‹ Zpátky na blog

Jaký je rozdíl mezi firemním účtem a účtem tvůrce na Instagramu

Tento článek byl 4.8.2023 aktualizován

31. května 2016 Instagram představil tzv. „firemní účty“, které nyní usnadňují firmám a podnikatelům prezentaci na Instagramu díky analytickým nástrojům a dalším funkcím.

V polovině dubna 2019 však Instagram nabídl nově také účty „Tvůrce“, které jsou funkcemi téměř totožné s firemním účtem, jen s menšími rozdíly.

Co mají firemní účty a účty tvůrců společného?

Oba typy účtů fungují jako profesionální účty, což znamená, že máte přístup k těmto funkcím:

  • Přehledy a analýzy profilu i obsahu
  • Rychlé odpovědi ve zprávách
  • Až 5 odkazů v profilu (výhody a nevýhody tohoto řešení)
  • Tlačítka akcí v profilu (telefon, zpráva…)
  • Kategorie profilu

Jaké funkce budete mít k dispozici?

Firemní účty na Instagramu nabízejí podnikatelům, firmám nebo značkám a tvůrcům řadu užitečných základních a doplňkových funkcí.

Přístup k přehledům účtu
  • Zjistíte, jak se daří vašim příspěvkům a Instagram Stories.
  • Budete vědět, kolik let je vašim sledujícím (musíte nasbírat prvních 100 sledujících) v jakém městě a státě se nacházejí a jaké dny a hodiny jsou na Instagramu nejaktivnější.
  • Dozvíte se, odkud lidé přišli na váš profil a díky čemu viděli váš obsah (neplatí pro Reels a Stories).
Výkon vašich Stories
  • Můžete například vidět, kolik lidí si zobrazilo vaše příběhy.
  • Kolikrát se lidé vraceli tam a zpět mezi jednotlivými příběhy.
  • Kolik uživatelů reagovalo na vaše příběhy.
  • Kolik uživatelů předčasně opustilo vaše příběhy

Ke statistikám příběhů můžete přistupovat z konkrétního příběhu kliknutím na ikonu „očička“ nebo v přehledech na profilu, kde však statistiky příběhů uvidíte max. 14 dní zpátky.

Kontaktní tlačítko na profilu

Kontaktní tlačítko v profilu usnadňuje komunikaci mezi vámi a uživateli. V přehledech profilu, pod jednotlivými příspěvky a v Instagram Stories navíc uvidíte, kdy a kdo jaké tlačítko použil.

Funkce nakupování

V případě, že vlastníte e-shop s fyzickým zbožím, můžete zažádat o aktivaci funkce „Nakupování.

Ta vám umožní v jednotlivých příspěvcích a Instagram Stories označovat produkty z vašeho e-shopu, na které se lidé mohou jedním tapnutím prstu prokliknout a třeba nakoupit.

Pozor. Meta v Česku 10.8.2023 ruší Obchody a funkci nakupování na Instagramu a Facebooku. Přečtěte si o tom více.

Placená reklama
  • S firemním profilem na Instagramu můžete také propagovat vaše příspěvky prostřednictvím Správce reklam na Facebooku.
  • Můžete rozjet propagační akce na jednotlivé příspěvky nebo Stories, které se pak zobrazí uživatelům, kteří vás například ještě nesledují.
  • Díky tomu máte dobrou šanci na rozšířit dosah vašeho obsahu na Instagramu.

Komu je určen firemní účet?

Firemní účet reprezentuje firmu. Jedná se tedy o reprezentaci profesionální značky, která je registrována jako podnikatelský subjekt a tudíž generuje příjmy z prodeje produktů nebo služeb.

Do této kategorie také spadají OSVČ. Například BGRAM je moji značkou a já jsem z pohledu Instagramu firma, takže proto jsem BGRAM přepnula na firemní účet, nikoli tvůrce. 

Pokud jste například školitel, finanční poradce, realiťák, profi fotograf, cukrář, kouč nebo jakkákoli jiná OSVČ, měli byste použít firemní účet.

Jak můžete svůj Instagram přepnout na firemní účet?

Než se do propojení pustíte, je potřeba si stáhnout do telefonu aplikaci Facebook, přihlásit se do svého osobního účtu a v neposlední řadě být správcem (minmálně 7 dní) facebookové stránky, kterou budete s Instagramem propojovat.

Bez firemní stránky na Facebooku nelze získat firemní účet na Instagramu.

  • Otevřete v aplikaci Instagram nabídku účtu pomocí ikony ve tvaru sendviče v pravém horním rohu, vyberte „Nastavení“ a poté „Účet“. 
  • Přejděte dolů na možnost „Přepnout na profesionální účet“. Zvolte variantu „Firma“ a pokračujte podle pokynů.
  • Jakmile účet propojíte s facebookovou stránkou, informace jako adresa, telefonní číslo a e-mail se automaticky přenesou z vaší facebookové stránky do vašeho profilu na Instagramu (pokud je tam máte vyplněny.
  • Samozřejmě můžete kontaktní údaje dodatečně změnit nebo zvolit, které zobrazovat nechcete (vždy musí být vyplněný min. 1 údaj, abyste účet přepnuli na firemní).
  • Klepněte na „hotovo“ a firemní účet je připravený k používání.

Co je účet tvůrce?

Stejně jako firemní účty nabízejí řadu užitečných funkcí, tak i účty tvůrců se jimi mohou pochlubit.

Účty tvůrců jsou určeny pro osobu. Jedná se o někoho, kdo se prezentuje jako jednotlivec a vytváří obsah o sobě, o svém životním stylu nebo jiných osobních tématech.

Pokud tvoříte návody na líčení, recepty, recenze produktů nebo tvoříte vzdělávací obsah, pokud jste zpěvák, amatérský fotograf nebo umělec, pak byste měli zvolit účet tvůrce.

Funkce jsou velmi podobné těm, jako u firemních účtů, takže máte prakticky plnohodnotné analytické nástroje.

Jakmile se rozhodnete přepnout svůj soukromý účet na účet tvůrce, váš profil se stane veřejným. Dojde také k automatickému přijetí všech nevyřízených žádostí o sledování.

Účet tvůrce má vylepšenou práci s doručenými zprávami
  • Nechybí rozdělení zpráv na 2 hlavní kategorie – Primární a Obecné (na firemním účtu máte stejnou možnost) podle priorit doručených zpráv (určujete si sami).
  • U žádostí o zprávy máte dvě další možnosti – „Nejrelevantnější žádosti“, které filtrují zprávy podle počtu sledujících odesílatele, což vám umožní určit, které žádosti pocházejí ze „zavedených“ a důvěryhodných účtů a druhá možnost jsou „Všechny žádosti“, což je seznam všech zpráv tak, jak jdou chronologicky po sobě.
  • V neposlední řadě zde najdete velmi prakticky nástroj na hromadné označení zpráv, což naopak chybí na firemních účtech.

Jak můžete svůj osobní Instagram přepnout na účet tvůrce?

  • Otevřete v aplikaci Instagram nabídku účtu pomocí ikony ve tvaru sendviče v pravém horním rohu, vyberte „Nastavení“ a poté „Účet“.
  • Přejděte dolů na možnost „Přepnout na profesionální účet“. Zvolte variantu „Tvůrce“ a pokračujte podle pokynů.
  • Zvolte si, jestli se na profilu má zobrazovat štítek kategorie vašeho profilu nebo ne (např. blogger nebo veřejně známá osobnost) a případně přidejte e-mail nebo telefon, který bude veřejný.
  • Klepněte na „hotovo“ a účet tvůrce je připravený k používání.

Jak je to s používáním hudby u firemních účtů a účtů tvůrců?

Nejčastějším povzdechem firem je hudba pro Stories a do Reels, kdy firemní účty nemají přístup k populární hudbě.

Mají k dispozici omezenou hudební knihovnu zdarma a realita je taková, že skutečně nejde o příliš atraktivní hudbu nebo trendové zvuky.

Proč firmy nemají přístup k populární hudbě?

Pokud jste firma nebo OSVČ, která svojí činností vydělává peníze, potřebujete povolení od hudebního vydavatelství (buď přímo od umělce nebo od labelu) k použití jejich hudby za účelem zisku. Musíte od nich získat práva na použití takové hudby. 

Tuto část Instagram nemá doposud vyřešenou, proto firemním účtům omezuje knihovnu hudby.

Je to podobné jako v televizi. Když vám hraje reklama, kde je použita jakkákoli hudba, nebo mainstreamové songy ve filmech a seriálech, všichni musí mít výslovné povolení k použití takové hudby.

Jako firma nebo OSVČ potřebujete technicky vzato na Instagramu stejné povolení k použití hudby v jakémkoli obsahu, který vytvoříte a který má reprezentovat vaši značku.

Z právního hlediska: Když použijete něčí hudbu (stejně jako když použijete něčí fotky nebo videa) a může to být klidně i 8 vteřin zvuku, může vás druhá strana zažalovat, že jste přišli k příjmům z jejich autorsky chráněného materiálu.

Proto Instagram firemním účtům neposkytuje veškerou hudbu. V případě, že jste si přepnuli firemní účet na účet tvůrce, abyste získali super hudbu, zároveň tím riskujete případné pokuty ze strany hudebních vydavatelství.

Ve chvíli, kdy vám přijde vyčíslení, odpovědnost nejde za Instagramem a nemůžete se na něj odvolat. Zvažte proto, který typ účtu pro vás bude vhodnější.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *