Možná jste si na Instagramu všimli výrazného poklesu lajků, komentářů nebo dalších čísel. Netušíte, kde se stala chyba, co za tím je?

Dneska si povíme, proč některým uživatelům klesla čísla a co pro to udělat.

Instagram se vyvíjí

Aktuálně je na Instagramu více než 700 milionů uživatelů. Jen pro vaši představu: Loni v červnu bylo na Instagramu 500 milionů.

Instagramu trvalo 3,5 roku, než získal 200 milionů uživatelů.

Sečteno a podtrženo, za nějaký rok se mu podařil takový nárůst, jako v minulosti za podstatně delší dobu.

Díky tomu začíná být síť přesycená a proto je to na ní tak trochu boj o “místo na slunci”, kdy musíte být více aktivní a už vám nestačí několik málo aktivit pro to, abyste byli vidět.

Do hry vstoupily firmy, které sít využívají pro svůj marketing. To také firmám nahrává ve využívání Instagramu jako platformy pro nákup reklamy.

Jinými slovy, pokud chcete svůj obsah dostat k vašim sledujícím (a případně oslovit nové), budete za to muset zaplatit nebo využít další možnost, která je však časově náročnější, avšak zadarmo.

Pokud vám výrazně klesl engagement, je potřeba zjistit, co je hlavním důvodem a případně udělat na vašem profilu a ve vaší strategii změny.

Na vině je algoritmus

Jak už jste si mohli všimnout, fotky se na titulní stránce již dlouho neřadí chronologicky, ale podle nových algoritmů.

Ty vyhodnocují relevantní obsah (tedy to, co skutečně chcete vidět), vaši aktivitu vůči profilu, který sledujete (jak často komentujete nebo lajkujete obsah konkrétního uživatele) nebo také správné načasování vašeho obsahu.

Pokud nebudete plánovat, kdy fotku nebo video zveřejníte, jste pro Instagramové algoritmy neefektivní uživatel.

Měli byste se proto v první řadě zaměřit na obsah, který vám nejlépe funguje a neztrácet čas tvorbou příspěvků, které mají nízké interakce.

K tomu ještě budete muset vypozorovat, kdy jsou vaši fanoušci na vašich příspěvcích nejvíce aktivní, tuhle dobu si zprůměrovat a stanovit tak ideální čas pro sdílení.

Zveřejňujete obsah, který vaše fanoušky nezajímá

Nejčastější problém, který vidím, je sdílení obsahu, který není v souladu s tím, proč se vám přidali fanoušci.

Jinými slovy, pokud vám spadly lajky nebo komentáře, může to být známka toho, že se vaše příspěvky fanouškům už nemusí líbit nebo jim nemusí rozumět.

Možná jste jen změnili typy příspěvků nebo jste začali komunikovat úplně jiným způsobem a stávajícím nebo původním fanouškům to nemusí sednout.

To je naprosto přirozené. Nikdy se nezavděčíte všem. Důležité je sledovat, jaký vývoj v datech bude mít váš obsah v následujících měsících a jestli to bude krok správnou cestou.

Jak často sdílíte obsah?

Frekvence sdílení obsahu hraje také jistou roli v tom, jak a komu se budete zobrazovat.

Zkuste místo každodenního sdílení fotek nebo videí změnit frekvenci sdílení každé 2 dny. Nebo naopak zkuste 2 fotky denně s dostatečným rozestupem.

Musíte však tyto změny testovat v nějakém intervalu a udělat si vyhodnocení, abyste věděli, co vám funguje lépe.

Můžete vyzkoušet i nástroj Squarelovin.com, který vám v části “Optimalizace” pomůže stanovit vhodné časy, kdy jsou vaši fanoušci na vašich příspěvcích nejvíc aktivní.

Buďte důslední v konzistenci

Konzistence není jen o tom, abyste měli jednu fotku vedle druhé barevně sladěnou. Jestliže sdílíte příspěvek jeden den, pak týden nic, pak tři dny po sobě a pak zase nic, nemůžete se divit tomu, že vám padají dosahy.

Instagramové algoritmy vyhodnocují také vaší pravidelnost ve sdílení a takovým uživatelům připisují “body k dobru”.

Nevyhnete se proto plánování vašeho obsahu.

Vybírejte vhodné hashtagy

Ani hashtagy už nefungují jako dříve. Spousta z nich je přesycená fotkami nebo videi a proto se musíte dívat po takových, které pod sebou nemají statisíce fotek a jsou více adekvátní ke komunitě, do které spadáte.

I tak jsou hashtagy stále významnou součástí vaší strategie pro Instagram.

Cílíte svými fotkami spíš na české uživatele?

Pak se vyhněte používání anglických hashtagů. Vzhledem k tomu, že je angličtina celosvětový jazyk a na Instagramu je nás už 700 milionů, konkurence mezi takovými hashtagy je tak obrovská, že nemáte šanci, aby vás někdo z Čech objevil.

Udělejte si research mezi hashtagy, projděte si klíčová slova, která používají vaši kamarádi nebo podobné účty s tématikou, jakou sdílíte vy a vezměte si z toho inspiraci.

Pravidelně kontrolujte, co se pod hashtagy objevuje a pokud zjistíte, že se pod některým hashtagem ukazuje až příliš moc fotek od “konkurence”, přestaňte jej používat a jděte hledat další.