‹ Zpátky na blog

Je branding pouze pro firmy s produkty?

Branding, branding, branding! Je toho plný internet a neustále se o něm mluví jako o důležité součásti každé úspěšné firmy.

Ale co takový branding pro malého podnikatele, který navíc nabízí služby, nikoliv zboží?

Je nezbytně nutný? A co všechno tvoří?

Ruku na srdce, těch článků o tom, jak je branding důležitý a kolik milionů do něj teče u velkých firem, najdete hromady. Těch o brandingu malých podnikatelů, kteří navíc mnohdy nenabízí zboží, ale služby – jooooo těch už tisíce na internetu nenajdete.

Dneska vám nebudu říkat, abyste si udělali logo, protože to je ten BRANDING, ale naopak se zaměřím na nejčastější mýty.

Je branding pouze pro firmy nabízející produkty?

Nemyslím si! Možná právě firmy, které nenabízí zboží, potřebují branding o to víc, aby vytvořily silnou značku, kterou si lidé dobře a jednoduše zapamatují. Navíc se tak nějak v dnešní době očekává, že každá moderní firma buduje jméno své značky.

Když jsem rozjížděla BUSINESSGRAM, ani tak jsem nepřemýšlela, jestli logo bude modré nebo červené a jestli budeme mít doménu na .cz nebo na .com (nakonec stejně vyhrálo eučko).

Přemýšlela jsem, jak moji značku budu komunikovat, pro jaké lidi a co bude jejím hlavním posláním. Nebylo to jednoduché a občas jsem se dostala do slepé uličky i já, ale když máte alespoň hrubou představu, kam to chcete směřovat, je to daleko jednodušší.

Po těch třech letech můžu říct, že můj proces brandingu je dlouhodobá záležitost, kdy se věci mění podle trendů, návyků lidí i podle toho, kam se moje podnikání ubírá.

A jestli to vytváření image značky nějak zásadně pomáhá? Samozřejmě! Lidé o vás začnou mluvit, protože vás všude vidí, píše se o vás, sdílí vaše statusy, doporučují vás!

TIP!

Značka BE-DNA, kterou vedou holky jménem Linda a Margaret jsou skvělým příkladem podnikání založené na službách.

Jejich značka je už od začátku dobře zapamatovatelná a dobře se chápe. Používají svoje barvy, svůj design, stejný styl fotek, jen aby udržely konzistenci.

Je branding jen o nastavení grafického stylu?

Haha! Nenechte se zmást! Branding rozhodně není jenom logo nebo fungl nový webdesign. A u toho hodně malých firem nebo podnikatelů bohužel skončí.

Branding je o textech, které píšete směrem ven, o interakcích s lidmi, kteří na vás narazí každý den.

Když jsem před časem pomáhala s vytvořením vizuální identity Tak Trochu Jiný Salón, dámy si myslely, že se udělá logo, pár promo fotek, nové webovky a ono to půjde samo! Ani náhodou!

Jestli chcete, aby si vás lidé pamatovali dlouhodobě, sledovali vaše sociální sítě, zajímali se o vaše služby nebo nakupovali zboží, je to práce jako na kostele!

Nekončící kolotoč úkolů, nápadů, focení, natáčení, promo akcí, vymýšlení nových procedur, novinek, štěbetání kolem vás…. Ale funguje to!

TIP!

Moje oblíbená značka Apple. Legendární jablíčko (logo) je tak okoukané, že ho téměř všichni znají.

Apple má svůj nezapomenutelný elegantní styl zařízení, který je dle mého názoru čistý a nadčasový.

A i přesto, že je značka na trhu už od sedmdesátých let, pořád se drží jejich celkové strategie, pomocí které vám podsouvají jednoduchou myšlenku.

Určuje marketing, jak bude vypadat váš branding?

Hned na začátek je potřeba si říct, že branding není to samé, jako marketing. Branding určuje, jakým stylem budou vypadat vaše marketingové aktivity navenek.

Branding se může na základě poznatků z marketingových aktivit měnit.

Představte si, že se budete prezentovat nějakou konkrétní barvou a v průběhu vašich marketingových aktivit budete dostávat indície, že vaše cílová skupina tu barvu nemá ráda, má ráda obecně nějakou jinou. Pak máte dvě možnosti:

Buď si budete držet tu svoji barvu nebo ji jednoduše změníte.

Obecně vzato, marketing může vyvolat změnu brandingu. Branding by měl naopak držet pevnou linii stylu marketingu.

TIP!

Síť řetězců Lidl nabízí vlastní značku uzenin Pikok. Nedávno se v jejich regálech objevila novinka v podobě značky Pikok Pure, což jsou oblíbené výrobky jejich zákazníků (třeba krůtí šunka nebo párky) v nové a lepší variantě tj. bez přidanych látek, fosforečnanů, cukru atd.

Došlo tedy jak k rebrandingu stávajících obalů Pikok, ale také k vylepšení obsahu krabiček. V neposlední řadě tím také Lidl vytvořil novou privátní značku na základě potřeb vlastních zákazníků.

Je vaše značka to, co o ní tvrdíte?

Možná vás to překvapí, ale ve skutečnosti je vaše značka to, co o ní říkají lidé za vašimi zády. Pokud se nedefinujete, bude to někdo jiný.

Značka není jenom logo nebo název. Jde o vyvrcholení komunikace a zkušeností, které každý člověk (váš fanoušek, sledující, zákazník, klient..) získá kontaktem s vaší firmou, nebo s vámi jako podnikatelem.

Každá úspěšně fungující značka potřebuje údržbu. Měli byste na ní aktivně pracovat, přezkoumávat jí na základě podnětů od lidí, kteří se s vámi dostanou do kontaktu

Na názory kamarádů se vykašlete, chtějte je od nezaujatých lidí, třeba ve Facebookových skupinách, které jsou zaměřené na váš obor nebo ideálně od vašich zákazníků – TZN. NEBOJTE SE PTÁT, abyste zjistili, jestli jste vy nebo vaše firma na správné cestě.

Přemýšlejte o vaší značce jako o životním stylu, který vyžaduje rutinní kontrolu namísto jednorázového „vypuštění“ ven a pár statusům na Facebooku nebo Instagramu.

A pokud si nevíte rady, obraťte se na odborníky na branding, kteří vám s nastavením vaší značky minimálně v začátcích poradí.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *