‹ Zpátky na blog

Únorové novinky z Instagramu od Katky z BGRAM

únorové novinky BGRAM 2022

Jeden z nejkratších měsíců v roce je za námi a mou milou povinností je přinést vám další várku novinek, které tento měsíc představil Instagram, nebo jsem o nich minimálně vyšťourala podpokličkové informace.

Jak s radostí říkám: Na Instagramu se člověk fakt nenudí.

Nevím, jestli to nějak zlepší kvalitu vašeho života, ale měli byste vědět, že se Kylie Jenner stala první ženou, která dosáhla 300 milionů sledujících na Instagramu.

Instagram testuje nové zobrazení „stavu“, které poskytne více informací o tom, co dělají vaši přátelé

Pamatujete si, jak vypnul Instagram svoji dceřinou aplikaci Threads? (psala jsem o tom v prosincových novinkách). Pokud ani netušíte, že nějaká taková aplikace existovala, nic si z toho nedělejte. Jednou z mála oblíbených funkcí v Threads byl tzv. “stav profilu”.

Mohli jste si nastavit status jako „doma“ nebo „práce“ nebo „sledování filmu“ nebo „jsem šťastný“.

Je to hodně podobné, jako když vám u někoho dneska svítí stav “online” a vy víte, že je ten člověk zrovna připojený.

Instagram chce tyto možnosti stavu profilu přenést do hlavního profilu, což by vám dalo možnost nastavit svůj stav, který ostatní uvidí.

K čemu je to dobré?

U osobních profilů je to další hračička.

U firemních účtů si umím představit, že tím zákazníkům dáte najevo, kdy jsou k dispozici například vaše konzultační hodiny na Instagramu, kdy je vaše podpora online nebo kdy je váš social media tým na dovolené.

Testování vertikálních Stories

O této testované novince jsem psala už několik měsíců zpátky a zatím to vypadá, že Instagram v testech stále pokračuje. Naposledy jsem to zahlédla pár týdnů zpět a to v Turecku.

V principu jde o to, že nyní si Stories prohlížíte horizontálně, takže zleva doprava. Nově byste si Stories mohli prohlížet vertikálně jako je tomu například u Reels. Místo přejetí doleva pro přechod na další Příběh byste přejeli nahoru.

Zatím nevíme, jestli se to bude zavádět dál, ale víme, že Instagram hodlá zjednodušit formáty videí v souladu s formáty Reels, takže je to velmi pravděpodobná možnost.

Snížený dosah pro obsah obsahující šikanu

Instagram oznámil, že nyní bude využívat další nástroje umělé inteligence k určení, zda příspěvky pravděpodobně někoho šikanují, obsahují nenávistné projevy nebo podněcují k násilí.

Příspěvky, které budou zařazeny do těchto kategorií, budou mít snížený dosah. Pro firemní účty v určitých odvětvích to může představovat vyšší „riziko“ v nezobrazování obsahu a je pravděpodobné, že to v počátku způsobí více problémů než řešení.

Podle čeho Instagram určí, že je váš příspěvek v rozporu s pravidly?

Podle jejich slov se například robot podívá na popisek vašeho příspěvku a porovná jej s popisky u obsahu, které dříve porušovaly jejich pravidla.

Instagram dále uvádí, že pokud jeho systémy předpovídají, že jednotlivý uživatel pravděpodobně nahlásí příspěvek na základě jeho předchozí historie nahlašování obsahu, zobrazí mu tento příspěvek také níže v jeho osobním kanálu obsahu. Zde se pravděpodobně mluví o feedu, ne o Stories. Ale jasné to zatím není.

Na jednu stranu se to může zdát jako poměrně spolehlivé řešení.

Instagram se už dlouhodobě spoléhá na strojové učení. Nicméně obávám se, že tato mechanika povede k dalším obviněním z cenzury, zaujatosti a další kritice Instagramu v důsledku těchto změn.

Předplatné na Instagramu je tady

Tato služba je v rané fázi alfa testování s velmi omezeným přístupem pouze pro vybrané uživatele. Zatím netuším, jestli tuto službu někdo v Česku má. Pokud jste to vy, prosím ozvěte se mi.

Myšlenkou “Instagram subscription” je umožnit tvůrcům vytvářet určitý omezený obsah, který je dostupný pouze platícím předplatitelům, což tvůrcům umožní zpeněžit svůj obsah. Vlastně nic nového. Tohle už znáte třeba z HeroHero nebo Pickey. Ale to jsou všechno externí platformy mimo Instagram.

V rámci řešení od Instagramu budou existovat různé úrovně cenových balíčků, ale vypadá to, že si budete moct vybrat jen jeden z cenových balíčků, který pak svému publiku nabídnete.

Poplatky vám Instagram strhne přímo v aplikaci, i když zatím to u testovaných účtů nedělá. V budoucnu to však zavede.

Jen pro představu, tady jsou ukázky sazeb za předplatná, které se testují momentálně v USA:

$0.99 za měsíc
$1.99
$2.99
$4.99
$9.99
$19.99
$49.99
$99.99 za měsíc

Šéf Instagramu Adam Mosseri o této novince řekl, že předplatné má tvůrcům poskytnout předvídatelný zdroj příjmů.

Vzhledem k tomu, že stávající formy monetizace tvůrců na Instagramu mohou mít vrcholy a výpadky, tahle varianta monetizace by tvůrcům přinesla pravidelný příjem.

Mezitím mohou předplatitelé očekávat exkluzivní videa, Stories, živá vysílání a speciální placené odznaky, o kterých jsem psala už v prosincových novinkách.

Odběratelé také získají speciální odznak, který jim pomůže vyniknout v sekci komentářů a v DM tvůrců, když si s nimi budou psát soukromě.

Aktuálně se tvůrci rozutíkají do 2 platforem: TikTok a Instagram. Brzy by mohli mít tvůrci 2 zdroje, kde budou tvořit svůj obsah a logicky i dva příjmy.

Vzhledem k tomu, že se v tuto chvíli jedná o experimentální funkci, ke které má přístup jenom hrstka tvůrců v USA, lze předpokládat, že i cenové podmínky jsou v testování a mohou se změnit.

Podobnou funkci totiž testuje aktuálně i TikTok.

Placené odznaky se rozšiřují

Odznaky pro živá vysílání se z prosincových testů nyní spustily všem tvůrcům po celém světě.

Nyní jsou povoleny a zapnuty pro všechny oprávněné tvůrce v regionech, kde jsou k dispozici. Člověk musí mít tzv. “profesionální účet” (tedy účet tvůrce nebo firemní účet), být starší 18 let a mít více než 10 tisíc sledujících.

Při využití placených odznaků je mohou diváci zakoupit za ceny od 0,99 do 4,99 dolarů, což umožňuje moderátorům živých vysílání zpeněžit své živé přenosy.

O aktivaci nebo četnosti využití této možnosti v Česku zatím nemám žádné zprávy.

Instagram má nově na titulní stránce tři kanály

Tak jsme se dočkali, je to tady. Nejde tak úplně o návrat chronologického feedu, jak si mnozí mysleli, ale na titulce si nově můžete filtrovat ze tří karet, co tam chcete vidět jako prioritní.

Hlavní stránka

Feed, který se de facto nemění a vidíte tam mix všeho, jako doposud. Takže algoritmicky řízený obsah. Plus navíc v této části uvidíte více obsahu, který vám Instagram “navrhuje”, že by vás mohl zajímat. Na našich účtech a účtech našich klientů jsme si toho za posledních 14 dnů všimli poměrně dost.

Sleduji

Chronologický kanál příspěvků všech, které sledujete.

Oblíbené

Váš personalizovaný a velmi krátký seznam oblíbených účtů, které budete chtít sledovat.

Je tady ovšem stále mnoho nezodpovězených otázek. Existuje limit, kolik oblíbených účtů tady můžete mít?

Budou ve všech 3 kartách reklamy, nebo jenom v části Hlavní stránka? Kam se přesune dříve navrhovaný kanál VIDEO? Bude to čtvrtý kanál, který Instagram zatím testuje? Jak bude tento chaos vypadat v aplikaci? Jak to ovlivní vaši strategii a frekvenci zveřejňování příspěvků?

Jak sami vidíte, ještě to není zcela jasné. Jediné, co už teď vím, že to všechno přijde. ?

A pomalu se na to připravujeme a postupně s našimi klienty testujeme různé typy obsahu, abychom věděli, na co se mají soustředit a co je pro jejich obor naopak nesmyslně drahá legrace.

Nově můžete lidem lajkovat jednotlivé Stories

Ano, je to tak. Každou Stories můžete dneska jednotlivě olajkovat a dotyčnému profilu přijde do notifikací upozornění, že jste to udělali.

Ten nápad není špatnej. Vidím v tom pro účty velkou šanci navýšit si engagement jejich Stories a pomoct tomu zase trochu víc z hlediska organického dosahu.

Lajkování Instagram Stories

Co mě ale trošku děsí je způsob, kam ty notifikace chodí.

Přijde vám to totiž klasicky mezi ostatní notifikace a tak se může stát, že vám to tam lidi ze Stories “zaspamují” a vy přijdete o daleko důležitější notifikace, týkající se například vašeho obsahu ve feedu, dotazů od zákazníků nebo případné kritiky či hejtů, které pomohou přijít a je nutné na ně reagovat nebo o nich minimálně vědět.

A ne každý ví, že je tam nástroj pro filtrování, ne každý ho tam už má a ne každého napadne, že by s tím mohl pracovat. ?

Tohle bude muset Instagram lépe pořešit, protože je to velmi zmatečné a obávám se, že to bude uživatele časem frustrovat. Navíc tyto notifikace nejde vypnout, stejně jako funkce lajkování Stories.

Nabídku lajkování Stories najdete ve spodním panelu Stories mezi řádkem pro napsání zprávy a ikonkou pro přeposlání Stories do Directu.

Instagram umožňuje prohlížet si Reels, které jste olajkovali

Novinka, kterou nemusíte mít v aplikaci ještě dostupnou vám umožní podívat se na to, jaké Reels jste si olajkovali.

Tohle docela vítám, protože občas narazím na zajímavý obsah, ve kterém se mi líbí nějaké prvky, hudba nebo nápad a třeba si to zapomenu uložit do záložek a tohle by byl takovej “backup” mých aktivit. Takže ano, je to užitečná funkce, pokud rádi zapomínáte.

Seznam olajkovaných Instagram Reels

Instagram pracuje na omezení počtu sledujících, které lze zobrazit

Tento limit se vztahuje na ověřené firemní účty s více než 4000 sledujícími. V praxi to bude znamenat, že si třeba otevřete nějaký ověřený profil (ten má modrou fajfku vedle uživatelského jména.

Pokud má ten účet víc, jak 4000 sledujících a vy si klepnete na seznam těchto lidí, zobrazí se vám hláška, že pouze majitel účtu si může zobrazit seznam všech jeho sledujících.

Domnívám se, že tento krok Instagram dělá mimo jiné také jako omezení pro falešné účty, které sledujícím posílají například soukromé zprávy, ve kterých se z nich snaží vylákat platební údaje ke kartám, peníze nebo jejich účty.

Nyní vidíte kolikrát byl nějaký song použit v Reels

Malá a příjemná novinka vám nyní ve výpisu songu ukáže, kolikrát byla písnička použita na Instagramu v Reels. Může vám to napovědět, jak je populární a to vám také dává odpovědi, proč máte například tak vysoká čísla zobrazení vašich Reels.

počet Reels u konkrétní písničky

Zjednodušeně řečeno můžete používat písničky, které frčí třeba v nějaké zemi na světě a tím je vaše video viditelné lidem v zahraničí.

Má to tu nevýhodu, že cílíte de facto kobercově na všechno, co dejchá a umí používat Instagram.

Instagram pracuje na překladech textů v Reels

Dneska už je veškerý obsah v aplikaci Instagram – tedy texty ve feedu a ve Stories možné přeložit tlačítkem do jazyka vašeho telefonu.

Jasně, člověk to musí brát s rezervou. Ale sama občas narazím na obsah v jazyce, kterému nerozumím (indonéština) a jsem za ten překladač tuze ráda.

Posledním místem, kde překlady textů ještě neexistují jsou popisky u Reels, ale to by se mohlo velmi rychle změnit, protože do této části Instagram plánuje přidat funkci překladače.

Instagram pracuje na možnosti přidat Reels dodatečně do vašeho feedu

Dneska to funguje tak, že když jste v posledním kroku zveřejnění vašeho Reels, můžete si vybrat, jestli se to má propsat i do vašeho obsahu na profilu (jinak to leze jenom na kartu Reels v rámci vašeho účtu, ale ne do feedu, který lidé navštíví jako primární kartu).

Jakmile takové video zveřejníte, nemáte dodatečně možnost si ho do toho feedu propsat. Nová funkce by vám umožnila dodatečně po zveřejnění Reels mimo váš feed jej tam přidat.

Instagram vám možná brzy umožní vytvořit 90 sekund dlouhé Reels

Je to v testu!

Reels byly původně spuštěny s 15sekundovým časovým limitem, který byl zdvojnásoben na 30 sekund. Tato délka byla v červenci loňského roku opět zdvojnásobena, což uživatelům umožňuje vytvářet až 60 vteřinové Reels.

Pokud by Instagram zvýšil limit délky videa pro Reels, nebylo by to překvapení. Konkurent Instagramu TikTok už umožňuje uživatelům natáčet mnohem delší videa. TikTok zvýšil limit z 60 sekund na tři minuty už v červenci loňského roku.

Instagram by mohl brzy umožnit firemním účtům přijímat hovory prostřednictvím platformy

Zatím na tom pracují a není jasné, jestli funkci spustí, ale firemní účty by měly mít možnost aktivovat si zvukové hovory, aby jim lidé mohli zavolat přímo z Instagramu.

Povolení telefonátů na Instagramu

Je to další způsob, jak můžete zlepšit nebo zpřístupnit zákaznickou podporu pomocí sociální sítě, kde vaši zákazníci tu podporu právě očekávají.

Instagram by vám mohl brzy umožnit odeslat zprávu, pokud nemůžete přijmout audio nebo video hovor

Řekla bych, že půjde o takovou obdobu SMS zpráv, když nemůžete zvednout telefon. Akorát v prostředí Instagramu. A neodešle se SMSka, ale zpráva do Directu.

Znáte to, někdo vám volá, vy jste na poradě, tak to vytípnete předem připravenou SMSkou. Podobnou funkci připravuje Instagram v rámci audio a video hovorů, které jsou již dneska dostupné velké části uživatelů.

Řekla bych, že to do jisté míry budou souviset i s připravovanou novinkou, o které jsem psala výše.

15 výrazných novinek za únor, to by stačilo ?

Jsem ráda, že jste si udělali čas i tento měsíc a já už pomaličku pracuju na březnových novinkách. Předpokládám, že nás Instagram nebude šetřit.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *