‹ Zpátky na blog

Instagram vs. Facebook: Proč se váš přístup k obsahu musí lišit

Můžete přidat na Facebook stránku stejný obsah, který děláte pro Instagram? A můžete přesdílet na Instagram obsah, který jste vytvořili primárně pro Facebook stránku?

Velice často se nás klienti v rámci konzultací nebo na školeních ptají na podobné otázky. A často se setkáváme se situací, kdy správci Facebook stránek publikují stejný obsah rovnou na Instagram.

Kéž by to bylo tak jednoduché a mohli jste si správu obou sítí zjednodušit výše zmíněným způsobem. Pravdou však je, že obě sítě vyžadují různá sdělení a různý přístup k tvorbě obsahu.

Spotřebitelé očekávají při spuštění aplikace Instagram jiný typ obsahu, než ten, se kterým se setkávají na Facebooku.

Facebook v Česku nad Instagramem stále vede

Pokud se bavíme o uživatelské základně, k dubnu 2022 jsme měli v ČR 5 734 500 aktivních uživatelů za měsíc.

Výhodou Facebooku je fakt, že na něm najdete prakticky každý typ uživatele. S velkou pravděpodobností jsou tam i vaši zákazníci a to bez ohledu na to, jestli jste spotřebitelská značka nebo malý B2B podnik.

Nepodceňujte potenciál stále organického Instagramu

Každý, kdo o Instagramu něco málo ví, vám pravděpodobně řekne, že pro úspěch musíte makat na kvalitním obsahu v kombinaci s dalšími aktivitami jako influencer marketing, hashtagy nebo pravidelné soutěže.

I přesto, že má Instagram v Česku k dubnu 2022 celkem 2 163 100 aktivních uživatelů měsíčně, a je tedy daleko za Facebookem, je to stálice mezi sociálními sítěmi v Česku, která má stále co nabídnout.

Pro zajímavost: Jedna z pěti minut strávených s telefonem v ruce připadá Instagramu a Facebooku.

V kontextu aktivní uživatelské základny je to poměrně obrovské publikum, ke kterému se můžete dostat. Často i zcela zdarma.

Nenapadá mě zásadní důvod, proč nepropagovat vaše podnikání nebo firmu na jedné z těchto sociálních sítí bez ohledu na to, jaký je váš produkt nebo služba, nebo koho se tam snažíte v konečném důsledku oslovit.

Obě sociální sítě lze využít k budování vztahů s vaší zákaznickou základnou.

I když se to na první pohled může zdát, že mají obě sítě téměř totožné funkce, naopak mají určité výrazné rozdíly ve způsobu, jakým je spotřebitelé používají.

Cílové publikum

Obě sociální sítě mají značnou vyspělost a kvalitu uživatelů.

Na Instagramu najdete především mladší publikum pod 35 let

Proto se zde rády propagují firmy, které mají produkty nebo služby zaměřené na mladou generaci.

Najdete zde ohromné množství obsahu o jídle, cestování, kosmetice nebo fitness. Samozřejmě to neznamená, že když nespadáte do jedné z těchto oblasti, nemáte na Instagramu šanci.

Facebook je pro změnu populární mezi mileniály a s oblibou jej používají lidé starší 50 let

Například korporátní sektor používá Facebook především k průzkumům, inzerci a oznámením nebo prohlášením. Facebook je platforma, která se používá pro vyzrálý obsah a velmi často upozorňuje na další společenská témata, o kterých je třeba diskutovat.

Proč by se k Facebooku a Instagramu mělo přistupovat odlišně?

Každý lepší marketér vám dneska řekne, že obsah je král. Je to klišé, které se dá navíc vysvětlit mnoha způsoby.

Žijeme v době marketingu, který se zaměřuje na poměrně konkrétní obsah. Pro podnikatele a značky to znamená jediné:

Budovat vztahy se správnými lidmi, pomocí správného typu obsahu, na správném místě a ve správný čas.

Ale jak tedy rozklíčovat, jaké druhy obsahu fungují na Instagramu a jaké na Facebooku?

To je otázka za milion.

Jak už jsem zmínila výše, Instagram směřuje spíš k módě, životnímu stylu, kráse, cestování, zdraví a fitness. Důvodem, proč to tady tak funguje je fakt, že tato odvětví můžete propagovat pomocí fotek a videí, které mají styl a nápad.

Do fotek můžete přidávat různé filtry, textury a další efekty, které udělají vaše fotky nebo videa jednoduše atraktivnější.

Oproti tomu je Facebook lepší volbou, pokud tam chcete diskutovat o nápadech, o podnikání, o politice, o sociálních otázkách nebo dokonce i o situaci na finančním trhu.

Protože je na Facebooku publikum všech věkových kategorií, neexistuje tady pevné a jasné pravidlo, že fotky a videa musí být vymazlené filtry, nebo vytvořené kreativně s nápadem.

V minulosti mě zaujalo přirovnání, které pronesla Vickie Molina-Estolano z Facebooku:

„Vztah mezi Facebookem a Instagramem mi připomíná bílé a červené víno. Lidé mají rádi oba druhy vína, ale jsou chvíle, kdy dávají přednost jednomu před druhým, například když jedí mořské plody versus steak.

Stejně tak lidé používají Facebook i Instagram, ale každý z nich naplňuje jejich potřeby v jiné míře.“

Tým Facebook IQ hloubkovými průzkumy zjistil, že Instagram je místem, kam když lidé chodí, očekávají inspiraci a důvěrný pohled, zatímco na Facebooku hledají názory a obsah v reálném čase.

Můžete si to představit u příkladu velké kulturní akce

Na Instagramu lidé budou chtít vidět pohled na celebrity, které tam vystoupí, fotky ze zákulisí a hodně cool obrázků z té akce. Na Facebooku u tentýž akce budou chtít lidé vidět spíš detailní informace k akci, budou si chtít přečíst recenze, kritiku nebo mnohdy až ostré názory na akci jako takovou.

Vždycky když si pročítám komentáře k Burger Festu v Holešovicích nebo diskuze pod jakýmkoliv příspěvkem od RegioJet, mám chuť to celý polejt benzínem a zapálit. ? Někdy je to vyhrocené a ztrácí se v tom to dobré. Ale to je prostě Facebook.

Zjednodušeně řečeno si tam lidé zajdou rádi postěžovat a samozřejmě také občas pochválit. Jen té chvály je tam paradoxně daleko méně.

Na Facebooku se lidé dívají především na obsah od lidí, se kterými jsou ve spojení

Sama to znám ze svého okolí i od lidí, které mám v přátelích, u mé rodiny a příbuzných. Všichni tak nějak podvědomě koukají na kamarády, známé a známé známých. Kdo kde byl, co kdo dělá, co si kdo pořídil, komu se co narodilo, kde se o víkendu pilo, kam jeli na výlet a kde jsou na dovolené.

Slyšeli jste někdy v hojné míře, že by někdo z vašich kamarádů či z rodiny řekl, že na Facebooku sleduje nějakého známého influencera? Pravděpodobně jej budou sledovat na Instagramu.

Obsah pro vaší Facebook stránku by měl sice stále vyprávět příběh vašeho podnikání nebo vaší značky, ale zároveň byste ho měli vytvořit tak, aby vynikl v hlasitém newsfeedu.

Měl by odpovídat aktuálním událostem, měl by se dotýkat vztahů, tíhnout k životnímu stylu a společenským výrokům.

Je důležité si uvědomit, v čem spočívá vaše sdělení směrem k lidem.

Oproti tomu obsah na Instagramu by měl lidi především inspirovat a pronikat do emocí a témat spojených s dobrodružstvím, jedinečných perspektiv i řemeslné zručnosti.

S chutí říkám: “Musíte zapůsobit na kreativní nervík každýho člověka”.

Možná vám to na první pohled tak nepřipadá, ale Instagram je méně hlučná sociální síť.

Vaším cílem bude upoutat pozornost uživatele, který si prochází podobné obrázky jako budou ty vaše.

Jakmile člověk něčím zaujmete, přichází na řadu krok číslo 2: přimějte dotyčného k interakci.

Proto na Instagramu firmám lépe fungují různé výzvy, kdy značka vytvoří například brandový nebo komunitní hashtag a vyzývá uživatele, aby něco konkrétního vytvořili a sdíleli to na platformě společně s tímto hashtagem.

Sečteno a podtrženo

Na Facebooku se lidé primárně spojují s lidmi, které už znají (kamarádi ze školy, rodina a další přátelé), sdílejí své názory na věc nebo pohled na chod světa.

Oproti tomu na Instagram chodí lidé, aby si prohlédli vizuálně kvalitně zpracovaný obsah, který se týká témat jako je cestování, vaření a jídlo obecně, kutilství nebo další inspirace, pomocí které se zapojí do tvorby podobného obsahu.

Typicky mé oblíbené profily lidí, kteří dekorují svoje bydlení: Na velmi pravidelné bázi mi ve feedu i Stories ukazují to své bydlení z různých úhlů pohledů. Může mi to dělat radost, můžu se jich na cokoliv zeptat, samotnou mě to inspiruje, sdílí se mnou i praktické zkušenosti..

Všechno mám na jednom místě a místo čtení názorů se jednoduše kochám obrázky, protože to je ten důvod, proč si otevírám Instagram. Čtení je zde až sekundární záležitost.

Obávám se, že spousta lidí, kteří se pouští do prezentace na Instagramu nebo Facebooku, to berou za špatný konec. K oběma sítím přistupují stejnou optikou, zjednodušují si to automatickým přesdílením, protože je aplikace k tomu při zveřejňování logicky vybízejí a navíc je to zdarma a nikdo po nich za zveřejnění nechce peníze, tak co se tím trápit.

Klíčovým poznatkem, pokud jde o obsah na těchto dvou sociálních sítích, je vyprávět poutavý příběh bez ohledu na to, kam ho pak nahrajete.

Instagram a Facebook vyžadují odlišné přístupy a dokud si to neuvědomíte, nikam se neposunete.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *