Instagram nás rozhodně nešetří a připravuje další novinky, které nevypadají vůbec zle. Bedlivě pro vás v BGRAM sledujeme, co se kde šustne, co nás čeká a na co je potřeba připravovat pracně vymyšlené strategie.
Stories mají nové rozhraní
Všimli jste si, že je rozložení prvků v kameře Stories jiné? Instagram spustil nové rozhraní s černými bublinami kolem tlačítek a ikon.
Funkčnost je stejná, ale umístění ikon je jinde. Musím říct, že jsem z toho byla v prvních dnech lehce zmatená a párkrát jsem musela uvažovat, na co že to chci vlastně kliknout. ?
Funkce Rage shake pro nahlašování problémů – zatím pouze v USA!
“Rage Shake” vám umožní zatřást telefonem, abyste nahlásili problém s aplikací. Jako když ho chcete rozbít, protože vám něco nefunguje. ?
Může se to hodit ve chvíli, kdy se vám například špatně načítají Stories, nefunguje vám zvuk, nemůžete nahrát fotku na profil nebo vám zkrátka něco nefunguje tak, jak má.
Jakmile zatřesete telefonem, vyskočí vám malá nabídka s tlačítkem pro nahlášení problému. Standardně pro nahlášení problému musíte zamířit do nastavení, kde je to pekelně schovaný, tohle je super urychlení.
Funkce je zatím dostupná uživatelům s iOS a Android zařízeními v USA. Doufejme, že Evropa bude brzy následovat.
60 vteřinové Stories jsou v plném testu
O testování delších Stories ze stávajících 15 vteřin na 60 vteřin jsem psala už minulý měsíc.
Šlo o oficiální test na vybraných malých skupinách uživatelů.
Nyní se testy rozšířily do větších skupin a vypadá to, že se 60 vteřinových Stories po novém roce skutečně dočkáme. Sama jsem zvědavá, jak to zasáhne engagement jednotlivých účtů. Počkejme si na první výsledky.
Instagram zpřístupňuje funkci “placené odznaky” všem tvůrcům v USA
V podstatě jde o další způsob monetizace obsahu, pokud jste člověk, který na Instagramu tvoří obsah a svůj účet má přepnutý na tzv. “účet tvůrce”.
Pokud si nevíte rady, jaký typ účtu máte (firemní nebo tvůrce), tady během 10 vteřin zjistíte, který máte.
Funkci “Placené odznaky” Instagram představil v květnu 2020. Za poslední rok se rozšířila z omezené testovací skupiny účtů pro všechny tvůrce. V říjnu pak Instagram rozšířil jejich dostupnost na přibližně 50 000 tvůrců.
Pokud jste pro tuto funkci způsobilí (zkontrolujete v aplikaci na panelu pro profesionály), máte minimum 10 000 sledujících, žijete na území USA, jste starší 18 let a zažádáte si o funkci, můžete se začít radovat.
Asi si i něco vyděláte.
Přístup k odznakům pro způsobilé autory ve Spojeném království, Francii, Španělsku, Itálii, Německu, Japonsku, Austrálii, Turecku, Brazílii a Mexiku je v současnosti pouze pro zvané.
V praxi to využijete v rámci živých vysílání na Instagramu.
Funguje to tak, že jako tvůrce spustíte živé vysílání a vaši diváci si během něj mohou koupit odznáček. Když to udělají, vedle jejich uživatelského jména lidé uvidí ikonku srdce.
Peníze jdou do vaší kapsy. Instagram je prodává po 0,99 $, 1,99 $ a 4,99 $ a minimálně do roku 2023 za to po vás nebude chtít žádný poplatek.
Domnívám se, že tato funkce má dvojí efekt. Mohla by pomoct Instagramu diverzifikovat jeho příjmy mimo prodej reklamy, na kterém je v tuhle chvíli téměř výhradně závislý.
A také to má udržet tvůrce na Instagramu, aby neutíkali na jiné sítě, které monetizace nabízejí standardně.
Vzhledem k tomu, že je funkce závislá na zpřístupnění služby Facebook Pay (teď už to bude asi Meta Pay), která ještě ani není v Evropě dostupná všem, je otázkou, kdy se tato funkce nabídne českým influencerům a tvůrcům obsahu a jestli vůbec.
Přidání moderátora do živého vysílání
A u “živáků” na Instagramu ještě chvíli zůstanu. Očividně to vypadá, že se Instagram snaží “vzkřísit” jednu z jeho funkcí, která je hned po zaniklé IGTV tak trochu propadák. Nebo ne?
V rámci živých vysílání začal Instagram testovat možnost přidat do vysílání moderátora. Bude to omezeno na jednoho uživatele, kterému dáte práva stát se moderátorem vašeho vysílání.
Oceníte to ve chvíli, kdy se chcete skutečně věnovat svému vysílání (ať už jste tam sám/sama nebo si přizvete hosty), ale nechcete se rozptylovat hromadou komentářů a dotazů od účastníků nebo je například nestíháte “číst”.
Moderátor je za vás bude hlídat, odpovídat na ně v chatu nebo vám je připraví na odpovídání později.
Celková podoba funkce je zatím v testu dost nejasná, takže vám toho víc neprozradím.
Odstraňte jednotlivé příspěvky z karuselu
Oooooh, konečně!!! Zatím je funkce dostupná pouze pro uživatele s iOS, ale podle informací z Instagramu se připravuje i pro Androidy.
Nahrávání karuselu je skvělá věc, ale ne ve chvíli, kdy zjistíte, že vám tam protekla nějaká fotka nebo video, které tam jednoduše být nemělo. Doposud jste museli celý pracně připravený karusel post smazat a vytvořit nově. Vopruz!
Nyní už se tím trápit nemusíte, protože bude možné z karuselu smazat jakoukoliv fotku nebo video.
Stačí si po zveřejnění kliknout na tři tečky nad příspěvkem, vybrat možnost “Upravit” a nahoře vlevo ve fotce či videu uvidíte malou ikonku “koše”. Kliknutím na něj fotku nebo video z karuselu smažete. Poté stačí příspěvek uložit a je to.
Stále si nebudete moct po zveřejnění dodatečně upravit pořadí zveřejněných fotek nebo videí – to musíte zvážit už na začátku přípravy takového příspěvku, ale i tak beru mazání jednotlivých fotek či videí v karuselu jako menší úspěch.
Pokud u sebe ještě funkci nevidíte, je to dost možné. Instagram to u iOS uživatelů spouští postupně.
Instagram ukončuje svoji aplikaci Threads
Vsadím se, že spousta z vás ani nebude vědět, že něco takového existuje. ? Tuhle aplikaci Instagram vydal v říjnu 2019 jako “něco pro komunikaci” s kamarády na Instagramu.
Propojili jste jí se stávajícím Instagram účtem a de facto jste tady mohli sledovat Stories vašich sledovaných nebo si s lidmi psát zprávy.
V podstatě šlo o alternativu Snapchatu pro spojení mezi blízkými přáteli.
No, řeknu to asi jednoduše: nechytlo se to!
Hodně zapomenutá aplikace Threads bude v prosinci 2021 ukončena. A já myslím, že to vůbec nevadí.
Instagram přidává do Reels nástroje pro převod textu na řeč a hlasové efekty podobné TikToku
Funkci text-to-speech můžete znát z TikToku, kde je dost populární. Jde o převod textu na řeč.
Poměrně široce používaná funkce usnadňuje používání nevidomým nebo lidem s očními vadami tím, že jim psaný text převede na hlasový výstup.
A protože to zní docela cool, tak to lidi začali používat pro legraci ve standardním obsahu.
Funkci najdete v kameře Reels, když nahrajete video, přidáte text pomocí textového nástroje a klepnete na textovou bublinu.
Vyskočí vám nabídka pod třemi tečkami, kde se nabízí funkce text-to-speech (česky převod textu do hlasu).
Můžete si vybrat ze 2 hlasových voleb.
Funkce je zatím dostupná jen na některých trzích. Je dost pravděpodobné, že v Česku ji bude mít malé % uživatelů.
Oproti tomu hlasové efekty máme v Česku již dostupné
Umožní vám být s vašimi Reels ještě kreativnější. Můžete pomocí nich upravit zvuk nebo hlasový komentář ve vašem videu.
Nabídku najdete po nahrání videa do Reels klepnutím na ikonku noty. Poté se vám zobrazí nabídka Ovládacích prvků zvuku, kde stačí přepnout na Efekty.
Instagram zaostává za TikTokem u dětí ve věku 12 – 17 let
Letos 63 % Američanů ve věku 12 až 17 let používalo TikTok každý týden, ve srovnání s 57 % na Instagramu, napsala agentura Forrester. Děti z generace Z v průzkumu prozradily, že je pro ně TikTok zábavnější a pozitivnější než jiné aplikace pro sociální média.
I když je tohle skóre “těsné”, je to další důkaz, že TikTok je hlavním (a skutečně jediným) konkurentem Instagramu.
Jen pro zajímavost, i přesto, že TikTok v roce 2021 předběhl Instagram, stále to není nejlepší aplikace pro sociální média mezi generací Z.
Podle průzkumu společnosti Forrester’s 2021 Consumer Technographics US Youth Survey 72 % mladých lidí v USA (ve věku 12–17 let) používá alespoň jednou týdně YouTube.
Instagram testuje v iOS novou funkci „Take a Break“, která vás vybízí k ukončení brouzdání v aplikaci
Instagram testuje funkci, která vás vyzve k tomu, abyste si od aplikace odpočinuli, zhluboka se nadechli a “překalibrovali”. Půjde o volitelnou funkci, takže vám jí automaticky neaktivuje.
Obávám se, že spousta uživatelů ani nebude vědět, že něco takového někde v nastavení existuje a logicky to ani nebudou používat.
Domnívám se, že jde spíše o “politický” krok Instagramu vůči kongresu, pod jehož tlakem se momentálně nachází. Instagram tím pravděpodobně dává najevo, že mu skutečně záleží na duševním zdraví uživatelů. Jestli je to skutečným řešením tohoto problému se můžeme skutečně jen domnívat.
Funkce bude fungovat tak, že vás Instagram vyzve, abyste si dali pauzu poté, co v aplikaci strávíte určitou dobu – 10, 20, 30 minut.
Nová funkce je momentálně testována mezi vybranými uživateli Instagramu mluvícími anglicky. Instagram doufá, že ji spustí všem někdy v prosinci 2021.
Instagram pracuje na navrácení chronologického feedu
Novinka, kterou jsem slyšela z úst Adama Mosseriho (šéf Instagramu) živě ve středu 8. prosince 2021 během slyšení před Senátním výborem jistě potěší nejednoho uživatele Instagramu.
O návratu chronologického feedu se hovoří už mnoho měsíců, ale Instagram zatím nic nepotvrdil, ani nevyvrátil.
Mosseri před Senátem ve středu potvrdil, že Instagram aktuálně pracuje na verzi nového homefeedu, který by uživatelům zobrazoval příspěvky v chronologickém pořadí, na rozdíl od současného zobrazování obsahu na základě algoritmu.
Mosseri dodal, že společnost pracovala na této možnosti měsíce, přičemž vývoj prototypu značně pokročil.
Instagram vlastněný společností Meta (dříve Facebook) tuto funkci v roce 2016 zavrhl ve prospěch homefeedu generovaného algoritmem, který uživatelům zobrazuje příspěvky, o kterých si myslí, že se jim budou nejvíce líbit.
Algoritmický homefeed zůstane jako alternativní možnost prohlížení obsahu, možná s jiným stylem, se kterým experimentuje, nazvaným Oblíbené.
Spuštění nové verze homefeedu by mělo být někdy v roce 2022.
Všechno to zní hrozně hezky, ale ještě se neradujte.
Podle některých ukázek testů, do kterých jsem měla možnost nakouknout to pravděpodobně bude jako na Facebooku. Tam můžete na desktopové verzi přepnout na “Nejnovější” příspěvky, ale při zavření aplikace se vám stejně vždycky zobrazí algoritmem řazený feed.
A domnívám se, že na Instagramu to bude velice podobné. Budete tam mít přepínátko na titulce, kde bude Domů (to bude algoritmem generovaný feed jako doposud), pak bude záložka sledované a tam uvidíte obsah od lidí, které sledujete a pak bude záložka Oblíbené a tam si ručně přidáte vaše NEJ účty, od kterých chcete vidět obsah.
Kdykoliv ale obnovíte feed, zavřete aplikace nebo se budete pohybovat v jiných místech na IG, feed se vám stejně přepne do toho standardního algoritmického zobrazení.
Jak se říká: vlk se nažral, ale koza zůstala celá. ?
Nově si můžete přizpůsobit text a barvu odkazů ve Stories
Funkci už jsem si v minulosti vyzkoušela na našich testovacích účtech a hrozně jsem se těšila, až to spustí na globálně. Stickerka „Odkaz“ je horkou novinkou, kterou Instagram před několika týdny spustil všem uživatelům po celém světě.
Doposud mohli do svých Stories dávat prokliky na web (tzv. funkce swipe-up) jenom uživatelé s počtem fanoušků nad 10 000.
To bylo pro mnoho účtů dost frustrující a zkrátka na tenhle limit nedosáhli.
A teď přejdeme do současnosti…
Tuto funkci mají dostupnou všichni, jenom se změnila její podoba oproti původnímu „swipe-up“ potažení prstem nahoru.
Nově také můžete do tlačítka napsat vlastní text (původně se tam zobrazil název stránky, na kterou jste odkazovali) pobídky a po přidání stickerky poklepáním prstem můžete vybrat z 5 barev, které vám Instagram nabídne.
Instagram přidává do aplikace možnost nastavit si cookies
Novinku pro uživatele iOS i Android zařízení najdete v části Nastavení, pak jděte na Soukromí a dole uvidíte Soubory cookie.
V této části můžete Instagramu povolit, jaké osobní údaje o vás může a nemůže sbírat a dozvíte se, jak s nimi bude nakládat a kdo k nim bude mít přístup.
Instagram přidává video odpovědi na Reels
Instagram zavádí možnost přímo reagovat na komentáře k příspěvku Reels pomocí videa Reels. Oficiálně se funkce jmenuje „Reels Replies“, a jejím úkolem je posunout interakci mezi uživateli Reels o krok dál.
V praxi to funguje tak, že když klepnete na tlačítko ‚Odpovědět‘ pod komentářem k videím v Reels, objeví se v levém spodním rohu modrá ikona fotoaparátu (dříve tady byl profilový obrázek).
Po klepnutí na tuto ikonu, která vás přenese přímo do sekce Reels, tady můžete reagovat na daný komentář, můžete natočit video a poté jej sdílet se svými sledujícími.
Instagram umístí komentář, na který jste odpověděli jako nálepku na video Reels, které jste pořídili. Vaši sledující mohou pochopit, za jakým účelem jste toto video sdíleli a komentující se také dozví, že jste mu odpověděli.
Je to další způsob, jak si na Instagramu zvýšit engagement a zároveň stavět na trendu krátkých videí.
Funkce je totožná se stejnou funkcí, kterou TikTok přidal v červnu loňského roku. Podívejte se na video níže, kde uvidíte jak to funguje v praxi.
#Instagram přidává video odpovědi na #Reels . V Česku to zatím nemají všichni uživatelé, ale vydržte. Ono to k nám jednou z toho západu doteče. ? https://t.co/qZRCqvlkns
— BGRAM (@bgramcz) December 11, 2021
Jaké další funkce v rámci Reels Instagram testuje?
- Instagram pracuje na novém způsobu navrhování videí Reels – v praxi by to mělo vypadat tak, že když si prohlížíte nějaké Reels video, ve spodním pravém rohu vám vyskočí malý náhled dalšího Reels videa, do kterého se rovnou můžete prokliknout a sledovat.
- Brzy budete moct do Reels vkládat anketovou stickerku, jak jste na to zvyklí ve Stories.
- Instagram pracuje na přidání posuvníku do videí Reels. Nyní musíte celé video dokoukat do konce a nemůžete si v něm přeskakovat/posouvat, jako to znáte třeba ve videích na Youtube, Facebooku nebo Twitteru. Snad se brzy posuvníčku dočkáme. V IGTV to šlo, půjde to i v Reels. ?
Na čem ještě Instagram pracuje pro příští rok?
- Instagram vyvíjí nástroj, který identifikuje produkty na fotkách a zobrazí vám další doporučené produkty, které jsou vizuálně podobné. Skvěle to dneska funguje třeba když nakupujete na Aliexpress.
- Instagram pracuje na novém designu profilů, tedy té části, kde je vaše profilovka a BIO. Bude to vycentrované a tlačítka se lehce přeskládají.
- V nastavení profilu si nově budete moct nastavit vaše “zájmy”. Díky tomu napovíte algoritmu, jaký typ obsahu vám může zobrazovat (např. móda, šperky, knihy, pečení, filmy, business apod.)
- Instagram pracuje na auto draftech ve Stories. Drafty neboli koncepty fungují ve chvíli, kdy tvoříte Stories a ty se vám mezitím ukládají jako koncepty. Pokud se rozhodnete editor Stories zavřít a Stories ještě nemáte zveřejněnou, máte to uložené pro sichr na později.
- Instagram pracuje na přidání možnosti “Smazat můj účet” přímo v Nastavení ve spodní části menu. Když dneska chcete totiž účet smazat, musíte to udělat přes speciální stránku, která je špatně dohledatelná.
A tím seznam rozhodně nekončí ?
Chystá se toho na nás příští rok opravdu hodně a my se mooooc těšíme, až vás všechny tyto novinky zaučíme v našich školeních.
Do těch se může přihlásit téměř každý. Ať už se o svoji prezentaci na Instagramu staráte sami, nebo pod sebou máte social media tým, nebo vlastníte firmu a chcete to naučit své(ho) zaměstnance nebo vlastníte agenturu, která se o to stará klientům…