Sledujete dění kolem Instagramu a zajímá vás, jaký obsah bude v roce 2022 fungovat? Jaké trendy budou převládat? Skutečně všichni budeme muset tvořit Reels? A bude nám Instagram z hlediska marketingu schopný ještě něco nabídnout?
Pandemická omezení změnila naše “online” chování.
Naučili jsme se pracovat z domova, přecházíme na hybridní pracovní modely, zrychluje se eCommerce, vyvíjí se Metaverse a to jsou všechno věci, které budou mít dopad na to, jak budeme používat internet a jak budeme trávit svůj čas v digitálním světě a ostatně také na Instagramu.
Roste ještě Instagram z hlediska počtu uživatelů?
Naposledy jsme se o jeho uživatelské základně dozvěděli v roce 2018, kdy zasáhl miliardu uživatelů po celém světě. Od té doby je ticho po pěšině.
V posledních dnech vyšly na povrch nepotvrzené informace od zaměstnanců Instagramu, že má Instagram aktuálně 2 miliardy uživatelů.
Platforma i nadále pokračuje ve vydávání jedné novinky za druhou. Ačkoliv to může někdy vypadat, že nepřichází s novými funkcemi z vlastního vývojového prostředí, ale častěji spíš přebírá úspěšné funkce ze Snapchatu a TikToku, nemusí to tak nutně být.
Míra úspěchu převzatých funkcí je různá, i přesto Instagram stále zůstává oblíbenou sociální sítí především u uživatelů ve věku 18-35 let.
Instagram se v posledním roce stal středem zájmu politiků a kontrolních orgánů kvůli jeho údajným dopadům na duševní zdraví mladých uživatelů.
Co tedy můžete v roce 2022 od Instagramu očekávat?
Online nakupování v hlavní roli
Ruku na srdce. Dneska je online nakupování jednodušší než kdykoli předtím, a to pouhými několika dotyky na mobilu. Už před rokem 2020 bylo online nakupování na vzestupu.
Pandemie jenom urychlila růst elektronického obchodování, kdy se celosvětově tržby v roce 2022 odhadují na výši 5,02 miliardy dolarů.
Nemusíte se bát toho, že by to kamenné prodejny zabalily, ale spotřebitelé jednoduše chtějí mít možnost výběru a pohodlí.
Pro podnikatele a firmy proto bude velice důležité držet krok s nejnovějšími trendy online nakupování, protože chování spotřebitelů se neustále vyvíjí a nelze stát na místě a vyčkávat, že se doba vrátí do normálu.
Nové produkty už se dneska neukazují jenom v showroomech obchodů, ale i v digitálním prostředí. Pojďme se na toto téma podívat trochu podrobněji.
Elektronický obchod bude v následujících letech hlavním zaměřením Instagramu
Už nyní vám aplikace umožňuje “nakupovat” z příspěvků na profilu a ze Stories. V USA dokonce lidé mohou za produkty některých firem přímo zaplatit v aplikaci Instagram, aniž by ji museli opouštět a přejít na stránky konkrétního e-shopu, jako je tomu doposud u nás v Česku.
Instagram pracuje na speciální funkci “identifikace objektů” ve statických obrázcích a videu, které vám usnadní objevování nových produktů.
V roce 2022 můžeme očekávat ještě více funkcí v oblasti eCommerce, včetně pokročilého vyhledávání produktů podle obrázků, speciální panely pro vyhledávání produktů a velký tlak bude na „živé“ nakupování. O tom vám ještě něco dnes napíšu.
Pokud tedy provozujete e-shop s fyzickými produkty pro spotřebitelskou základnu, mohl by být pro vás Instagram velmi atraktivní platformou pro podporu vašeho prodeje.
Nakupování na Instagramu “povedou” tvůrci a ti změní způsob nakupování
Jasně, všichni jsme si už zvykli, že influenceři na Instagramu dneska prodají úplně všechno. ? Od zubních nití, přes aviváže, stoličky na kadění, legíny pro křečky, až po totální zbytečnosti, které musí mít každá moderní matka ve své naleštěné domácnosti. ?
Jestli jste si mysleli, že tohle je vrchol propagace fyzických produktů na Instagramu, tak jste ještě nic neviděli.
Instagram v roce 2022 rozšíří svůj affiliate program pro nativní tvůrce, což bude velice silný motivační nástroj pro influncery všech velikostí, aby “prodávali” produkty značek.
A troufnu si říct, že to ukáže skutečnou prodejní sílu INFLUENCERŮ, protože pokud lidé přes jejich affiliate pobídky nakupovat nebudou, odkryje to karty v tom smyslu, kdo má ve světě Instagramu skutečně nějaký prodejní vliv a kdo to o sobě firmám jenom tvrdí. Bude to zajímavé!
Motto affiliate marketingu na Instagramu zní: “DOPORUČUJTE PRODUKTY A NECHTE SI ZA TO PLATIT.”
Tvůrce si musí v nastavení aplikace požádat o aktivaci funkce, poté může v rámci svého obsahu propagovat produkty. Na základě celkového prodeje, který pro značku vygeneruje, dostane provize.
V aplikaci může vidět provizní sazbu každé značky. Po uplynutí lhůty pro vrácení zakoupeného zboží se tvůrci vyplatí provize. U většiny firem to bývá mezi 30 – 90 dny.
Výkon může tvůrce sledovat přímo v aplikaci na kartě Statistiky.
Jak přesně bude fungovat platební model na Instagramu zatím nebylo zveřejněno, ale obvykle se to v zahraničí pohybuje mezi 5 – 25 % hodnoty z konečného prodeje.
Samozřejmě v závislosti na typu produktu. K tomu se samozřejmě musí přičíst provize Instagramu, která by se měla pohybovat v rozpětí mezi 3 – 5 %, ale také to ještě nebylo potvrzeno.
Všechny tyto funkce jsou ve fázi testování na malých skupinách v USA.
“Živé” nakupování
Živé nakupování neboli nakupování přes živé vysílání je velice populární v Číně a začíná se prosazovat i v USA.
Zpráva o Global Shopping Festivalu 11.11 (každoročně pořádá Alibaba) v roce 2020 odhalila, že tržby z nákupů přes živá vysílání dosáhly 6 miliard dolarů, což je dvojnásobek tržeb z této akce v předchozím roce.
Výzkum předpovídá, že v roce 2022 dosáhne nakupování pomocí živých vysílání v Číně hodnotu 446 miliard dolarů, což by představovalo 15 % celkového online prodeje.
Společnost Meta (vlastní Facebook a Instagram) vidí podobný potenciál i na západních trzích a vzhledem k tomu, že se spotřebitelé obecně více zaměřují na online nakupování, je nyní ideální čas, aby se Meta více prosadila i v této oblasti. Bude se snažit z živého nakupování udělat něco většího.
Už nyní Meta v USA experimentuje na Instagramu s nástroji pro “live streaming shopping” a v roce 2022 lze očekávat, že se na tuto oblast zaměří ve větší míře. Staneme se svědky ještě většího počtu nákupních nástrojů, které se pomalu začlení do prostředí Instagramu.
Nakupování pomocí živých vysílání je pro uživatele Instagramu interaktivní. Pokud spotřebitel nemůže jít nakoupit do konkrétního obchodu nebo nemá v blízkosti prodejnu, živé vysílání mu konkrétní produkt předvede.
Součástí živého vysílání na Instagramu je také chat, kam lidé mohou pokládat otázky podobně jako by to dělali s obsluhou v obchodě.
Některá živá vysílání mohou působit poměrně strojeně, takže se jako značka či firma potřebujete zaměřit na to, abyste uměli správně komunikovat se spotřebiteli a to logicky povede k intimnějšímu a autentičtějšímu zážitku z takového formátu nakupování.
Skvělým příkladem živých nákupních vysílání je česká značka Ryor, která začala s tímto formátem dokonce už koncem roku 2019 a mají mnoho zkušeností.
Rozšíření AR a VR technologií
Pokud jste o těchto pojmech nikdy neslyšeli, tak (AR – augmented reality) znamená rozšířená realita a (VR – virtual reality) znamená virtuální realita.
Ve světě tyhle pojmy nejsou žádnou novinkou. Facebook na těchto nástrojích usilovně pracuje zhruba od roku 2017 a snaží se stát lídrem v této oblasti.
Rozšířená realita (AR) v online nakupování využívá 3D mapování, které zákazníkům pomáhá vyzkoušet si produkty nebo si prohlédnout zážitky ještě před nákupem.
Mezi příklady online nakupování s rozšířenou realitou patří virtuální vyzkoušení obrouček brýlí, umístění kusu nábytku do místnosti, abyste viděli, jak bude vypadat nebo zkoušení různých make-upů, abyste zjistili, co se hodí k vašemu odstínu pleti.
Jako první zavedl AR do své platformy Snapchat. V roce 2020 byla AR často využívána, protože spotřebitelé nemohli díky pandemii tak snadno nakupovat v obchodech.
V roce 2022 se předpokládá, že AR bude alespoň jednou měsíčně používat 101,6 milionů spotřebitelů.
Tlak na vývoj AR a VR pramení také z odchodu mladších uživatelů na jiné sociální sítě. Proto bude Meta usilovat o integraci více AR funkcí do prostředí Instagramu.
V praxi to bude vypadat tak, že Instagram bude přímo propojen například chytrými brýlemi pro rozšířenou realitu, které už se už dneska dají pořídit za 299 dolarů.
Do výroby se pustila značka Ray-Ban, brýle vypadají docela stylově a můžete si v nich přehrávat třeba Instagram Stories.
O rozšířené realitě jsem jako malá snila, protože miluju sci-fi filmy. Netušila jsem, že se toho v životě dožiju, ale asi to ještě stihnu. ?
Vertikální video obsah se stane normou
TikTok nám všem ukázal, že vertikální obsah je něco, co se stane v roce 2022 standardním formátem i na všech dalších hlavních sociálních sítích včetně Instagramu.
Zapomeňme teď na Linkedin, který se poměrně rychle rozloučil s ne příliš povedenou kopií formátu Stories. ? LinkedIn a video obsah je obecně téma samo o sobě, ale o tom někdy jindy a jinde. Třeba na mém LinkedIn profilu. Mimochodem, už jsme se tam spolu propojili? ?
Zrušení IGTV na Instagramu a sjednocení všech video formátů na poměr 9:16 je důkazem, že se zde vertikální video obsah stává majoritním.
Situace je dost často taková, že si firmy obvykle najímají kameramany, kteří jim točí videa ve standardním formátu 16:9, což se většinou využívá v televizní reklamě, na Facebooku nebo na Youtube. Pokud však i nadále taková videa budete chtít použít pro Instagram, tady narazíte. ?
Sdílet na Instagramu standardní horizontální video bude čím dál tím víc “mimo mísu”.
Tvorba obsahu “na dálku” se stane novou výzvou
Práce na dálku, hybridní modely práce za dobu pandemických omezení… To a další nečekané události zcela jistě otřásly typickými formáty obsahu, zejména pokud jde o Employer Branding nebo prezentaci služeb na Instagramu. Tak nějak jsme se všichni aklimatizovali co se týká práce od počítače v našich kuchyních. ???☕???
Bohužel tato omezení způsobila mnoha lidem kreativní vyčerpání a pro manažery sociálních sítí bylo náročné tvořit zajímavý a dobře vypadající obsah, když neměli kde, s kým nebo jak.
Možná mi dáte za pravdu, že zveřejňovat na sítích selfíčka s kolegy nebo klienty na Zoomu, nebo „grebovat“ krátká videa z Google Meetů se docela rychle okoukalo a nic kreativního to taky nepřineslo. ?
Takové odříznutí od možností běžného (pracovního) života u některých lidí způsobilo jistou zrezivělost a kreativní otupělost.
V BGRAM jsme se stali svědky toho, že některé značky na své instagramové účty úplně rezignovaly. Některé firmy se alespoň snažily to „něčím plnit“ nebo vytahovaly z archivu fakt staré materiály, které však nutně nemusely reflektovat aktuální trendy nebo potřeby dané značky.
Asi už teď všichni tak nějak víme, že tohle není do budoucna ta ideální cesta.
Jestli nás v BGRAM pandemie něco naučila, tak je to fakt, že i v domácích podmínkách musíme tak trochu “pokusovat” a zároveň hledat možnosti, jak svoji značku stále vizuálně reprezentovat na Instagramu a udržet si kvalitu a focus.
Rok 2022 se stane rokem kreativity a experimentování v tvorbě obsahu vytvořeného na dálku.
Tvůrci a influenceři se budou muset více „otáčet“
Nebojte, stále se na Instagramu budete setkávat s kreativními tvůrci obsahu a influencery. Jestli je něco jisté, tak to, že budou neustále přibývat. Instagram se stává v tomto ohledu přeplněným místem a to povede k rostoucí potřebě umět rozlišovat, s kým spolupracovat a s kým nikoliv.
Po influencerech se bude vyžadovat mnohem více úsilí než doposud a to bude mít ostatně vliv i na spolupráci s firmami a značkami.
Doposud byla spolupráce mezi influencerem a firmou založena spíše na hodně volném vztahu, kdy na influencera firma mnohdy neměla jasné obchodní nároky a koukalo se často jen na to, jaký to bude mít dosah. Ti chytřejší alespoň do spolupráce zakomponovali slevové kupóny na měření konverzí.
V následujícím roce budou (doufejme) chtít být firmy daleko efektivnější a budou zapojovat tvůrce do své obsahové strategie s cílem soustředit se na kreativitu a sladění se značkou.
Pochopitelně se dá očekávat, že stoupne i tlak na prokazatelné obchodní výsledky a vyhodnocování takových spoluprací.
Rozhodně nechceme v BGRAM tvrdit, že chyby se dějí jen u influencerů nebo jen u firem.
Za nás bychom byli rádi, aby se celý byznys s influencery posunul mnohem více do opravdové spolupráce dvou subjektů.
Kéž by ubývalo případů, kdy si firma “pouze” koupí v influencerovi živý billboard nebo si naopak influencer diktuje podmínky, ale ignoruje svoji zodpovědnost vůči firmě, která mu dává vydělat.
V roce 2022 budeme svědky obrovského nárůstu poptávky po mikro influencerech. Už loni podíl mikro influencerů drasticky vzrostl, protože je firmy stále častěji upřednostňovaly kvůli jejich schopnosti vygenerovat vyšší míru zapojení a také díky cenové dostupnosti.
V roce 2022 se influencer marketing posune k přístupu založeném na datech, což se také stane hlavním důvodem nárůstu poptávky po mikro influencerech.
Z hlediska monetizace influencerů se příští rok trendy více posunou k modelu založeném na předplatném, kdy skuteční fanoušci budou moct zaplatit určitou částku za přístup k exkluzivnímu obsahu od influencerů.
V českém prostředí by vás mohla zajímat platforma Pickey, která nabízí možnost tvořit obsah, který vás baví nebo naplňuje a ještě si za to nechat platit.
Ve firmě už sociální sítě nebude dělat jeden člověk
V roce 2022 se snad konečně rozloučíme s pracovními inzeráty typu “Hledáme člověka/manažera na správu sociálních sítí”.
Tyto pracovní pozice totiž po lidech chtějí, aby dělali vše od správy sociálních sítí, přes PPC kampaně, e-mail marketing, zákaznickou podporu a kdo ví co ještě.
Někdo by mohl namítat, že najmout si člověk jenom na správu sociálních sítí bude pro firmu zbytečně drahé. Tohle slyším posledních 10 let pořád dokola.
Řeknu to asi takhle: Buď máte výmluvy nebo výsledky. Nemůžete mít obojí.
Týmy pro správu sociálních sítí ve firmách se budou zvětšovat, protože úspěch a potenciál sociálních sítí se pro firmy stává stále více zřejmějším.
S velkou pravděpodobností si firmy uvědomí, že “jednočlenný tým” není z dlouhodobého hlediska udržitelná cesta a naopak potřebují vybudovat tým specialistů. Vznikne více pracovních míst a možností jak růst.
S přicházejícími video trendy a tlakem na perfektní zákaznickou péči na Instagramu už to jednoduše v jednom člověk nepůjde “utáhnout”.
Podle Daniela Krásného ze Socialsharks bude potřeba posílit týmy zákaznické péče…
„Lidi nebudou chtít chodit do prodejny nebo volat na infolinku, chtějí vám napsat na Facebook nebo Instagram. A nikdo – capslockem NIKDO – si tam nechce přečíst tu hloupou větu: Prosím, obraťte se na naši infolinku.“
zdroj: https://mam.cz/zpravy/2021-12/pet-trendu-roku-2022-pro-marketing-socialnich-medii
Aby byla strategie pro Instagram fungující a úspěšná, budou potřebovat firmy vybudovat tým lidí, jinak propásnou obrovskou příležitost pro rozvoj svého podnikání na Instagramu a ostatně i na dalších sociálních sítích.
V roce 2022 budeme v BGRAM usilovat o dvě věci:
- Připravíme firmám, které o to budou mít zájem, ukázkový model, který jim pomůže lépe pochopit, čeho lze na Instagramu dosáhnout s většími zdroji.
- Naučíme lidi i jejich týmy ve firmách používat Instagram efektivními způsoby, s ohledem na konkrétní potřeby a cíle firmy. Poskytneme dlouhodobý mentoring nebo nabídneme supervizi aktivit a pomoc při vyhodnocování výsledků.
Chtěli byste zjistit, co pro vás v rámci Instagramu můžeme udělat? Pošlete nám e-mail, rádi vám zavoláme zpátky.
Napsat zprávuVideo ve Stories může odstartovat smysluplný engagement
Lidé většinou nechtějí, abyste jim vymluvili díru do hlavy, ale chtějí si s vámi povídat. Toho můžete na Instagramu využít díky videím ve Stories v kombinaci s chatbot automatizací přes některou ze schválených platforem, jako třeba ManyChat nebo Chatfuel.
Dejme tomu, že jste firma, která na Instagramu propaguje výrobky na pečení. Představte si, že natočíte do Stories video ve znění:
“Chcete si umět upéct muffin, ale nevíte jak na to? Pošlete nám do Direct Message zprávu ve tvaru #CHCIMUFFIN a my vám pošleme super praktické tipy, jak si ho rychle a chutně připravit”.
Ve chvíli, kdy vám sledující do zprávy pošle hashtag #CHCIMUFFIN, spustí se automatizace, která mu pošle třeba krátké video s návodem na upečení muffinu a stejně tak mu naposíláte odkazy na suroviny nebo nástroje, které k pečení potřebuje a na vašem Instagram shopu (nebo vašem e-shopu) jsou k sehnání. Můžete připravit sérii připomínacích anket, výzvu k akci po upečení muffinu (vznikne vám UGC zdarma) nebo jiné akce.
Taková výzva k interakci může mít dvojí pozitivní efekt:
- Umožní vám to zahájit dialog s druhou stranou a začínáte si budovat důvěru a vztah s potenciálním zákazníkem.
- Jakmile se někdo do takové “akce” zapojí tím, že vám pošle zprávu, dáváte Instagramu signál, že mezi vámi existuje skutečný vztah a to zvyšuje váš engagement.
Nerozumíte některým výrazům na Instagramu?
Pořiďte si náš praktický PDF slovníček s více než 45 výrazy včetně ukázek a vysvětlivek, které vám pomohou zorientovat se ve světě Instagramu.
? Speciální akce pro čtenáře tohoto článku:
Zadejte v pokladně slevový kód trendy2022 a slovníček si pořídíte za poloviční cenu!
Když už budete uvažovat nad tím, že na Instagramu začnete používat chatbota, dejte si opravdu záležet na jeho nastavení. Nic totiž nedokáže člověka tak dobře odradit od další komunikace s vámi, jako nepromyšlený chatbot, který vám na každou druhou věc odpoví, že vám nerozumí.
Z původního obrázkového Instagramu se postupně stane video platforma
Mnoho novinek a letošních prohlášení ze strany Instagramu nasvědčuje tomu, že platforma se nám pod rukama mění v něco, co se odklání od původního záměru.
Z aplikace pro sdílení krásných fotek se stane platforma zábavných videí pro vertikální prohlížení.
Různé signály napovídají, že Instagram brzy nabídne uživatelům možnost otevřít aplikaci, kde se nejdřív zobrazí Stories a Reels, narozdíl od stávajícího tradičního home feedu převážně s fotkami.
Pozice videa na Instagramu se stává dominantní, což dokazuje vliv Reels jako nejrychleji rostoucího prvku. Vzhledem k tomu, že se Instagram bude příští rok ještě více zaměřovat na tento formát, dá se očekávat, že nejdřív začne s volitelnou možností zobrazování na home feedu, než nakonec tradiční statický feed úplně vyřadí.
Nemyslím tím, že byste už vůbec nemohli zveřejňovat klasické statické fotky, jen to budete sdílet přímo do Stories, které by ve výchozím nastavení zůstaly na vašem profilu.
Potom by se vám otevíral variabilní kanál Reels/Stories, který by se opíral o zapojení obou formátů.
Dá se předpokládat, že záložka Nakupování by zůstala jedinou oblastí, ve které se budou i nadále používat statické fotky.
Nemusí se vám ta představa líbit, protože je to zásadní odklon od původního Instagramu, ale širší chování uživatelů ukazuje, že tohle se pravděpodobně stane budoucností. Pokud chce Instagram udržet mladší základnu uživatelů, kteří utíkají pryč na jiné sítě, musí se od původního zaměření bohužel odklonit.
Pro Instagram to může znamenat ztrátu části uživatelů, která je vysazena spíše na fotografický obsah nebo nespadá do věkové kategorie “mladších” uživatelů, ale Mark Zuckerberg potvrdil, že je Instagram ochotný toto riziko akceptovat.
Připijme si na novou budoucnost Instagramu, ale i na naše zdraví
Toto jsou z našeho pohledu některé z klíčových trendů, které můžeme čekat v následujícím roce 2022. I když je každý rok těžké předpovědět, co skutečně bude frčet a kam se věci budou ubírat, události posledních 2 let pandemie nasvědčují tomu, že toto jsou jasné ukazatele klíčových trendů a posunů do další etapy vývoje Instagramu.
Pokud na této cestě potřebujete pomoc, podívejte se na naší nabídku školení pro jednotlivce i týmy. Na stránce Nástroje a aplikace najdete zdroje, které vám pomohou zefektivnit správu vašeho Instagramu.
Za zmínku stojí také naše online kurzy a e-booky, které vám pomohou na cestě k fungujícímu marketingu na Instagramu, která bývá občas dost trnitá.
Přejeme vám jen to nejlepší.
Katka & Ondra