‹ Zpátky na blog

Proč se vám odebírají followeři na Instagramu

Trávíte hromadu času na Instagramu, abyste získali nové followery (fanoušky) a máte radost, když přibývají? To je samozřejmě v pořádku.

Pak se ale může stát, že někteří fanoušci odejdou a vám tak čísla poskakují nahoru a dolů.

Co je hlavní příčinou úbytku fanoušků a může vám Instagram zničehonic odebrat vaše fanoušky?

Hned na začátek vás uklidním. Fanoušci přicházejí i odcházejí i na našem Instagramu. Děje se to nám všem a je to součástí procesu růstu našich profilů a naší propagace na sociálních sítích.

Je mi naprosto jasné, že se vymazlujete s obsahem, aby byl co nejlepší, ladíte popisky k fotkám, hodiny hledáte ty správné hashtagy a pak se ráno probudíte a zase o 4 followery chudší?

Nejspíš máte chuť aplikaci zavřít, odinstalovat Instagram a vyhodit mobil z okna :))

Na to se vyprdněte a pojďte si raději přečíst o tom, proč se tohle děje a jak z toho můžete ven.

Včera si vás dali sledovat a dneska už jsou pryč?

Na Instagramu existuje jeden populární růstový model: tzv. FOLLOW / UNFOLLOW.

Funguje to tak, že vás dotyčný účet objeví, olajkuje vám několik fotek, možná vám poměrně autenticky okomentuje příspěvky, jak jsou skvělé a kdesi cosi, a pak vás začne sledovat. V tu chvíli se rozjela jeho hra.

Jediný důvod, proč lidé na Instagramu fungují metodou follow/unfollow je získat si vaši pozornost, abyste danému účtu sledování oplatili.

Jakmile to uděláte, úkol je splněn a on se odebírá a jde to zkusit zase na někoho dalšího.

Takové profily ve skutečnosti nezajímáte, je jim fuk, čemu se věnujete. Potřebují vás jenom získat jako další číslo do sledovaných. Moje rada? Ignorujte je!

 

Když vás na Instagramu začne někdo sledovat, otevřete si jeho profil a u modrého tlačítka vidíte, jestli už se vzájemně sledujete nebo ne.

Může vám Instagram smazat vaše fanoušky?

Může. Ale ne jen tak ledajaké.

Ani o tom nemusíte vědět, ale začnou vás sledovat tzv. „fake followers“ neboli falešné účty, které se na první pohled tváří opravdově, ale ve skutečnosti to není reálný člověk.

Instagram dělá každých pár týdnů velkou očistu a tyto profily odstraňuje. Může se vám tedy stát, že se vám zničeho nic odebere větší množství followerů přes noc.

O fanoušky přijdete také v případě, kdy jste si přes nějakou aplikaci nakoupili fanoušky nebo jste využili služeb růstových aplikací, které vám slibují nové followery.

Osobně bych takové taktiky růstu fanoušků nedoporučovala.

 

Na Instagramu existuje nespočet služeb, které vám slibují nárůst fanoušků pomocí tzv. „blackhat“ taktik.

Pokud chcete budovat autentický a obchodně silný firemní účet, doporučovala bych vám se jim vyhnout.

 

Setkala jsem se i s informací, že vám údajně Instagram může sám od sebe smazat fanoušky, kteří vám delší dobu nedali like nebo komentář na fotku.

Myslím si, že je to spíš fáma, kterou vyplodili neznalí uživatelé této sociální sítě.

Samozřejmě se může stát, že člověk, který vás sleduje, jednoduše profil zrušil, nebo mu jej Instagram z nějakého důvodu smazal. To se ale stává zcela běžně a nemá smysl se nad tím zastavovat.

Proč se vám lidé odebírají ze sledování?

Lidé se odebírají, protože je váš obsah až příliš prodejní

Pokud každý váš zveřejněný příspěvek vypadá jako zoufalá prodejní reklama, pak se lidé budou ze sledování odebírat.

To však neznamená, že na vašem profilu nemůžete zveřejňovat propagační akce nebo nabídky, ale pokud budete svoji obsahovou strategii stavět pouze na tom, váš účet bude „hluchý“ a followeři utečou k někomu jinému.

Musíte si uvědomit, že jakmile vás někdo začne sledovat, dostáváte se s vašim obsahem do nejcenějšího prostoru v aplikaci – na titulní stránku a do Stories. Zde se chodí lidé každý den bavit a sledovat obsah od svých kamarádů, bloggerů či Influencerů nebo značek. Nikdo vás nezačal sledovat kvůli vašim reklamám.

Lidé chtějí lifestylový obsah, zábavu, novinky, tipy, ponaučení, drby z vašeho zákulisí, vidět vaše úspěchy i neúspěchy.“

Zaměřte se v první řadě na tento typ obsahu, do kterého „snáž“ zasadíte vaše prodejní příspěvky – prodejní obsah. Buďte však opatrní.

Instagram není prodejní katalog, ale sociální síť, kde se lidé chtějí v první řadě kochat a seznamovat.

Instagram je sociální síť, kam se lidé chodí bavit a inspirovat. Pokud si z něj udéláte čistě produktový katalog, z dlouhodobého hlediska nejspíš neuvidíte obchodní výsledky.

Zveřejňujete příliš mnoho obsahu v krátkém čase

Zejména v začátcích získáte pocit, že čím víc toho nasdílíte, tím rychleji získáte fanoušky. To není až tak úplná pravda. Zobrazování obsahu na titulní stránce se aktuálně řídí algoritmy a ty myslí vždy na uživatele jako takového.

Pokud ještě nemáte moc followerů, nebo vám naopak stojí růst, nesnažte se to změnit tím, že budete sdílet 3-5 fotek denně.

Nejen, že se obsahově velice rychle vyčerpáte, ale mohli byste způsobit zahlcení vašich sledujících, které pak vede k tomu, že si vás dají odsledovat.

Na Instagramu se tomu neoficiálně říká „flooding“. Spamování, chcete-li.

Ustřelíte s obsahem mimo vaše zaměření

Lidé vás začali sledovat, protože se jim líbí, co děláte. Máte super fotky nebo videa a popisky vedou ke komentářům nebo proklikům na web.

Jednoho dne ale v nějaké pošetilosti nasdílíte např. vaše nohy, které vám olizuje kočka. V tu chvíli vám to připadá děsně cool a vtipné, ale nemusí to úplně být v kontextu obsahu, kvůli kterému vás lidé sledují.

Jakmile se taková fotka objeví na titulce, uživatelé se jako první ve většině případů podívají na fotku, až pak na uživatelské jméno.

Když jim to nedává smysl nebo to není obsah, který si dali sledovat, může je to rozrušit a okamžitě zamíří na váš profil, aby si vás dali odsledovat. 

Buďte proto při zveřejňování opatrní a fotky i popisky s rozmyslem promýšlejte. Nenechte se unést euforií a některé věci raději zveřejněte na soukromý profil. 

Vaši fanoušci se vyvíjejí a proto musí jít dál

Všichni stárneme, všichni zrajeme. Všem se nám mění naše potřeby. Jestli vás někdo začal sledovat před 4 lety v době, kdy čekal miminko a vy nabízíte oblečky pro děti, pak už pro něj nemusíte být relevantní a to je důvod, proč vás přestanou sledovat.

Není na tom nic špatného a rozhodně byste si to neměli brát osobně.

Ignorujete vaše fanoušky a ti pak odcházejí

Všichni se honí za nejvyšším počtem fanoušků a když už je tedy mají, tak s nimi nepracují.

Velice často se mi na konzultacích nebo školeních ve firmách po prvním auditu stává, že nedostatkem času nebo nevědomky absolutně nekomunikují s fanoušky.

Zdárným příkladem jsou neotevřené zprávy v Direct Message, které x-týdnů až měsíců firmám hnijí bez odpovědí a to už na firmu hází špatné světlo.

Stejně tak spousta firemních profilů nereaguje na komentáře byť jednoduchým olajkováním nebo odesláním smajlíku a to pak způsobuje, že fanoušek získá pocit méněcennosti nebo nezájmu ze strany firmy a odchází (odsledovává se).

Vést firemní profil je zároveň velká zodpovědnost a já bych důrazně doporučovala každému člověku ve firmě, který se stará o Instagram, aby se začal zajímat o komunikaci a začal být aktivní, pokud chce obchodní výsledky.

Např. české zastoupení Kiehls, které je podle analytics na síti aktivní, v jejich Direct Message od srpna 2017 do 31.12.2017 ani jednou neotevřelo zprávu s označením ve Stories.

Poslední 4 označení byly 29.května 2018, kdy Kiehls poprvé zprávu otevřel, ale ani jednou nezareagoval.

Důvodů, proč si vás lidé dají odsledovat může být samozřejmě nespočet. Jedná se o poměrně subjektivní rozhodnutí.

Budu moc ráda, pokud se do komentářů podělíte o vaše zkušenosti – co vás vede k tomu, že přestáváte sledovat obsah, nejen firemních profilů?

8 komentářů “Proč se vám odebírají followeři na Instagramu

  1. Mar píše:

    Dobrý den,
    mám firemní účet na IG, veřejně viditelný. Mám období, kdy tam dávám více postů, několikrát týdně, a období, kdy tam nedávám nic. Zajímavé pro mě je, že se stále pohybuju na pouhých 82-88 sledujících 🙂 Už dva roky. Přidala jsem za tu dobu 161 příspěvků, používám i stories. Fotky jsou myslím atraktivní, hashtagy používám, ale dosah je čímdál tím menší, na druhou stranu např. při pouhém dosahu 25 uživatelů mám třeba 5 lajků.
    Když občas vidím něčí IG účet, kde má třeba jen 27 fotek (někdy dokonce dost nehezkých, třeba špatně vyfocená příroda), tak ten jeho účet má min. 300 folowers, někdy i 1500.
    Nechápu 🙂
    Je možné, že IG třeba můj účet ostatním uživatelům ukazuje v omezené formě?
    I děti, které mají na IG 5 fotek mají sledujících násobně víc.
    děkuju

    • Katka Pavlíčková píše:

      Zdravím vás.
      Nedokážu bez bližšího prozkoumání vašeho Instagramu se 100% jistotou říct, co bude tím hlavním problémem.

      Pokud se vám ale za 2 roky nepodařil nějaký zásadnější posun, pravděpodobně vám bude chybět strategie a typ vašeho obsahu nebude pro uživatele Instagramu natolik atraktivní, aby jej sledovali a Instagram vás díky tomudoporučoval dále.

      Je také důležité si uvědomit, z jakého jste oboru. Srovnávat podnikatele například s profilem, který fotí přírodu, nedává smysl. Vždy bude ta příroda zvýhodněná, protože je to koníček a nic nikomu neprodává. Stejně tak soukromé účty mají jiný záměr než někdo, kdo se snaží prodat službu nebo produkt.

      Rádi se s vámi na váš účet podíváme například v rámci online konzultace a pomůžeme vám rozhodnout, jestli má smysl se snažit dál a případně JAK, nebo to pro vás na Intagramu není ta správná cesta.

      Dejte nám případně vědět, jestli vás to zajímá na e-mail: info@bgram.cz a my se o vás už postaráme 🙂

      Pěkný den, Katka

  2. Evamacousova píše:

    Dobrý den,
    začala jsem přidávat fotky, mě, byly čím dál víc profesionálnější, a hezčí, narůstali mi sledující a fandili mi, pak jsem dala po měsících příspěvek, že jsem se náhodou ocitla časopisu, a do dalšího dne jsem přišla rázem o 10 sledujících. Vůbec se nejednalo o něco nahého nebo netypického. neroyumím tomu.

    • Katka Pavlíčková píše:

      Zdravím. To je zkrátka přirozený děj na Instagramu. Lidi přicházejí a odcházejí. Když vejdete do obchodu, rozhlížíte se, nic si tam nekoupíte a vyjdete ven, tak za vámi taky prodavačka neběží, aby se zeptala, proč jste si nic nekoupila. Zkrátka nároky lidí na Instagramu se mění. Někoho omrzíte, tak jde o dům dál. Nedělala bych si z toho těžkou hlavu. Katka

  3. Radana píše:

    Dobrý den, mohu se zeptat na následující otázku. Instagram mám již cca 4 roky a momentálně mám 889 followerů. Jenomže tento počet sledujících se mi už drží cca 10 měsíců, možná i déle. Někdy je to 887 pak 889. Tyto čísla se mi drží a to mě sem tam alespoň 1x týdně někdo začne sledovat. Příspěvky přidávám pravidelně 1x týdně někdy max 2x. Věděla by jste proč počet sledující za takovou dlouhou dobu se nikam neposunul? Možná dělám něco špatně nebo možná je to nějaký hack. Můj instagram je: rad.ost
    Děkuji předem za vaši odpověď.
    S pozravem
    Radana Povolná

    • Katka Pavlíčková píše:

      Zdravím vás Radano. Všimla jsem si, že máte přepnuto na účet tvůrce nebo firemní. Osobně bych si na vašem místě prošla statistiky za poslední rok a zjistila, který obsah funguje a na ten bych se zaměřila. Je také dobré zkontrolovat, jaké hashtagy používáte a jestli by nebylo lepší zvolit jiné – vhodnější pro váš obsah a cílovou skupinu, kterou chcete oslovit. Za ty 4 roky se Instagram neskutečně vyvinul a bohužel na něm také došlo k velkému přesycení obsahem. Proto se může stát, že váš účet začne stagnovat. Držím pěsti. Katka

  4. michalabrozova píše:

    Pěkný článek! S modelem follow/unfollow jsem se již také setkala. Dokonce se ke mne od známé dostal e-book od společnosti hashtags.cz, kde propagují svůj nástroj SocialDroid, který i „všechnu práci se získáváním fanoušků“ udělá za vás. Neodsuzuji to, ale po vzoru Vaší školy a po vlastních zkušenostech bych toho já sama nevyužila. Proto mne osobně ani úbytek followerů netrápí. A nejde ani o fanoušky nasbírané tímto modelem. I já se měním a s tím i obsah, který sdílím. Ne každému se to může líbit. To je život.

    • Katka Pavlíčková píše:

      Míšo díky za sdílení vlastní zkušenosti. Ano, těch služeb bude na trhu velmi mnoho, protože někteří lidé vycítili potřebu na Instagramu vyrejžovat peníze, jak jen to půjde. Neodsuzuju je, je to jejich byznys. Osobně si však myslím, že stejně postupem času každý podnikatel nebo firma toužící po reálných referencích, po reálných komentářích a reálné zpětné vazbě na své zboží nebo služby pochopí, že „kupovat“ si něčí pozornost je tak trochu potupná věc a z dlouhodobého hlediska to nikdy nevede k ničemu dobrému. Jak se říká: Každý svýho štěstí strůjce 🙂 Gratuluju ke změně obsahu a přeji hodně nových spokojených fanoušků :))

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *