‹ Zpátky na blog

10 trendů, které budou vládnout Instagramu v roce 2021

Blíží se konec roku a to je super období na rozjímání nad trendy pro příští rok. Obzvlášť, pokud se věnujete Instagram marketingu a připravujete strategii pro příští rok.

Dáte mi určitě za pravdu, že tento rok to byla vážně jízda. Nikdo nečekal, co přijde v březnu a jak nás to totálně vykolejí, změní naše podnikatelské plány a všechno nám zkomplikuje.

Je proto nesmírně důležité ohlédnout se zpět a říct si, jaké nástroje a kampaně zafungovaly u spotřebitelů, co se líbilo, co fungovalo a co naopak ne.

S jednou miliardou aktivních uživatelů Instagramu po celém světě, kdy je z toho 2 874 000 uživatelů v České republice a 1 287 000  na Slovensku (oboje data jsou k říjnu 2020), se dá usoudit, že „být“ nebo „zůstat“ na Instagramu bude dávat smysl i příští rok.

Dneska se chci věnovat tomu, co bude s největší pravděpodobností fungovat příští rok a na co byste se v rámci plánování vaší strategie měli soustředit. Jdeme na to. ?

IGTV poroste

IGTV nebo také Instagram TV a její aktivnější využití se dá příští rok očekávat pravděpodobně poté, co Instagram spustí možnosti placené reklamy v této části.

Ty začal testovat už v květnu 2020 u  některých influencerů a postupně možnosti rozšiřují mezi další uživatele.

Reklamy by měly být jako vertikální optimalizovaná videa pro mobilní zařízení a budou trvat až 15 sekund.

Bude to také výzva pro firmy, aby začaly tvořit zajímavé reklamní VIDEO příspěvky!

Bude to motivovat primárně tvůrce a influencery, kteří začnou vyrábět delší videa, aby si mohli vydělat peníze z reklamy, která zde poběží.

Aktuálně influenceři těží z příjmů na Youtube a Instagram se tímto krokem chce Youtube přiblížit (konkurovat).

Ze strany Instagramu se můžeme těšit na nové funkce, které přislíbil v následujících měsících v IGTV spustit.

Očekává se růst používání Reels

Tento formát Instagram spustil v srpnu 2020 a aktuálně je k dispozici v 50 zemích včetně té naší. Pokud netušíte, která bije, tak jde o hooodně podobnou kopii známého TikToku. 

Měsíc před spuštěním byl TikTok zakázán vládou v Indii a jeho používání je ohroženo i ve Spojených státech.

Statistiky ukazují, že díky zákazu TikToku v Indii a spuštěním Reels se průměrná doba trávená na Instagramu v Indii zvýšila o 3,5 %.

Instagram Reels (v aplikace jako Sekvence) vám umožňují tvořit a upravovat krátká 15 vteřinová videa na výšku s různými efekty, texty, hudbou…

Lidé budou i nadále používat TikTok, ale už nyní jde vidět, že mnoho videí vytvořených na TikToku uživatelé sdílí na svých instagramových účtech. A tento trend bude pokračovat i příští rok.

Dá se taky očekávat, že Instagram bude do formátu Reels postupně přidávat nové a nové funkce a zavede zde také placené reklamy.

Instagram Stories – páteř influencer marketingu

Věřte tomu nebo ne, ale Stories byly spuštěny už před 4 lety a netrvalo dlouho, aby se staly jedním z nejlepších trendů Instagramu, který si získal srdce milionů uživatelů po celém světě.

Dnes se Stories považují za jednu z nejpopulárnějších funkcí této sociální sítě a také za jeden z nejlepších produktů společnosti Facebook.

  • Podle Tribe Dynamics se Stories staly klíčovým aspektem influencer marketingu, kdy téměř 8 z 10 (78 %) značek uvedlo, že měl obsah influencerů vysoký pozitivní dopad na značku v rámci spolupráce.
  • Není tajemstvím, že Stories se staly jedním z nejoblíbenějších nástrojů. Až 88 % influencerů publikuje obsah ve Stories pravidelně.
  • Do budoucna tedy můžeme očekávat rostoucí používání Stories a i nadále půjde o nejžhavější trend Instagramu.

Podle agentury Mediakix byla v roce 2017 vynaložena více než 1 miliarda dolarů na influencer marketing a očekává se, že toto číslo překročí hranici 2 miliard dolarů do roku 2019.

Trend nakupování přímo v aplikaci

Podle posledních dat Facebooku z roku 2019 používá až 70 % nakupujících Instagram pro vyhledávání produktů a 130 milionů uživatelů klikne každý měsíc na produkt v rámci funkce „nakupování“, aby se o něm dozvěděli více.

Ačkoli Instagram nemusí být na první pohled brán jako aplikace, kam se chodí nakupovat, z výzkumu vyplývá, že 36 % uživatelů Instagramu v USA bere nakupování na platformě jako koníček.

A tento trend bude v roce 2021 prudce stoupat celosvětově.

  • Instagram v tomto ohledu neustále zavádí nové funkce, které uspokojují potřeby spotřebitelů v různých fázích nákupního trychtýře.
  • V následujícím roce můžeme očekávat nové funkce v rámci nakupování a snad už dojde ke spuštění přímého nakupování v aplikaci, kdy ji člověk nebude muset opustit a vše se odehraje uvnitř.
  • Za zmínku stojí také spuštění nové funkce „Průvodci“, která perfektně nahrává funkci nakupování.

Ještě více živých vysílání

Jestli se něčemu díky COVID-19 na Instagramu začalo skutečně dařit, tak je to expanze živých vysílání. Díky karanténě a home office se lidé uchýlili k různým podobám spojení se svým publikem v online prostředí.

V dubnu 2020 se zvýšilo využití živých vysílání na Instagramu o 70 % za pouhý 1 měsíc!

Podle psychologa Chrise Fergusona, je to tím, že lidé nejsou „navrženi“, aby byli od sebe přirozeně izolováni. Takhle zkrátka nejsme naprogramováni.

Nárůst živých vysílání během pandemie byl způsoben touhou sdílet naše každodenní detaily života, které obvykle sdílíme s lidmi během osobních schůzek (typicky na kafíčku, na obědě…)

  • Abychom uspokojili potřebu sociální interakce díky izolaci, začali jsme jako uživatelé Instagramu vysílat živě daleko častěji.
  • Konec roku a predikce vývoje COVID-19 na začátek roku 2021 nahrávají tomu, že i nadále budeme nuceni sedět doma a díky tomu se dá předpokládat zvýšený zájem o živá vysílání.

Tvorba vlastních AR filtrů

Díky tomu, že Facebook v půlce roku 2019 zveřejnil program Spark AR studio (platforma rozšířené reality, která umožňuje uživatelům vytvářet filtry speciálních efektů), ji nyní používá více než miliarda lidí po celém světě.

Uživatelé Instagramu si například mohou „vyzkoušet“ různé oblečení nebo umístit třeba dekorační předměty do svých bytů, aniž by je museli vidět osobně.

Velké značky byly pochopitelně jedny z prvních, které po této možnosti skočily a pomocí technologie umožnili zákazníkům nový zážitek z nakupování.

Jak to dělá L’Oreál 

Společnost L’Oreál uživatelům nyní umožňuje vybrat si různé filtry odstínů make-upu, rtěnek nebo očních stínů a použít je na své Stories, aby si udělali představu, jak v nich budou vypadat.

Do tvorby vlastních filtrů se můžete pustit sami. Stačí si do počítače stáhnout speciální program zdarma a projít si také návody zdarma, kde najdete i připravené šablony.

Zábava může začít.

Příspěvky alá Twitter, TikTok nebo GIF na Instagramu

Co si budeme povídat, Instagram začal na čtvercových fotkách, pak se přidalo video a dneska máme desítky možností, co zde můžeme zveřejňovat. Je škoda usnout na vavřínech.

Při procházení obsahu na Instagramu dnes uvidíte věci, které se výrazně liší od toho, čím se Instagram před lety profiloval.

Vzpomeňte si, jak Facebook koupil platformu Giphy, protože viděl exponenciální růst formátu animovaných gifů.

Může zde vidět také memečka, taneční videa z TikToku, výstřižky příspěvků z Twitteru atd.

I v roce 2021 se dá očekávat, že tyto trendy budou fungovat daleko víc a původní myšlenka „sdílet pouze fotky nafocené mobilem“ se postupně vytratí.

Karuselové příspěvky

Karusel fotek, multiple photos, více příspěvků v jednom – takhle se označuje jeden z aktuálně nejpopulárnějších formátů ve feedu.

Aktuálně je na Instagramu každý pátý příspěvek tvořen tímto formátem.

Rotující příspěvky v kolotoči se staly jedním z nejpopulárnějších formátů příspěvků od jeho spuštění počátkem roku 2017.

Po uvedení funkce na trh bylo pomocí karuselu fotek zveřejněn jen zlomek (3-4 %) veškerého obsahu na Instagramu. Marketing Charts potvrdil, že o tři roky později (červenec 2020) toto číslo vzrostlo na 19,4 %.

Do karuselu můžete vložit až 10 fotek, 10 videí nebo kombinaci obojího

Na konci roku 2020 sama vidím, že podíl karuselových příspěvků vs. celkových příspěvků na Instagramu se měsíc co měsíc zvyšuje. Stačí si otevřít kartu Explore (Prozkoumat) a každý druhý řádek jsou příspěvky s ikonou karuselového příspěvku.

Lze tedy předpovídat, že formát karuselových příspěvků se stane hlavní formou organického obsahu na Instagramu.

Oblíbenost karty „Prozkoumat“

Dost často slyším, že lidé údajně „nepoužívají“ kartu Prozkoumat. Ano, je to ta ikonka lupičky na spodní liště v aplikaci.

Data z roku 2019, která poskytl Instagram, jasně říkají, že více, než polovina uživatelů Instagramu navštíví tuto kartu alespoň 1x měsíčně.

Za necelých 10 let, co funguju na Instagramu, jsem si všimla již mnoha změn v této části.

Jde vidět, že Instagram usiluje o to, aby byla karta uživatelsky přívětivá, takže dost redesignuje, přidává různé zkratky k funkcím, zjednodušení navigace, speciální karty, ikonky a další nástroje.

I to nahrává tomu, že se zvyšuje čas, který zde lidé tráví a budou trávit.

Hlavním trendem na Instagramu bude jakýsi konkurenční boj mezi značkami o visibilitu na stránce Explore (Prozkoumat) pro navýšení engagementu obsahu.

Fundraising

Hned pro začátek, co to ten fundraising vlastně je?

Z angličtiny znamená „shromažďování zdrojů“. Jde o systematickou činnost, jejímž výsledkem je získání finančních či jiných prostředků na obecně prospěšnou činnost organizací, firem nebo jednotlivců.

S touto funkcí jste se už možná na Instagramu setkali. Zavedl ji ve třetím čtvrtletí roku 2020 a uživatelé mohou jednoduše získat finanční prostředky nebo je naopak darovat.

Funguje to podobně jako u charity nebo neziskovky. Zkrátka věnujete peníze na „dobrou věc“.

Tento nástroj Instagram představil v reakci na zpomalující se ekonomiku vyvolanou pandemií koronaviru a cílem je povzbudit uživatele, aby pomáhali a podporovali postižené podniky.

Za prvních 7 měsíců roku 2020 získali lidé zasaženi COVID-19 dohromady více než 100 milionů dolarů pouze na Instagramu a Facebooku a společnost tvrdí, že v poslední době zaznamenává silnou vlnu digitálního aktivismu.“

Ekonomové předpovídají, že recese bude trvat alespoň několik dalších čtvrtletí a definitivně do roku 2021, takže se dá počítat s tím, že tato funkce získá trakci a dostane se do žebříčku trendů v následujících týdnech.

V České republice a na Slovensku aktuálně můžeme pouze přispět na osobní dobročinnou sbírku, nemůžeme ji však zatím založit a o peníze žádat.

To jsou aktuální trendy, které nás čekají příští rok.

Zdroje, ze kterých jsem čerpala: Instagram.com, Facebook.com, Later.com, Trible Dynamics, Hootsuite, Influencer Marketing Hub, Marketing Charts, mé vlastní úsudky a zkušenosti.

1 komentář “10 trendů, které budou vládnout Instagramu v roce 2021

  1. Zpětný odkaz: Jak uspět na Instagramu v roce 2022 | Tomáš Černovský

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *