‹ Zpátky na blog

Co znamená UGC obsah na Instagramu a kdy se vaší značce vyplatí s ním pracovat

Možná jste se na sociálních sítích někdy setkali se zkratkou UGC – User Generated Content. V češtině je to jednoduše obsah, který vytvořil uživatel.

Na Instagramu se UGC stal v mnoha ohledech velice úspěšným a vlivným nástrojem, jak vytvořit firemní obsah.

Obsah, který vytvoří uživatel může podporovat image vaší značky a navíc je to jednoduchý způsob, jak „získat obsah zadarmo“. 

Pamatuju si na začátky, kdy Apple před víc jak 10 lety vydal první iPhone a dá se říct, že odstartoval éru „smartfouonů“.

Zanedlouho na to vyšla na světlo boží aplikace Instagram – fantastické udělátko pro dělání a filtrování fotek, které navíc můžete vyslat do světa.

Dneska prakticky většina z nás vlastní chytrý telefon. Stal se naší pravou rukou, která úplně změnila způsob, jakým koordinujeme náš život.

Pomáhá nám řídit naši každodenní rutinu a díky němu jsme se naučili mnohem rychleji komunikovat s okolním světem. 

Do konce roku 2017 bychom po celém světě měli pořídit 1,2 bilionů fotografií.

Připadá vám to neuvěřitelné? Jak se to vezme

Od roku 2007 se toho hodně změnilo a kvalita telefonů šla rapidně nahoru. Máme vysokorychlostní internet, nadupané telefony se špičkovými kamerami.

Obě funkce tak postupně víc a víc podporují vzestup sociálních sítí jako Facebook nebo Instagram.

Tyto sítě jsou založené na vizuálním obsahu, který každý den hltáme jedním dechem. Výsledkem toho je, že naše „poptávka“ po fotkách nebo videích každým dnem roste.

Každá značka je spojena s určitým obrazem

To znamená, že každá firma/podnikatel/značka má na trhu jistou image. Vaše image mimo jiné vyplývá z několika různých faktorů, z nichž jeden je vaše cílová skupina. Ta má specifické vlastnosti a důvod, proč vás sleduje je ten, že jí k sobě lákáte svoji prezentací a vystupováním.

Na trhu je spousta značek, které dychtivě touží po tom oslovit generaci mladých a úspěšných ve věku nad 20 let, nicméně ve finále se skutečně zaměřují pouze na střední třídu.

Chcete pochopit vaši Instagramovou cílovku? Začněte ji studovat!

Setkávám se s případy, kdy firmy jednoduše vezmou „fanouškem vytvořený obsah“ a přesdílí ho na svých sítích a tím končí veškerá práce. Samozřejmě je to v pořádku, nicméně s takovým obsahem se dá pracovat daleko fikaněji.

UGC (obsah vytvořený uživatelem) vám dává možnost prozkoumat vaši cílovou skupinu a díky tomu získáváte šanci zjistit, jak je vaší cílovou skupinou vnímána vaše identita značky.

Obrázky nebo videa vašich skutečných zákazníků, kteří zobrazují vaše produkty nebo služby vám poskytují poměrně konkrétní představu o tom, jakým způsobem využívají váš produkt nebo službu, jak o nich mluví, jak na ně reagují jejich sledující a jakou hodnotu vám to jako firmě přináší.

Požádejte vlastníka autorských práv o povolení ke sdílení jeho příspěvku

Firmy, značky nebo podnikatelé, kteří chtějí používat UGC jako součást své marketingové kampaně nebo v rámci obsahové strategie na Instagramu by se měli řídit určitými pravidly, pokud jde o přesdílení někým vytvořeného obsahu.

Důrazně bych vám doporučovala před přesdílením obsahu, každého uživatele předem písemně požádat o souhlas. Uvědomte si, že veškerá vaše prezentace slouží ke komerčním účelům, proto byste měli být opatrní.

Chápu, že žádat každého fanouška o svolení může na firmu působit jako zbytečná ztráta času, nicméně nezapomínejte, že krádež duševního vlastnictví je v Evropské unii chráněno zákonem.

Pokud jste chytrá firma, která svůj marketing dělá profesionálně, tohle si nelajznete.

Jak pohodlně přesdílet cizí obsah na Instagramu?

Pro přesdílení obsahu můžete použít například aplikaci Later, která je zdarma a navíc je to oficiální partner Instagramu.

Tuto možnost najdete v části „Search and Repost“ a dovolí vám přesdílet pohodlně z počítače obsah vašich fanoušků v plné kvalitě.

Žádost o sdílení cizího obsahu může vypadat třeba takto:

Získejte přehled o vašich zákaznících

S každým obrázkem nebo videem, které sdílí zákazníci, se o nich dozvíte něco nového. Třeba jak a kde používají váš výrobek nebo s jakými pocity a zkušenostmi využili vaše služby.

Dost často se dozvíte, co rádi jedí nebo pijí, do jakých destinací nebo zda vůbec, cestují. Dozvíte se, jakých aktivit se účastní.

Stručně řečeno, s každým nasdíleným příspěvkem získáte další cenné poznatky o každodenním životě vaší cílové skupiny / vašich zákazníků.

Ale co s tím?

Je to jednoduché. Umožní vám to vyvodit závěry o jejich potřebách při plánování vaší marketingové strategie.

Dost často s našimi klienty děláme „průzkum“ jejich fanoušků a vzniknou nám z toho skvělé nápady na obsah pro následující měsíce. 

UGC jako nástroj pro navázání vztahů se zákazníky

Spotřebitelé sdílejí svůj obsah a vy ho nějak prezentujete – třeba na vašich webovkách nebo na sociálních sítích. Díky tomu ostatní uživatelé vidí obsah vytvořený vašimi zákazníky.

Pro některé z nich je to v tu chvíli inspirace, abyste jejich obsah také sdíleli jménem vaší značky.

Troufám si říct, že tito lidé podvědomě touží po uznání jejich obsahu nebo tím vyjadřují jejich loajalitu k vaší značce.  Možná jste typ člověka, který to prostě nechápe, protože to sám nedělá.

Nebraňte se tomu, přijměte to tak, jak to je a využijte toho pro svůj marketing. 

UGC bude mít ve většině případů vždy pozitivní vliv na to, jak zákazníci hodnotí vaši značku. Jakmile začnete sdílet takový obsah na vašich kanálech, dokážete vašim sledujícím, že vám jejich obsah není lhostejný, ceníte ho a vnímáte jejich názory. 

Získejte zpětnou vazbu na váš produkt nebo službu

Pokud jste dobrý obchodník, neměli byste se bát zeptat se vašich zákazníků na zpětnou vazbu. Buď je o to můžete požádat přes e-mail nebo přímo na vašich webovkách.

Každého z nás zajímá, jak jsou naši zákazníci s produktem nebo službou spokojeni, jaká byla jejich zkušenost s nákupem nebo s procesem doručení. Proto bychom to neměli zanedbávat.

Nebojte se kritiky. Potřebujete vědět, jak se věci dají ještě zlepšit. 

Popisky k UGC vám ale doopravdy odhalí, co si lidé o vašich produktech nebo službách myslí.

Někdy je to krátká věta a někdy si lidé dají práci a napíšou poměrně bohaté recenze, které jsou z hlediska psychologie považovány za mnohem přesvědčivější, než klasické „recenze“. 

Udělejte si čas a tyto příspěvky si důkladně pročtěte a nezapomínejte ani na komentáře.

Dost často tam totiž objevíte užitečné komentáře, které vám pomohou při vývoji dalších produktů. 

UGC je více autentický a realistický

Obsah na firemních Instagramových účtech, který obsahuje UGC, je na první pohled víc autentický a tak nějak pravdivější, než obsah, který si značka vytvoří sama.

Je to logické – raději věříme někomu, kdo už si to „zkusil“, než firmě samotné. Byť nám firma nechce v principu lhát, pořád ji jako spotřebitelé vnímáme jako komerční záležitost.

UGC pomáhá vytvářet a upevňovat vztah mezi firmou a zákazníkem. Díky tomu budou mít lidé lepší pocit, co se týká nákupu vašich produktů, protože uvidí, že ostatní byli spokojeni s vašimi výrobky nebo službami. 

Nebojte se používat UGC pro budování „image“ vaší značky na Instagramu.

Přestaňte se honit za nejvyššími počty fanoušků a raději se zaměřte na vytvoření pevné vazby mezi vámi a vašimi zákazníky.

Tvorba image vaší značky není jen o hezkých fotkách, je to o názorech na vás, o sdílení zkušeností.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *