladu tohoto kadeřnictví jde třeba o sympatickou image kadeřníka, jeho otevřenost a moderní přístup ke službě, což jsme od zákazníků zjistili, že jim v konkurenčních kadeřnictvích tady v okolí chybělo.
Tudíž k sobě náš klient přitahuje přesně takový typ zákazníků.
Je potřeba si uvědomit, že nikdy neoslovíte 100% cílovou skupinu ve vašem okolí.
Lidé se rozhodují na základě několika kritérií, než vaši službu využijí. Ta kritéria však musíte na sociálních sítích vykomunikovat, protože lidé vám nevidí do hlavy a nevidí, jak vaše podnikání funguje, když jim to neukážete.
Buď tam seš nebo nejseš!
Chcete nové zákazníky nebo ne? Ať se vám to líbí nebo ne, tak být aktivní na sociálních sítích pro vás bude nezbytně nutné.
A nezáleží na tom, jestli jste opravdu pidi podnikatel nebo firma o 10 zaměstnancích. To nehraje roli.
Například čeští uživatelé jsou stále věrní Facebooku. Každý měsíc ho sleduje 5,2 milionů Čechů, přičemž 77 % z nich se tam každý den přihlásí. To je víc, jak 4 miliony lidí!!!!
Jak můžete někdo tvrdit, že mít firemní Facebook nemá smysl a jejich cílovka tam není?
Bez urážky, ale to byste museli mít tak super exkluzivní produkt, který je jedinečný a jediný na světě, že byste online marketing vlastně ani nepotřebovali.
Lidé by se prali o to, aby váš produkt získali nebo by museli čekat 10 let na jeho výrobu. (hahahaha)
Naši klienti jsou ale normální lidé s normálními produkty, takže u těch sociálních sítí s chutí zůstaneme.
Sociální sítě jsou pro lidi pořád a neustále místem, kde sdílejí své nápady, názory, tipy nebo kde se jednoduše propojují s přáteli nebo novými lidmi.
A stejně pořád existují podnikatelé nebo malé firmy, které stále nevědí o výhodách online marketingu na sociálních sítích a o tom, jak mohou zvýšit své tržby.
Je zvyšování povědomí o vaší značce cestou k vydělávání peněz?
Samozřejmě! Zákazníci neustále něco hledají na sociálních sítích. Jsou zvědaví, zajímají se, objevují. Nakupují prostřednictvím sociálních sítí.
Zákazníci se rádi osobně chlubí své rodině nebo přátelům, kde byli na večeři, kam vyrazili na výlet, kde se jim to líbilo, kam chodí nakupovat.
Sociální sítě umožňují v tomhle tradičním stylu předávání informací pokračovat, ale v mnohem větším měřítku – tedy online.
Každý kdo sleduje nějakou stránku může vidět příspěvek, ten sdílet u sebe na zdi a díky tomu to vidí i jeho kontakty.
Jeden příspěvek tak dokáže oslovit více potenciálních zákazníků. To výrazně zvyšuje možnosti, jak to povědomí o vašem podnikání přirozeně zvyšovat a jak si s lidmi budovat vztahy virtuálně na vyšší úrovni. Takhle prosté to je!
Reklamní možnosti, které skutečně fungují!
Jednou z největších výhod reklamy na sociálních sítích je schopnost cílit na konkrétní cílové publikum.
Co tím myslím? Demografické údaje, které uživatelé uvádějí ve svých profilech (např. kde bydlí, pohybují se, kolik je jim let, jaké je jejich zaměstnání, co vystudovali, jaké mají koníčky…) pomáhají k definici takového publika.
Sociální sítě jako Instagram, Facebook nebo LinkedIn mají jedny z nejlepších analytických nástrojů a nástrojů pro tvorbu reklamy
Díky tomu můžeme vytvářet reklamy na míru, spravovat více kampaní najednou (můžete mít 1 typ služby, ale budete ho zároveň inzerovat různým typům lidí, abyste se trefili do jejich vkusu nebo aktuální potřeby) a sledovat aktivitu (angažovanost) našich stránek nebo profilů na sociálních sítích.
Pro podnikatele a majitele firem to znamená jediné: Mohou se zaměřit na jednotlivce v rámci konkrétní skupiny/komunity, mohou cílit lokálně na okresy nebo městské části, mohou propagovat různé akce a produkty a díky tomu zvýšit důvěru a loajalitu svých zákazníků.
O to nám přeci všem jde.
Chceme, aby nás naši zákazníci sledovali, nakupovali a byli opakovaně spokojení.
Potřebujeme je nebo jsou pro nás zbytečný luxus?
Výše popsané důvody jsou pro mě dost přesvědčivé, abych si naplno uvědomovala důležitosti existence na sociálních sítích nejen pro mě, ale i pro další podnikatele nebo malé firmy.
Sociální sítě jsou nesmírnou součástí moderního marketingu podnikatelů na dnešním dynamickém trhu.
Neustále se musíme přizpůsobovat změnám trhu a nepodceňovat komunikaci s našimi zákazníky nebo klienty na sociálních sítích
I zákazníci se neustále mění, vyvíjí se, stěhují se, mění se jejich nákupní potřeby a touhy.
A bez naší přítomnosti na sociálních sítích jednoduše nejsme schopni být konkurenceschopní.
Vzkaz pro pro podnikatele a majitele menších firem:
Nenechte se odradit tím, že sociálním sítím nerozumíte. Existují lidé, které práci s nimi naopak milují a mohou vám předat své zapálení a najít pro vás řešení.
Stejně tak se nemusíte bát, že byste museli na sociálních sítích zveřejňovat svůj osobní život. Jste to vy, kdo si určujete, co lidem ukážete a co ne.
Nebojte se, že by si vás lidé na sociálních sítích nevšimli.
Nesmíte se však zastavit u toho, že si tam založíte profily a budete jen čekat, že „se to“ nějak rozjede samo. Zklamu vás, to se nestane.
Vzkaz pro marketéry:
Neříká se mi to snadno, ale nejste vidět!
Pláčete, že spousta podnikatelů nepoužívá sociální sítě, neumí s nimi pracovat, nebo to dělají blbě.
Ale problém je v tom, že sami neví, na koho se pro tu pomoc mohou obrátit. Je potřeba více edukovat potenciální klienty!
Pište nebo mluvte o tom, jak a v čem můžete klientům pomoct – rozebírejte to do detailů! Buďte aktivní na sociálních sítích – vždyť jste tady jako ryba ve vodě, tak se nechte ulovit.
Věřte mi, že poptávka po kvalitních marketérech, kteří umí víc, než jen spustit reklamu, je vysoká!
Je možné mít na instagramu reklamu bez ig profilu? – když by se kliklo na fotku, odkázala by na stránku, kde se dá věc přímo koupit. Protože mám jenom 1 výrobek, který bych chtěla zpropagovat.
Zdravím vás Eliško. Abyste mohla spustit reklamu na Instagramu, nepotřebujete mít na Instagramu svůj účet. Pro spuštění postačí váš Facebook reklamní účet. Katka