Pravděpodobně jste už někdy ve zmínkách Stories, v komentářích na Instagramu nebo v žádostech v Directu obdrželi zprávu od značky, která vás požádala, abyste se stali ambasadorem značky.
Většina těchto zpráv je však ve skutečnosti součástí promyšleného podvodu. Tyto spamové účty jsou na sociálních sítích rozšířené a mohou být opravdu nebezpečné – mohou se pokusit ukrást vaše osobní údaje nebo vaše peníze.
Tento trend se bohužel týká i oficiálních značek, které skutečně hledají ambasadory na sociálních sítích. Vzhledem k množství skutečných a falešných firem, které se ucházejí o vaši pozornost, může být obtížné je rozlišit.
V tomto článku nastíníme na co si dát pozor a jak si ověřovat informace.
Jak takový podvod “staň se ambasadorem značky” vypadá?
Na začátku obdržíte soukromou zprávu, která vás vyzve k tomu, abyste se stali ambasadorem renomované značky, nebo vám nabízí sponzorství. V první chvíli to může působit lákavě, obzvlášť pokud jste začínajícím influencerem.
Stejně tak se můžete setkat s tím, že vám nějaký účet okomentuje příspěvek, označí vás v něm, nebo označení přijde ve Stories. Často je toto označení “skryté” pomocí funkce “Zmínka”.
Možná vás překvapí, že mnoho takových nabídek ve skutečnosti nejsou skutečné a ani nemusí pocházet od skutečných značek. Podvodníci a kyberzločinci tyto techniky kopírují od skutečných značek a využívají je ve svůj prospěch.
Někteří podvodníci se snaží získat vaše kontaktní údaje, nebo dokonce vaše bankovní údaje, aby vás mohli kontaktovat jinými způsoby, prodat vaše údaje, nebo dokonce ukrást vaše peníze.
Jiní podvodníci pro změnu nabízejí produkty zdarma “na vyzkoušení” nebo s výraznou slevou a prezentují to jako příležitost ke spolupráci s jejich značkou.
Často se tak setkáte s postupem, kdy budete muset předem zaplatit kartou nebo převodem na účet nějakou menší částku v podobě nákladů na poštovné za to, že dostanete “věc zdarma”. Nebo si danou věc budete muset koupit za výrazně sníženou cenu.
Samotný produkt je však často levnou verzí skutečného výrobku, který přijde z Amazon, Wish nebo Aliexpress, takže podvodník na takovém obchodu slušně vydělá.
V neposlední řadě se často jedná o neexistující produkty a vy nakonec čekáte na zboží, které vám však nikdy nedorazí.
Tyto “falešné” značky často používají roboty, kteří posílají zprávy do Direct Message stovkám, až tisícům uživatelů v jednu chvíli. Často si zakládají nespočet různých falešných účtů s použitím všelijakých informací, aby vás nalákali na svůj podvod.
Jejich čeština je navíc stále dokonalejší, takže je na první pohled těžké rozpoznat, že by mohlo jít o nějaký podvod.
Stejně tak se často odvolávají na skutečné značky, takže je podvod o mnoho složitější rozpoznat.
Varovné signály podvodů s ambasadory značek
Jak tedy poznat falešnou značku, která se vás snaží podvést? Naštěstí existuje několik signálů, na které si můžete dát pozor. Pojďme si je vysvětlit.
Falešná značka
Nejčastěji se setkáte s nabídkou v soukromé zprávě, která vám nabízí, ať se stanete ambasadorem značky. Ta ve skutečnosti neexistuje.
Ne vždy je jednoduché na první pohled poznat, jestli jde o podvod nebo skutečnou značku, kterou možná i znáte.
Většinou takový účet/značka oslovuje někoho, kdo nemá příliš mnoho fanoušků, aby to bylo uvěřitelné.
Často mívají tyto falešné účty/značky poměrně málo sledujících a jenom několik příspěvků na profilu.
Setkáte se i s účty, které mají naopak několik desítek tisíc sledujících, většinou nakoupených. Nechybí ani velmi kvalitní obsah na profilu, který působí důvěryhodně.
Některé z účtů mají poměrně nízký počet příspěvků na profilu, které byly nahrány teprve v posledním týdnu. Může to být varovný signál.
Chcete-li si ověřit, zda je značka pravá, nebo ne, projděte si podrobně její účet na Instagramu a zkontrolujte, jak dlouho je účet založen.
Jak zjistíte, kdy byl založen něčí Instagram účet?
Jednoduše na profilu v horní části obrazovky klikněte na tři tečky a zvote možnost “Informace o účtu”.
Můžete si všimnout, že je účet vytvořený někdy v minulosti, ale v průběhu měsíců/let si změnil uživatelské jméno i dvacetkrát. Není to standardní postup.
V popisku profilu některé účty často nemají vůbec žádný odkaz na webové stránky a pokud ano, často na nich uvádí falešné kontaktní údaje.
V případě e-shopu si můžete všimnout několika produktů, které vypadají reálně a kvalitně, ale i to může být podvod.
Útočníci cílí na emoce. A dobře udělané fotky je v lidech umí jednoduše vyvolat.
Podvodná značka se tváří, jako by existovala na trhu několik let, ale pokud si její doménu zadáte například do Whois, okamžitě se dozvíte, že byla založena teprve před několika dny.
Zároveň se dozvíte, že kontaktní údaje v podobě adresy neexistují a uvedené telefonní číslo je při vyhledávání na Google spojeno s několika podvodnými projekty.
Značka používá více účtů
Pokud původní žádost o přímou zprávu nepochází z účtu značky, je to jasný signál, že jste se mohli stát obětí podvodu. Podvodníci na Instagramu často používají k oslovení více účtů.
Takové účty většinou ani nemají profilovou fotku, budou mít jen málo nebo žádné sledující, což často znamená, že účet právě založili – pravděpodobně poté, co byl jejich předchozí účet právě zakázán nebo zablokován!
Je to pro ně výhodná taktika, protože když jim Instagram takový účet zablokuje, nemusí nutně zakládat nový účet značky, za kterou vystupují.
Celá ta finta spočívá v tom, že vám bude psát účet, který působí obvykle jako běžný, ne moc aktivní uživatel Instagramu a to má jediný důvod:
Obalamutit váš mozek a vzbudit vyšší důvěryhodnost tak, abyste se vykašlali na prověření značky a celé nabídky.
V popisku profilu mají výzvu „DM to Collab“
Každý účet na Instagramu, který aktivně propaguje spolupráci se značkou nebo partnerské programy pro kohokoli, může být podvodník. V popisku jejich profilu často uvidíte výzvu k akci ve stylu „DM to collab“.
Tyto účty aktivně oslovují uživatele také přímo pod jejich příspěvky. Proto se i vám může stát, že vám najednou přistane komentář s obecnou zprávou typu “Milujeme váš profil/obsah. Napište nám do zprávy, máme zájem o spolupráci”.
V angličtině to často zní takto: “We love your page! DM to collab!”.
Skutečná značka by pravděpodobně poslala cílenou soukromou zprávu přizpůsobenou vám a vašemu profilu.
Napsala by vám taky důvod, proč vás kontaktovala, co od spolupráce očekává a proč si vybrala zrovna vás.
Značka na vás naléhá
Podvodníci často chtějí, abyste se do jejich programu přihlásili a co nejdříve jim poslali své údaje.
Důvodem je to, že hromadně posílají zprávy více uživatelům Instagramu, což často vede k tomu, že jejich účet/účty jsou rychle nahlášeny nebo zakázány na Instagramu.
Jejich úkolem je v co nejkratší době zaregistrovat co nejvíce uživatelů do “sponzoringu”.
Pokud na vás takový účet začne prostřednictvím soukromé zprávy tlačit, abyste se co nejrychleji přihlásili k partnerství se značkou nebo abyste nakoupili nějaký produkt se slevovým kupónem s časově omezenou nabídkou, může to být varovný signál, že jde o podvod.
Žádá se po vás zaplacení
Značky a firmy, které opravdu stojí o to, abyste s ní začali spolupracovat, po vás pravděpodobně nebudou chtít nic zaplatit.
Existují výjimky, kdy například značka dělá rozsáhlou marketingovou kampaň pro více influencerů nebo vám zdarma pošle objemný produkt.
Pokud však nějaká značka není schopna zaplatit ani malé poštovné za zaslání výrobku k tomu, abyste ho vyzkoušeli, možná byste se měli sami sebe zeptat, zda si vás vůbec váží a o spolupráci stojí.
Ve většině případů se za ambasadoring značkám neplatí, dokud nepodepíšete smlouvu o spolupráci, nicméně pokud vás značka hned na začátku nutí zaplatit za to, abyste mezi sebou zahájili spolupráci, důkladně si to promyslete.
Ne vždy musí jít o podvod, ale měli byste zůstat ve střehu.
Děkujeme blogger.rachel.roo, m.i.s.a.v.i a doggylittlegirls za zaslání obrázků a otestování nabízených spoluprací v Direct Message.