Možná jste už někdy zahlédli dokument o zemích střední Ameriky, kde kromě krásné přírody a několika udržovaných památek najdete také špinavé a prašné ulice plní lidí, rezavějících aut a nekonečné slumy plné obydlí, které jsou slepeny ze všeho, co bylo zrovna po ruce.

zdroj: STEVE CHIOW, WANG YIQIN, CHEN SHUHENG, RYAN TEW AND CHEN

Co má tenhle úvod společného s Instagramem a s Reels?

Překvapivě víc než se může zdát. 

Představte si Instagram jako takovou rozvojovou zemi. Najdete spousty obyčejných lidí, co se spokojí s málem. Najdete krásnou přírodu… Najdete tam i ty špinavé slumy. A v tom všem vesele bují obchod se spásou.

V těch reálných slumech najdete na každém rohu malou pestrobarevnou boudu, kam si lidé v naději na útěk z bídy chodí kupovat losy.

Ano, řeč je o loterii!

Na Instagramu se takovou lotynkou stává zejména pro firmy a podnikatele formát Reels.

Nechápejte mě zle. Reels slibuje mnoho. 

Je to skvělý kreativní nástroj, který vám může zajistit mnoho pozornosti a „slávy“. Ale každá mince má i druhou stranu a ta už se každému nemusí líbit.

Stejně jako ta lotynka ve slumu jsou Reels velice návykový formát. Máte rádi koťátka? Bum! A z telefonu vám jich „reelsy“ začnou ukazovat tolik, že najednou koukáte, že se venku setmělo. 

Chcete tuhle loterii vyhrát?

Jasně. Můžete. Lidi vyhrávají každý den. Ne všichni, ale někteří ano.

Stejně jako lotynka ve slumu, i Reels něco stojí. A ne málo!

Kromě peněz, které nacpete do výroby, stojí hromadu času. Pokud chcete tuhle loterii alespoň hrát bez „ztráty kytičky“, musíte si být jistí, že na to jednoduše máte.

A taky, že až vyhrajete, zvládnete se s tím srovnat.

Prorazit nebude třeba takový problém, ale když se dostanete na výsluní, musíte se tam udržet.

Takže dosáhnout úspěchu s Reels bude znamenat další potřebu je tvořit. Závazek vůči sledujícím, fanouškům, vašim (potenciálním) zákazníkům.

Máte na to uhrát sezónu v extralize tak, abyste nezklamali své fanoušky? Nebudete se plácat horko těžko na konci tabulky? 

Nebo budete radši číslo 1 v nižší lize a občas si dáte exhibiční zápas s extraligou?

Reels nemusí být šťastnou volbou pro každého

Nechápejte mě tak, že vás od Reels odrazuju. Chci, abyste na ně koukali střízlivě a nenechali se bezhlavě pohltit vidinou slávy bez práce tak, jako spousta lidí kupujících losy ve slumech s malou šancí na úspěch.

Reels nejsou pro každého.

Ano, je to tak. Odborníci na Instagram vám budou tvrdit, že se bez nich neobejdete a že algoritmus Instagramu upřednostňuje Reels před vším ostatním. Není to tak úplně pravda.

Pokud nemáte aktivní publikum nebo jste s Instagram v začátcích, pak se pro vás tvorba Reels může stát velmi drahou činností s hodně chabým výsledkem.

Vyhodnocení úspěšnosti vašich Reels stále chybí

Reels mají před sebou ještě dlouhou cestu, pokud jde o analytiku. Momentálně jsou jedinou statistikou, kterou můžete vidět (pakliže máte účet tvůrce nebo firemní) počty zobrazení, dosah, lajky, komentáře a uložení do oblíbených.

Když to srovnáte s analytikou běžného příspěvku na profilu nebo se Stories, nevíte o dopadu vašich Reels prakticky nic. 

S takto omezenými metrikami se vám budou vaše cíle měřit špatně, protože nevíte, jestli Reels zvyšují počet vašich sledujících, jestli se lidé proklikávají do vašeho profilu, na webové stránky nebo do karet produktů.

Jediným smysluplným cílem pro vytváření Reels může být povědomí o vaší značce, nikoliv návštěvnost webu nebo prodeje.

A i tady se setkáte s tím, že vlastně pořádně nevíte, komu se vaše Reels zobrazují. Můžete to do jisté míry ovlivnit vhodnými hashtagy, ale stejně to nakonec bude Instagram, kdo vám bude servírovat obsah v jednom kanálu. 

Proto se také setkáte s tím, že vám začnou chodit lajky od lidí z celého světa a nebudete chápat proč, když je vaše Reels dělané třeba v češtině.

Odpovědí na otázku může být třeba písnička, kterou jste do Reels použili. V detailu každého songu totiž vidíte, kolikrát byla celosvětově použita u dalších Reels. A nemusí to být v Česku, ale třeba v Malajsii, v USA nebo na jiným konci světa.

Pak je jasné, že vysoká čísla shlédnutí vašich Reels nemusí vůbec pocházet od publika, které chcete marketovat.

Reels vám nemusí zaručit nárůst fanoušků nebo vyšší prodeje

Reels jsou aktuálně hlavně cesta k organickému zviditelnění vašeho obsahu nebo vašeho profilu. Ale často se na konzultacích nebo při auditech setkáváme s tím, že pokud má firma či podnikatel:

  • špatně nastavené nebo úplně chybějící konverzní cesty
  • nevhodnou komunikaci pro Instagram
  • nevhodně zvolené výzvy k akci nebo zcela chybějící
  • nedostatečně vyplněné nebo naopak nepochopitelné BIO
  • špatně zorganizované nebo úplně chybějící Výběry na profilu

a tak dále… pak je velmi těžké získat z Instagramu konverze v podobě poptávek či přímých prodejů.

Zaměřte se na základy

  • Udělejte z vašeho profilu výkladní skříň vašich produktů nebo služeb. Pokud lidé z prvních 9-12 fotek na první dobrou nepochopí, co děláte, je to špatně.
  • Vylaďte si hashtagovou strategii, abyste dokázali přesněji cílit na potenciální zákazníky a ne na vaši konkurenci.
  • Zaměřte se na zpřesnění konverzních cest přímo z Instagramu (tady oproti jiným sítím odkazy v textu nefungují a lidi potřebují tu konverzi udělat na dvě kliknutí).
  • Projděte si vaše analytiky a vyhodnoťte, který typ obsahu dělá jaké konverze a na ten se zaměřte. Pokud se v analytikách nevyznáte, rádi se na ně podíváme s vámi.
  • Odstraňte z vaší obsahové skupiny ty příspěvky, které mají dlouhodobě špatné nebo příliš nízké výsledky (ať už dosahy, tak uložení, tak prokliky na webovky, tak přímé oslovení přes zprávy…)

Jakmile budete mít pevné základy, pak se můžete s chutí pustit do Reels, protože budete vědět, že dům stojí na pevných pilířích a můžete pokračovat se stavbou střechy.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.