‹ Zpátky na blog

Listopadové novinky z Instagramu od Katky z BGRAM

Listopadové novinky z Instagramu od Katky z BGRAM

Přivítejte bohatou nadílku 11 novinek na Instagramu™.

Jdeme na ně…

Jestli (online) světem něco fakt otřáslo, bylo to přejmenování Facebooku na nový název. Ten zní „Meta„. Pozor, mění se název mateřské společnosti, nikoliv název aplikace, jak si někteří mylně myslí.

Aplikace se stále bude jmenovat Facebook. Stejně tak Instagram zůstane Instagramem a WhatsApp WhatsAppem. Pokud produkty od Facebooku používáte, nelekejte se, že se vám zničehonic v aplikacích zobrazí hlášky o tom, že jste vlastně v aplikacích firmy Meta. ?

A když Facebook něco mění, vždycky to má na někoho dopady.

Stejný název (Meta) totiž nese jedna pražská neziskovka podporující děti s odlišným mateřským jazykem a jejich učitele.

Té Facebook bez varování zrušil Facebook stránku s odůvodněním, že prý zneužívá identitu technologického giganta.

…ale teď už radši k těm Instagram novinkám ??

1) Instagram nově umožňuje zveřejňovat obsah z počítače

Pro ty z vás, kdo jste už na Instagramu zběhlí a pomáháte si aplikacemi 3. stran to asi nebude nic převratného. Ale pro ty z vás, kterým zoufale chyběla možnost z počítače po přihlášení na Instagram nahrávat fotky mám dobrou zprávu – teď už můžete. ?

Stačí vám otevřít si Instagram z počítače a pokud v horní části obrazovky vidíte ikonku se znaménkem +, pak můžete nahrávat fotky a dokonce i videa!

Dobrou zprávou je, že nepotřebujete nutně firemní účet nebo účet tvůrce. Klidně si to vyzkoušejte na soukromém. Špatnou zprávou je, že z webového rozhraní nemůžete takto nahrávat Stories nebo Reels.

Na našem Instagramu se můžete podívat na krátké video, jak to vypadá v praxi.

2) Přidávat odkazy do Stories nyní mohou úplně všichni

OK. Tahle novinka otřásla světem Instagrammerů asi nejvíc! Taaak dlouho se na ní čekalo, tak dlouho jsem o ní snila i já, že se sen stal skutečností. ?

Abyste pochopili tu čirou radost: Instagram jako jedna z mála sítí neumožňuje přidávat odkazy k příspěvkům, jak jste na to asi zvyklí jinde.

Pokud jste tedy chtěli přidat odkaz do Stories, museli jste nasbírat nejdříve 10 000 sledujících, aby vám tuto funkci (říkalo se jí „swipe-up“) Instagram aktivoval.

Jenže to byl mnohdy pro lidi problém a proto se dost často lidé hnali za tímto limitem všemožnými způsoby, (nákup fanoušků, soutěže o všechno možný, utrácení za reklamu… ?) jenom aby funkci získali. Tak se zase uklidníme, teď už nemusíte splňovat žádný z limitů a funkci získáte i tak. A dokonce zadarmo. ?

Navíc se jí nově neříká „swipe-up“, ale jednoduše „link“. Funkci najdete v rozhraní Stories pod tzv. „stickerkami“ a jmenuje se „Odkaz“.

Nová podoba odkazu v Instagram Stories

Existuje tady však výjimka, které účty nemají nárok na tuto funkci:

  • nově vzniklé Instagram účty (Instagram nepíše, jak „staří“ musíte být ?, ale chtějí tím limitovat riziko spamu u nově vzniklých účtů)
  • účty, které porušují nějaká pravidla Instagramu, nebo „hejtují“ nebo na platformě sdílí dezinformace.

3) Instagram má nové statistiky

Abych to uvedla na pravou míru. Nečekejte nějakou „velkou“ aktualizaci. Instagram spíš „vylepšil“ reportovaná data o účtech, které jste oslovili vaším obsahem a navíc zde vidíte rozpad na vaše „sledující“ a „nesledující“ a lepší zpřesnění demografie.

? Více jsem o tom psala v příspěvku na mém LinkedIn profilu.

4) Stories o délce až 60 vteřin

Instagram umožňuje nahrávat Stories o délce 15 vteřin. Ale očividně je to málo, proto jsme si v testovacím módu všimli, že nám Instagram za zády začal testovat možnost nahrávat delší Stories v délce do 60 vteřin.

Díky tomu byste nově nemuseli ořezávat delší klipy na 15 vteřinové úseky, jako je tomu doposud, ale prostě byste to tam bouchli v jednom kotli.

Otázkou je: Bude se někdo dívat na 60 vteřinové Stories? ?

Osobně mi to moc nedává smysl, protože pro účely delších videí spíše lépe poslouží Reels, ale na druhou stranu, ať to otestují za nás. ?

Je pravdou, že pro uživatele, kteří právě ta Reels videa tvoří (tam totiž můžete nahrávat videa o max. délce 60 vteřin) by to mohlo mít přidanou hodnotu v tom smyslu, že by defacto přesdíleli svá Reels videa do Stories.

Instagram by klidně mohl Stories a Reels sloučit do jednoho a vyřešilo by se spoustu problémů. ?

Jaký to bude mít vliv na hodnocení výkonu, to se uvidí. Jak říkám, je to ve fázi testování.

5) Instagram testuje „lajkování“ Stories

A u Stories ještě chvíli zůstanu. Instagram si totiž v testovací verzi hraje s myšlenkou, že by uživatelé mohli „lajkovat“ konkrétní Stories.

Nejspíš si říkáte: „Ale vždyť to už dneska jde“.

Ano jde.

Instagram testuje lajkování Stories

Ale problém je v tom, že veškeré tyto reakce vám chodí do doručené pošty.

Jenže někdy těch reakcí přijde tolik, že vám to doslova zahltí schránku a v té se snadno ztratí daleko důležitější zprávy.

Těm z vás, kdo si projdete našimi školeními Instagramu samozřejmě ne ?, protože zefektivnění procesu komunikace na Instagramu je jedním z témat našich odborných školení ve firmách.

Novinka by spočívala v tom, že by vám lidé mohli stejně tak reagovat na Stories, jako doposud, ale reakce by se vám schovaly do spodní části Stories, kde byste se k nim dostali na jedno kliknutí.

Finální podoba funkce se pravděpodobně ještě změní, takže tuto informaci berte s rezervou.

6) Plánování živých vysílání

Tato novinka jistě potěší ty z vás, kdo už pravidelně na Instagramu vysíláte živě. Doposud byla příprava živých vysílání (zvlášť ta, která zahrnují hosty) tak trochu horor. Museli jste vytvořit příspěvek na profilu (jasně, nemuseli, vaše mínus ?) s předstihem a lákat sledující na vysílání, pak je znovu upomínat. Nic moc efektivního.

Pamatujete, když jsem pořádala Živáčky o Instagramu?

Tolik práce jsem s tím měla, a tahle funkce by se mi tehdy strašně hodila! Mimochodem celou sérii si teď můžete poslechnout na našem Spotify, v Google podcastech a taky v Apple podcastech.

Dnes můžete naplánovat živé vysílání na Instagramu až na 3 měsíce dopředu!

Navíc jej můžete sdílet jako příspěvek do vašeho profilu včetně popisku, hashtagů a můžete tam označit třeba vaše hosty nebo lokalitu.

V profilu se pak u příspěvku v horním pravém rohu objeví ikonka kalendáře napovídající, že půjde o živé vysílání.

Stejně tak to lidé uvidí v home feedu a mohou si nechat poslat připomenutí v podobě notifikace na mobilu, aby o vaše vysílání nepřišli. Den dopředu a také 15 minut před začátkem vysílání.

Naplánování živého vysílání na Instagramu v rámci příspěvku na profilu

Příjemnou novinkou ve vylepšování živých vysílání bude také funkce „cvičný režim“, která je zatím pouze v testování, nicméně umožní vám a vašim hostům připojit se o něco dřív před zahájením, abyste si otestovali připojení, zvuk a třeba i osvětlení a mohli to pak naostro rozjet bez zbytečného stresu.

7) Instagram přidává do API Reels Ads Placements

Ve zkratce to znamená, že v podstatě umožňuje schváleným platformám třetích stran usnadnit vytváření reklam do Reels v rámci jejich digitálního reklamního toku. Instagram marketing API bude k dispozici ve všech aktuálních marketing API a nevyžaduje upgrade.

Oficiální reklamní partneři Meta (dříve Facebook) využívají API rozhraní k zabudování funkcí do svých platforem, což umožňuje nástrojům jako je např. Later, Iconosquare atp. usnadnit nám uživatelům s firemními účty různé možnosti zveřejňování obsahu na platformách jako je právě Instagram.

Dává mi to jistou naději, že by mohlo jít v budoucnu plánovat Reels právě pomocí těchto nástrojů. ?

8) Další nástroje pro spolupráci mezi influencery a značkami

Instagram i nadále pokračuje ve vývoji nástrojů pro zlepšování interakcí mezi tvůrci obsahu (v česku jim spíše říkáme influenceři ?) a značkami (tedy vámi firmami a podnikateli).

Ráda bych zmínila 4 vylepšení, která se objeví brzy v aplikaci:

  1. „Preferované značky“ – bude se jednat o jakýsi seznam pro vyhledávání a přístup k nejčastějším a neoblíbenějším spolupracovníkům, což v praxi nabídne influencerům seznam firem, které hledají někoho pro spolupráci.

    Ve chvíli, kdy budete jako firma potřebovat najít nějakého influencera, nahodíte do aplikace něco jako inzerát a influenceři se vám budou moct hlásit.

  2. Nová složka v rámci DM – i tady se můžete těšit na novinku v podobě speciální karty v doručené poště, která vám pomůže udržovat komunikaci s influencery mimo vaši standardní komunikaci s fanoušky nebo dalším publikem a díky tomu jí zefektivnit a zrychlit.

    Navíc si zde jako firma nebo podnikatel pomocí filtrů vyberete influencery podle věku, počtu sledujících, pohlaví nebo lokality, kde influencer žije.

    Říkejme tomu volný trh s influencery. ? *Funkce jsou zatím testovány pouze v USA s malou skupinou značek.

  3. Reklamy u značkového obsahu v Reels – předposlední novinkou je možnost propagovat Reels influencerů v rámci vašeho firemního účtu. V praxi to bude vypadat tak, že si domluvíte s influencerem spolupráci, ten jí označí funkcí „štítek placeného partnerství“ a povolí vám možnost takový obsah propagovat.

    Vy díky tomu můžete vylepšit dosahy v home feedu a v Reels feedu. Funkce by měla být spuštěna v následujících měsících i nám v Česku.

  4. Nativní affiliate program pro tvůrce – funkce zatím testovaná v USA umožní tvůrcům (influencerům) vytvořit si na svém profilu tzv. „digitální obchod“, kde mohou sdružovat fyzické produkty od vás firem, se kterými spolupracují a označují funkcí „štítek placeného partnerství“.

    Pro vás firmy to znamená jediné: můžete motivovat influencera, aby si vydělal na Instagramu sám, protože za každý prodej vašeho produktu skrz Instagram dostane provizi do své vlastní kapsy.

    Navíc to všechno technicky zajistí Instagram, takže ani nepotřebujete mít žádné znalosti nebo externí affiliate programy.

9) Dostávejte oznámení, když nefunguje Instagram

Ano, obzvlášť po masivním výpadku služeb Facebooku 4. října 2021 se může hodit nová funkce přímo v Instagramu, která vám prozradí, že „je to rozbitý“. ?

Nemusíte už zběsile googlovat a hledat statusy na LinkedIn nebo Twitteru, co se sakra stalo! Stačí si otevřít aplikaci Instagram, kde vám v notifikacích vyskočí hláška, co se právě děje.

Amen ?

10) Nová stickerka „Vlastní“ ve Stories

Rovnou říkám, že to pojmenování v češtině je vážně dost zavádějící. ? Funkce by se dala popsat asi takhle: „Vytvoř výzvu ve Stories“.

Když nám naši sledující na Instagramu začali psát, o co sakra jde, museli jsme to hned otestovat. A přišlo nám to vtipné, protože Instagram tak trošku obšlehl funkci z TikToku, která se jmenuje „Duet“ a je tam dost úspěšná!

Ve zkratce: Jednoduše ve Stories vytvoříte nějakou výzvu (např. vyfoťte nám, jaké kafe zrovna pijete) a lidé zvenčí se do ní mohou přidat svým příspěvkem ve Stories. Všichni zvenčí mohou vidět, kdo se zúčastnil klepnutím na vaši výzvu.

Je to de facto řetězovka. K čemu je to dobrý? Zvýšení vašeho engagementu!

11) Funkce Collab v obsahu na profilu a v Reels

Na tuhle libovku se upřímně těším už od léta, co se o ní v zahraničí mluví a teď se dostala konečně k nám do Čech.

Jak to jenom říct jednoduše. ? Představte si, že vytvoříte na vašem profilu fotku, ale třeba jste na ní spolupracovali s někým dalším, kdo má Instagram a chcete, aby se ta fotka propsala i na účet dotyčného. Nejčastěji tohle dělají v zahraničí umělci nebo tvůrci obsahu, aby si tím zvýšili visibilitu svých účtů.

Je to obdoba „share for share“ funkce, která je na Instagramu od jeho počátků, a ještě si to sama pamatuju, jak jsme v roce 2013 jako magoři všechno mezi kámošema „šérovali“. ?

Každopádně tohle je trochu víc profi a nabízí to tvůrcům možnost spolupracovat na fotkách a videích společně a slíznout za to pak smetanu. Obsah se tak dostane na home feed nebo Reels feed obou účtů a budou mít celkový počet zobrazení, společné lajky a komentáře.

Je nutné podotknout, že to musíte udělat ve chvíli zveřejňování obsahu, ne po. A nefunguje to u soukromých účtů.

Do funkce se dostanete pomocí označování lidé na fotkách, kde se pak překliknete na kartu „Spolupracovníci“.

Nová funkce na Instagramu jménem Spolupracovníci neboli Collab

Tadáá, jsme u konce.

To by pro tento měsíc stačilo.? Jestli se vám novinky líbily, sdílejte je se svými kamarády nebo kolegy. Pokud máte jakékoliv otázky, pište dolů do komentáře. ?? 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *